Auteur Topic: Spontaan ander DCC-adres 42624  (gelezen 2104 keer)

Offline lexvanderloo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Spontaan ander DCC-adres 42624
« Gepost op: 2024-01-19, 11:36:40 »
We zijn bij onze club een nieuwe baan aan het aanleggen.
Daar komt rocoline met bedding op en ongeveer 30 wisselaandrijvingen 42624.
De aandrijvingen zijn keurig geprogrammeerd met hun adres.
Bij het testen blijkt echter dat bij het herhaald aansturen van één wissel opeens een andere en daarna nog twee andere wissels ook reageren op datzelfde adres. En dat gebeurt daarna ook b ij het aansturen van een andere wissel.
Gevolg bij het aansturen van één wissel gaan er vier tegelijk om.
De "onjuiste" wissels opnieuw geprogrammeerd.
Dan werkt elke wissel apart.
Dan korte tijd later: hetzelfde probleem.
De baan wordt bestuurd met een DR5000. Wissels worden ofwel met de Digikeijs-app ofwel met een Rocomaus omgezet.
Detectie gebeurt met Loconet-bezetmeldkaarten.

Heeft iemand een idee van de oorzaak?

m.v.g
Lex
Intellibox, DR5000-->YD9001, S88, Eigen Loconet bezetmelders, H0, G, 1, veel 2-rail-merken, DCC-Next/Mardec, MSC Maas en Waal, HCC!modelbaanautomatisering

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #1 Gepost op: 2024-01-19, 12:07:23 »
Lex,

Welkom op het forum.

mogelijke oorzaak, heb je er rekening mee gehouden dat Roco een andere indeling hanteerd betreffende de wisseadressen, tussen roco en in het algemeen andere Dcc systemen zit een verschil van 4, dit kun kun je met bv in het roco systeem (z21) instellen maar nu weet ik niet zo hoe dat zit met Digikeijs-app. het is zo dat wanneer je programmeer met Roco (multimaus) het adres 5 overeenkomt met adres 1 van het andere systeen, mogelijk kun je dit ook bij de Digikeijs-app instellen maar dat weet ik niet.

mogelijke oplossing, programmeer alle wissels met hetzelfde systeem en hou er dan rekening mee dat er onderling 4 verschil zit in wat je gebruikt en bij gebruik van roco gebruik je de eerste 4 adressen niet bij het programmeren

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2024-01-19, 12:22:01 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 795
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #2 Gepost op: 2024-01-20, 12:38:50 »
Lex,

De 42624 is ideaal voor een enkele aandrijving. Bij jouw (jullie) baan is het een adresvreter: 30 x 4 = 120 adressen reserveren.
Enfin, de investering is gedaan, dus verder met de geit (of is het de gait?).
Schrijf alles goed uit en op voor een andere keer.
Administratie bij digitale treinen is onontbeerlijk (helaas). Soms is analoog toch simpeler.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #3 Gepost op: 2024-01-20, 12:46:34 »
Dirk 
De 42624 is een op zichzelfstaande wissel aandrijvingen en heeft maar 1 wisseladres  nodig dus dat blijven er in totaal 30 en geen 120.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline lexvanderloo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #4 Gepost op: 2024-01-23, 14:55:43 »
Het blijkt inmiddels dat de programmeerdraad als een antenne werkt en de wisseldecoder ongewild in de programmeerstand zet.
Dat gebeurt bovendien ook als de programmeerdraad ALLEEN maar VASTGEHOUDEN wordt . . . . .
Bizar.
Intellibox, DR5000-->YD9001, S88, Eigen Loconet bezetmelders, H0, G, 1, veel 2-rail-merken, DCC-Next/Mardec, MSC Maas en Waal, HCC!modelbaanautomatisering

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 795
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #5 Gepost op: 2024-01-23, 15:03:18 »
Ouderwetse MG ontvanger 😉
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline lexvanderloo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #6 Gepost op: 2024-01-24, 08:43:11 »
Zie deze video. Hetzelfde overigens met een DR5000 en een YD7001
Intellibox, DR5000-->YD9001, S88, Eigen Loconet bezetmelders, H0, G, 1, veel 2-rail-merken, DCC-Next/Mardec, MSC Maas en Waal, HCC!modelbaanautomatisering

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #7 Gepost op: 2024-01-24, 10:03:47 »
Citaat
Lex,
Even een opmerking die misschien wel onbelangrijk is maar je weet maar nooit.
Roco kent deze
aandrijving al heel lang, had toen een rode kleur en had als aantekening bij de handleiding staan dat deze alleen maar gebruikt mocht worden in ingebouwde toestand ivm de eind afschakeling en dat is dat ratelen van de aandrijving  ik weet niet of deze opmerking er nu nog bij staat, is misschien het uitproberen waard.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline lexvanderloo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #8 Gepost op: 2024-01-24, 10:24:36 »
Piet,
Dank je.
We hebben het ook ingebouwd uitgeprobeerd.
Zelfde probleem!
Intellibox, DR5000-->YD9001, S88, Eigen Loconet bezetmelders, H0, G, 1, veel 2-rail-merken, DCC-Next/Mardec, MSC Maas en Waal, HCC!modelbaanautomatisering

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 845
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #9 Gepost op: 2024-01-24, 10:29:56 »
Aluminium plaatje onder de aandrijving leggen en die aan aarde verbinden (kooi van faraday).
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 795
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #10 Gepost op: 2024-01-24, 10:35:06 »
Tja, Fons Jansen zei het al:" Slechte verbinding met de aarde".


AM probleem.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 845
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #11 Gepost op: 2024-01-24, 10:36:57 »
Of probleem met omvormer voor zonnepanelen .
Dat ding gooide bij mij ook een x roet in het eten.
Voor ik daar achter kwam was ik 3 weken verder.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #12 Gepost op: 2024-01-24, 11:09:14 »
Wat ik niet kan zien op de video, maar na het programmeren moet wel de programmeer draad worden los gekoppeld
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 845
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #13 Gepost op: 2024-01-24, 11:12:34 »
Dat klopt Piet als je dat niet doet vraag je om problemen.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline lexvanderloo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: Spontaan ander DCC-adres 42624
« Reactie #14 Gepost op: 2024-01-24, 11:55:36 »
Wat ik niet kan zien op de video, maar na het programmeren moet wel de programmeer draad worden los gekoppeld
Ja die is (natuurlijk!) losgekoppeld
:-)
Intellibox, DR5000-->YD9001, S88, Eigen Loconet bezetmelders, H0, G, 1, veel 2-rail-merken, DCC-Next/Mardec, MSC Maas en Waal, HCC!modelbaanautomatisering