Auteur Topic: De geboorte van de ns 1201 bij werkspoor Utrecht  (gelezen 791 keer)

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 845
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
De geboorte van de ns 1201 bij werkspoor Utrecht
« Gepost op: 2024-01-04, 10:18:14 »
Ik kwam op internet dit zeer interessante document met films over de eerste ns 1200 bij Werkspoor Utrecht tegen.
https://www.holechistorie.nl/films/320-film-van-de-1201-serie-treinen-heemafwerkspoor-1946
Je kan zelfs het hele productie proces zien op een oude film.
Helaas is de kwaliteit van de film niet echt goed maar ja wat verwacht je van een zeer oude film (1951/1952).
« Laatst bewerkt op: 2024-01-04, 10:29:36 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 795
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: De geboorte van de ns 1201 bij werkspoor Utrecht
« Reactie #1 Gepost op: 2024-01-04, 10:40:43 »
Hans,

Die oude met licentie gebouwde Baldwins waren mijn favorieten.
Ik ben opgegroeid in Zandvoort en was vaak te vinden op het terrein van de NS en keek mijn ogen uit naar deze 6-asser.
Dat emplacement had ook iets bijzonders: een kuil van de draaischijf, kolenlosplaats, VAM vulinstallatie, sc helpen laadperron, een schiereiland perron, wat opstels[oren, goederenloods en een omrijspoor, omdatZandvoort een eindpunt (Terminus) was en is.
Een simpel twee assige dieseltje (restant bunkerbouw?) sleurde de VAM wagons in- en uit de badplaats van het huisvuil. Hierbij vermaakten wij ons met het uit de rails laten lopen van dit blokje. Dan kwam de grote ongevallentrein uit Haarlem om e.e.a. weer in het spoor te krijgen. Dit lukt nu niet meer, alles is weg. 😤
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.