Auteur Topic: switchpilot 3 servo  (gelezen 6487 keer)

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
switchpilot 3 servo
« Gepost op: 2023-11-24, 16:35:59 »
Hall,

Ik heb recent 4 m90gs servo's geinstalleerd om wissels te schakelen.
Deze zijn aangesloten op een switchpilot 3 servo, icm een marklin cs3 en traincontroller gold 10.

De services zijn aangesloten op de eerste 4 2pins connectors van de switchpilot, en ingesteld op adres 0001- 0004.
Wanneer ik via de switchpilot zelf de servo's test, worden deze correct ingesteld.
Via traincontroller heb ik de wissels ingesteld op dcc adres 1 tem 4.

Via traincontroller heb ik echter 2 problemen:
1) wanneer servo 4 geschakeld wordt, wordt servo 1 ook geschakeld.
Bij het bekijken van de adreslijst, zijn er geen dubbele adressen ingesteld op hetzelfde protocol. (wel bvb adres 1 op DCC en adres 1 op MM)
2) om een of andere reden stuurt traincontroller nooit een commando door naar servo 3 wanneer deze zou moeten schakelen, waardoor de treinen altijd verkeerd rijden.

Heeft iemand een idee hoe ik in traincontroller meer kan terugvinden wat het probleem zou kunnen zijn?



Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #1 Gepost op: 2023-11-24, 20:47:31 »
hallo ?  een nam zou leuk zijn

voor het schakelen van gelijktijdig van adres 1 en 4, Kijk een of je iets heb gedaan met function Mapping hebt gedaan zonder dat er er zelf erg in hebt gehad hoofstuk 6.6 van de handleiding.
Betreffende het niet schakelen van adres 3 kan de oorzaak zijn de bv de stekker op de servo module verkeert zit, draai die een halve slag om, het zijn wel 3 pinnetjes maar dit werk anders dan bij een wissel waarbij de stand anders gaat staan bij het omdraaien dit is bij servo,s niet zo, daar is een pin voor + en een voor - em der andere voor puls.

Kijk maar eens of het zo lukt.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #2 Gepost op: 2023-11-25, 13:13:51 »
Hallo,

Het had met de servo mapping te maken, voor servo 4 stond dit op 1 en 4.
Ik heb echter nog altijd het probleem dat servo3 handmatig testen via traincontroller wel werkt, maar hij switcht niet als ik bvb via drag and drop een trein doe rijden.

Daarnaast zit er een MM wissel op adres 4, en DCC wissel via servo op adres 4 (verbonden met switchpilot)
(Idem voor DCC & MM adres 1..)
Als ik de MM wissel verzet via traincontroller, schakelt de DCC wissel op hetzelfde adres ook..  ???

Erg bedankt
mvg
Rik
« Laatst bewerkt op: 2023-11-25, 13:58:43 door vanslambrouckr »

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #3 Gepost op: 2023-11-25, 14:44:26 »
Hoi Rik 
Dit is zo moeilijk te zeggen,  ik den dat te maken heeft dat bij drag en drop mogelijk niet  de juiste weg wordt gekozen en dat kan verschillende oorzaken hebben,  je zou het banenplan naar mij kunnen sturen , hoef je niet te zappen maar gewoon zoals je dat hebt opgeslagen, naar mijn privĂ© mail adres dan kan ik eens kijken of daar wat verkeert zit, laat maar even horen of dat kan,
Gr, Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #4 Gepost op: 2023-11-25, 17:13:23 »
Bedankt, zal ik zeker doen wanner ik terug thuis ben.
(Via drag drop wordt de route wel juist aangeduid op het plan)

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #5 Gepost op: 2023-11-26, 09:56:56 »
Hallo,

Ik heb intussen de baan gemaild naar jouw email adres

mvg,
Rik

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #6 Gepost op: 2023-11-26, 10:03:21 »
Rik,
Ik heb het plan ontvangen, in de loop van de dag even bekijken
Gr, Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #7 Gepost op: 2023-11-26, 12:12:54 »
Dirk,

zoals je wet werk ik niet met Marklin maar zal het proberen, als er iets is wat wel kan met MM dan hoor ik het wel

Aller eerst valt mij inderdaad op dat er twee maal adres 4 is vergeven en een maal MM en een maal Dcc maar moet je dan nit bij Dcc ingeven dat je gebruik maak van het lenz systeem dat jij ook  bij de inrichting hebt ingevoerd. Rode cirkel
De kruiswissel die je hebt ingevoerd zijn dat werkelijk enkelvoudige kruiswissel of moeten dat dubbele kruiswissels zijn.
In de blauwe cirkel  heb je de sporen laten kruisen, zijn dat gelijkvloerse kruisingen of zijn dat ongelijkvloerse kruisingen, in beide gevallen moet er anders getekend worden, in de grote onderste cirkel heb ik als voorbeeld een ongelijk vloerse kruising getekend, deze kun je draaien bij het tekenen,
Laten we hier maar een begin mee maken, hoor graag jouw bevindingen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #8 Gepost op: 2023-11-26, 19:05:15 »
Hallo,

Ik heb geprobeerd om servo wissel nummer 4 op Lenz te zetten.
Dan schakelt de wissel niet meer (wat logisch is volgens mij, want het is geen lenz systeem)
Als ik hem terug zet naar marklin DCC, dan schakelt wissel 4. Bij het testen van wissel nummer 4, schakelt enkel deze wissel, wat juist is.
Wanneer ik de niet-servo wissel (nummer 1 op afbeelding) test, dan schakelt wissel nummer 4 op de afbeelding mee.
nummer 1 op de afbeelding = ingesteld om MM adres 4.
De kruiswissel nummer 4 = "Doppelkreuzungsweihe marklin nummer 24624" (= dubbele kruisschakelaar).

(Jij zei: maar moet je dan nit bij Dcc ingeven dat je gebruik maak van het lenz systeem dat jij ook  bij de inrichting hebt ingevoerd.); ik heb echter niks gekoppeld aan lenz volgens mij, of dit zou toch niet zo mogen zijn)

mvg
Rik

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #9 Gepost op: 2023-11-26, 19:41:05 »
Rik,

Citaat,
(Jij zei: maar moet je dan nit bij Dcc ingeven dat je gebruik maak van het lenz systeem dat jij ook  bij de inrichting hebt ingevoerd.); ik heb echter niks gekoppeld aan lenz volgens mij, of dit zou toch niet zo mogen zijn),
Rik ik heb niets ingevoerd bij het systeem dat staat in het banenplan dat je mij hebt toegestuurd, dat heb jij zelf gedaan althans ik niet, zie bijlage

citaat,
De kruiswissel nummer 4 = "Doppelkreuzungsweihe marklin nummer 24624" (= dubbele kruisschakelaar).
dit wissel is getekend als een enkele kruiswissel, heeft maar 2 standen en moet er 4 hebben
zie bijlage

verder veranderd het banenplan waar alle sporen over elkaar heen lopen, als het ongellijkvloerse kruisingen zijn (dus  viaduct of ) teken die dan ook  en bij gelijkvloerse kruisingen moet je het plus teken van het gleis nemen ander zal Traincontroller nooit het goede spoor keizen en dan kun je ook niet verwachten dat de wissels jijst worden geschakeld, doe dat eerst
voorbeeld erbij maar de bruggen kunnen ook anders lopen , ik weet niet hoe jij het hebt liggen dus kan ook horizontaal

werk dit eerst een uit.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #10 Gepost op: 2023-11-26, 20:21:34 »
Hallo,

Ik heb de kruisingen bijgetekend zoals je voorstelde.

(Als tijdelijke oplossing had ik intussen de 4 servo wissels op DDC adres 2021 tem 2024 gezet, vandaar dat je 2024 ziet in het dialoogvenster)
Er staat geen enkele wissel op lenz ingesteld momenteel. (op adres 2024 schakelt de wissel correct, en geeft deze geen conflict met een ander MM adres, aangezien deze allemaal lager dan 2000 zijn. (Ik zou echter toch nog graag weten wat de oorzaak is dat DCC & MM op hetzelfde adres beide schakelt)

dit wissel is getekend als een enkele kruiswissel, heeft maar 2 standen en moet er 4 hebben
=> de wissel heeft volgens mij maar 2 standen, voordien maakte ik gebruik van rocrail zonder de servo's, en daar moesten dan 2 adressen toegekend worden.
(Momenteel werkt deze wissel wel op adres 2024, dus lijkt het niet dat ik dit moet veranderen?)

en bij gelijkvloerse kruisingen moet je het plus teken van het gleis nemen ander zal Traincontroller nooit het goede spoor keizen en dan kun je ook niet verwachten dat de wissels jijst worden geschakeld
hier begrijp ik eigenlijk niet goed wat je bedoeld. Kan je dat eens uitleggen aub?

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #11 Gepost op: 2023-11-26, 20:46:09 »
Rik,
Bij het laatste, als je bv een snelweg hebr en je gaat daar met een viaduct of brug overheen dan heb je een ongelijkvloerse kruising en die kun je niet tekenen met een lijnen daar dwars overheen een andere lijn, als je daar een brug tekende dan weet traincontroller dat het ene spoor over het andere spoor gaar en onderling geen verbinding met elkaar hebben maar het kan ook zijn dat er 2 sporen zijn die elkaar gelijkvloers kruisen, denk maar eens aan een trambaan in een grote stad waar 2 wegen  trambaan elkaar kruisen op gelijke hoogte en daar neem je bij de rails , hulpstukken, een ander symbool voor, is een + teken. Hoop dat het zo duidelijk is, weet niet alles van marklin omdat ik uitsluitend met roco rij, ik wel eens bij mijn zwager die wel marklin rij

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #12 Gepost op: 2023-11-26, 21:22:38 »
Hallo, dat is duidelijk.

Ik zal momenteel blijven met dcc adres 2021-2024 werken als tijdelijke oplossing, aangezien deze adressen niet overlappen met de Motorola adressen.

Nogmaals bedankt voor jouw hulp, ik wist namelijk ook niet dat ik dit op die manier moest doen IVM de overbruggingen, waardoor treinen altijd wachten terwijl het niet nodig was, wat nu opgelost is
Mvg Rik
« Laatst bewerkt op: 2023-11-26, 21:32:12 door vanslambrouckr »

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #13 Gepost op: 2023-12-07, 20:35:38 »
Intussen werken de wissels via servo, laar ik heb het vreemde probleem dat heel af en toe de trein mis rijdt. Als ik dan controleer, staat de wissel toch juist. De enige verklaring kan volgens mij zijn dat de wissels te laat verzetten.
Dit gebeurt weinig, maar teveel om betrouwbaar te kunnen rijden.

Heeft iemand een idee wat ik hiervoor kan proberen om dit op te lossen?

Daarnaas heb ik ook een bepaalde route tussen 2 blokken die niet kan gereden worden. (Melding in de aard van no route found). Bij autoroutes zie ik nochtans de verbinding tussen de blokken staan, en op de blokken zelf is niks speciaal ingesteld tov andere blokken...

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #14 Gepost op: 2023-12-07, 20:46:11 »
Rik,
Je aanwijzing dat er tussen 2 blokken af en toe tussen 2 blokken niet kan worden gereden is wel erg summier  dit kunnen we zo niet zien  geef hier dan ook aan welke blokken het zijn, hiervoor is wel je laatste banenplan nodig anders blijft het koffie dik kijken  graag probleem goed omschrijven waar op de baan het misgaat zoals welke rit   welk blok, welk wissel enz 
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders