Auteur Topic: Digitale sik  (gelezen 699 keer)

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Digitale sik
« Gepost op: 2024-03-10, 18:23:11 »
Hallo spoorvrienden, daar ben ik weer eens met een probleem met de digitale sik. Omdat de sik nogal traag reageert op de rijrichting commando's en hij af en toe ook schokkerig rijdt heb ik maar eens volgens de gebruiksaanwijzing de loc ingereden. Ook de andere locs heb ik aan deze duurtest onderworpen. Maar de sik bleef schokkerig rijden. Wat mij ook opviel was dat als je een andere optie wilde gebruiken b.v. zwaailicht aan, fluittoon gebruiken enz. en de loc stond dan stil hij  niet meer in beweging was te krijgen. Als klapstuk wilde hij de laatste keer helemaal niet meer op enig commando reageren, dus zowel rijden als opties gebruiken helemaal niets. Wat ik wel vreemd vond was dat als ik de stroom van de baan haalde de lichtjes nog een tijdje bleven branden. Heb ik het goed begrepen dat er een soort van mini accu in de sik zit? Afijn genoeg stof ter overpeinzing. Dan nog een vraag over de snelheden in het algemeen. Hoe kan ik een loc zo instellen dat ze geen lange uitloop hebben. Ik ben op dit digitale vlak een beetje een sukkel dus vandaar de vraag. Alvast bedankt voor het meedenken c.q oplossingen aandragen. Groeten Ben

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Digitale sik
« Reactie #1 Gepost op: 2024-03-10, 18:54:48 »
Beste Ben
De digitale sik beschikt inderdaad over een soort accu (buffer condensator) als je de loc van de rails haalt zullen de lichten en evt de motor het nog enige tijd doen. Het schokkerig rijden is misschien met een kleine smeerbeurt op te lossen. Het afremmen van de loc kan je met cv 4 instellen hoe lager de waarde des te sneller de loc afremt. Met cv 3 regel je het optrekken, hoe hoger de waarde des te langzamer de loc optrekt. Weet niet met welke centrale je werkt en of de zelf de cv's kan instellen.

Met vriendelijke groet Henk

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Digitale sik
« Reactie #2 Gepost op: 2024-03-10, 19:04:11 »
Waar je ook mee r9jdt, de cv waardes zijn overal gelijk, wat je wilt instellen, echter de oude R2/3 muizen hebben een beperking in adressering (vergelijk 32 bits met 64 bits processoren).Maar met de oude R2/3 muizen en multimuizen blijft het cv3 en cv4.
De 10761/64, DR5000 en z(Z)21 zijn uiteindelijk "slechts" versterkers.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Digitale sik
« Reactie #3 Gepost op: 2024-03-10, 19:16:26 »
trage uitloop en trage opstart zit hem in cv3 en cv 4.
Bij automatisch rijden moet je deze op 1 zetten.
Ik zou in eerste instantie de decoder resetten.
Daarna de juiste adressering geven en cv 3 en 4 op 1 zetten.
Daarna snelheid ijking doen.
Dan zou het goed moeten zijn.
ps zet het aantal stappen op 28.
« Laatst bewerkt op: 2024-03-10, 20:53:58 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: Digitale sik
« Reactie #4 Gepost op: 2024-03-13, 19:34:02 »
Hallo allemaal die hebben gereageerd. Ik zit nog wel met een aantal vragen. Zoals ik al zei ben een beetje een sukkel  :'( wat betreft digitaal. Dat van die accu is nu dus bevestigd waarvoor mijn dank. Alleen hoe reset ik een decoder?????????? En hoe kom ik in cv 3 en cv4. Dat van die stappen (28) weet ik wel te vinden. Dus ik zit nog een beetje op dood spoor. Graag hierover nog wat meer uitleg. Overigens ben ik in het bezit van de zwarte draadloze locmaus misschien dat dit jullie een beetje helpt. Alvast bedankt namens sukkeltje.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Digitale sik
« Reactie #5 Gepost op: 2024-03-13, 19:38:49 »
Wat ik zou doen als ik jou was "sukkeltje haha" is jmri decoder pro downloaden en de z21 op een laptop aansluiten.
Daarmee kun je heel gemakkelijk programmeren.
Zoek je het tabblad cv op en dan zie je van zelf de cv 3 en 4.
Decoder pro werkt prima met een z21.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: Digitale sik
« Reactie #6 Gepost op: 2024-03-17, 14:08:24 »
Dit is voor mij abacadabra hoor. Kan het ook simpeler. Ben al blij dat ik weet hoe ik een pc moet bouwen en windows installeren maar van bepaalde software heb ik geen kaas gegeten (maar is wel lekker). Is er geen software o.i.d. op de markt die hier wat directer mee omgaat c.q. aanpast?

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Digitale sik
« Reactie #7 Gepost op: 2024-03-17, 14:58:44 »
Wat ik al schreef jmri.
Is gratis te downloaden werkt perfect.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Digitale sik
« Reactie #8 Gepost op: 2024-04-15, 19:43:25 »
En Ben werkt het nu?
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Digitale sik
« Reactie #9 Gepost op: 2024-04-17, 19:37:43 »
Ben heeft mij in een pb geschreven dat hij inmiddels jmri geïnstalleerd heeft en daar mee de sik aan de gang gekregen heeft.
Jammer dat hij dat hier niet vermeld heeft.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans