Auteur Topic: ABS lijm  (gelezen 281 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
ABS lijm
« Gepost op: 2024-03-25, 14:38:40 »
Ik heb nog een flesje Tamiya    cement   for ABS  staan ; kun je dat ook gebruiken voor  bouwdozen van Vollmer etc .

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 847
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: ABS lijm
« Reactie #1 Gepost op: 2024-03-25, 19:17:45 »
@Hansw
Investeer een beetje in de faller lijm heb je veel plezier van.
En als het metalen pijpje verstopt zit even heet stoken met aansteker en dan door blazen werkt perfect.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: ABS lijm
« Reactie #2 Gepost op: 2024-03-26, 14:45:21 »
Beste Hans , die gebruik ik al de Faller super expert  ; maar voor de ramen gebruik ik de dunne lijm van Tamiya die loop er makkelijk tussen .
Ik vroeg mij alleen af wat de aanduiding ABS  lijm inhoud  ; er staat wel op dat het voor plastic geschikt is .

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: ABS lijm
« Reactie #3 Gepost op: 2024-03-27, 01:26:20 »
ABS staat voor:  Acrylonitril-butadieen-styree.
Veel kunststoffen bestaan hieruit. Het is moeilijk te repareren en te lijmen.
Denk hierbij aan bumpers, maar ook aan Lego. Deze laatste werd aanvankelijk van PVC gemaakt. De blokjes bleken bij temperatuurverhoging te vervormen. Toen kwam ABS om de hoek kijken.
Op de Lego tijdbalk was dat het moment, dat de autootjes van Bedfords naar Mercedes gingen.
Om ABS te lijmen heb je speciale lijm nodig. Jij, Hansw heeft die lijm. Lokbehuiziingen zijn soms van ABS. Om dus zaken hier aan te lijmen, heb je deze speciale lijmen nodig.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: ABS lijm
« Reactie #4 Gepost op: 2024-03-27, 13:12:18 »
Beste Dirk , als ik al op een oor lig ben jij nog bezig met mijn lijm  ; wel prettig want als ik opsta is de verlijming klaar

Ik heb de lijm uitgetest op twee stukjes plastic van een oude bouwdoos van Faller ; de lijm is inderdaad heel dik maar voor  de bouwdozen niet geschikt 
Ik denk toch een andere samenstelling  van het plastic dan hetgeen jij aangaf .


Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails