Auteur Topic: Welke software? iTrain of Traincontroller  (gelezen 290 keer)

Offline daviddouma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Welke software? iTrain of Traincontroller
« Gepost op: 2024-04-18, 17:49:06 »
Hallo allen,

Ik heb mij afgelopen dagen eens verdiept in digitale software.
Bij de Roco z21 en/of Z21 krijg je die app, maar dat vind ik niet fijn.

Nu ben ik gekomen bij 2 stukjes software die mij beide aantrekken: iTrain en Traincontroller.
Ik lees over beide veel positieve berichten en kosten beide ongeveer gelijk. Bij Traincontroller kan je eventueel nog modules kopen voor het besturen van auto’s e.d..

Hebben jullie een voorkeur, welke van de 2 of misschien nog een ander softwareprogramma?


Belangrijk is dat ik hem op een computer kan laten lopen en dat hij werkt met de roco z21/Z21 en bijbehorende modules voor het aansturen van wissels, seinen, e.d.


Thnx!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #1 Gepost op: 2024-04-18, 18:00:19 »
David, zonder verdere details te noemen is traincontroller het allerbeste programma wat er is , misschien niet de goedkoopste maar wel  het uitgebreids en met de meeste mogelijkheden  niet dat de andere slecht zijn en vaak is het zo van wat wil ik er allemaal mee, je kunt een demo versie gratis downloaden  , gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2024-04-18, 18:28:52 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #2 Gepost op: 2024-04-18, 18:01:47 »
Beste David
iTrain is relatief gezien de goedkoopste (veel functies zijn aanwezig waar bij andere software een duurdere versie voor aangeschaft moet worden).
Maar iTrain heeft ook een grote leercurve.
Ik rijd zelf met iTrain en dat bevalt me prima.
In het begin is het wel een lastig verhaal dat wel.
En wat Piet zegt over traincontroller is niet helemaal correct , iTrain kan veel meer ( en kost nog niet de helft) maar is ook veel lastiger.
Er is overigens ook een gratis programma namelijk jmri pannelpro kun je gewoon downloaden en mee experimenteren .
« Laatst bewerkt op: 2024-04-18, 18:20:33 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #3 Gepost op: 2024-04-18, 18:43:22 »
Een discussie voeren over wat het beste programma is altijd al een probleem geweest, het programma wat je zelf het beste kent omdat je daar al langer mee werkt is voor de gebruiker over het algemeen het beste kent het gemakkelijkste programma
traincontroller is inderdaad duurder dan Itrain maar Itrain bied absoluut minder mogelijk heden, maar nu komt de vraag of ik dat allemaal nodig hebt, in beide programma's zitten veel dingen die je als standaard gebruiker helemaal niet nodig hebt, de aspirant gebruiker kan het beste de demo versie laden en daar maar eens mee gaan oefenen en na een wijs besluit en eventueel eens bij andere gebruikers gaan  kijken die de sofware ook gebruiken een besluit nemen voordat je veel geld uitgeeft en niet tevreden bent.
Bijna alle programma's hebben een of meerdere varianten van hun programma van eenvoudig tot uitgebreid en uiteraard is daar de prijs op aangepast, voor iedereen naar behoeft.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #4 Gepost op: 2024-04-18, 18:48:57 »
Beste Piet
Itrain is de laatste jaren ongelofelijk uitgebreid en de mogelijkheden overtreffen ieder ander programma op dit moment.
Ik zeg niet dat dit het beste programma is dat niet wel een van de lastigste.
Traincontroller ziet er grafisch wel veel mooier uit (mag ook wel voor die prijs).
Wat ik als voordeel van iTrain vind is dat als je een mogelijkheid zou missen en dat op het iTrain forum bekend maakt dat er dan een goede kans is dat die mogelijkheid bij de volgende update wel aanwezig is.
Dus de gebruikers hebben een redelijke inspraak.
De reden voor mij om iTrain aan te schaffen was dat dit het enige programma is dat in combinatie met dinamo zowel digitale als analoge treinen op de zelfde baan tegelijker tijd kan laten rijden.
Aangezien ik dus overgestapt ben van analoog naar digitaal had dat voor mij voordeel omdat ik behoorlijk wat analoge lok's bezit.
« Laatst bewerkt op: 2024-04-18, 19:21:45 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #5 Gepost op: 2024-04-18, 19:57:58 »
Om geautomatiseerd te rijden hoef je echt niet diep in de buidel te tasten. Met het gratis te downloaden programma Rocrail heb je een compleet pakket op je pc voor het automatisch of handmatig laten rijden van je treinen en aansturen van je wissels, seinen en andere scenery.
Op het Rocrailforum zijn duizenden medegebruikers waarbij je terecht kunt als je tegen een probleem aanloopt. Er is geen situatie die niet op de een of andere manier opgelost kan worden in Rocrail.
Het wordt dagelijks geüpdatet en verder doorontwikkeld.
Echt een prachtig programma en het kost je niets.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #6 Gepost op: 2024-04-18, 20:06:25 »
Klopt Bas er zijn prima gratis programma's rocrail jmri koploper etc.
Helaas is de maker van koploper overleden en de kernel heeft hij meegenomen in zijn graf dus geen updates meer.
Was wel een heel mooi programma (als het nog geüpdate werd zou ik misschien wel overschakelen).
Maar ieder zijn meug en voorkeur.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #7 Gepost op: 2024-04-18, 20:23:52 »
Ja, Koploper staat op dood spoor en wordt niet verder doorontwikkeld na het overlijden zijn ontwerper Paul Haagsma.
Mooi programma ook, maar loopt steeds verder achter doordat het de nieuwste ontwikkelingen/producten niet kan meenemen.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #8 Gepost op: 2024-04-18, 20:28:27 »
Klopt Bas en dat is heel jammer maar helaas.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline daviddouma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #9 Gepost op: 2024-04-18, 20:32:44 »
Veel keuzes dus, hmmm.
Op wat voor vlak is iTrain op dit moment beter dan Traincontroller?

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #10 Gepost op: 2024-04-18, 20:50:23 »
Is stukken goedkoper.
Maar ook lastiger er is overigens een iTrain forum waar een ondersteunings pagina is en waar de software ontwikkelaar zelf ook ondersteuning bied.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Welke software? iTrain of Traincontroller
« Reactie #11 Gepost op: 2024-04-19, 11:33:20 »
Heb inmiddels traincontroller gold (demo) vergeleken met iTrain.
Vind iTrain beter simpeler en veel goedkoper.
Mis in tc gold ook een aantal mogelijkheden die ik in iTrain wel heb ( b.v. het rijden met analoge en digitale treinen op de zelfde baan te gelijker tijd , wat overigens alleen met het dinamo systeem kan dus niet met b.v. de z21).
Er komt schijnbaar ook een nieuwe versie van iTrain aan nl versie 6.
Vind traincontroller gold wel mooier kwa uiterlijk maar ook veel te duur.
Komt nog bij dat iTrain een Nederlands product is en de ondersteuning via het iTrain forum best wel goed is.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans