Auteur Topic: personen rijtuigen  (gelezen 2673 keer)

Offline Gerrit

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
personen rijtuigen
« Gepost op: 2024-05-31, 08:05:08 »
Als ik op de verschillende forums kijk zoals Marktplaats en Ebay en zoek naar personen rijtuigen zie ik meestal aanbiedingen van 1e klas, restaurant of bagage rijtuigen. Zijn er te weinig 2e klas rijtuigen geproduceerd? In de realiteit zijn er volgens mij 6x zoveel 2e klas rijtuigen in treinen dan 1e klas of andere typen.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 946
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: personen rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 2024-05-31, 08:11:50 »
Gerrit dat er 6x zoveel 2e klas rijtuigen in gebruik zijn is nu precies de reden dat er zo weinig 2e klas rijtuigen op de 2e hands markt zijn .
Immers je hebt in een stam 1 hooguit 2 eerste klas rijtuigen nodig , dus het teveel eerste klas rijtuigen dumpt men.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Gerrit

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re: personen rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 2024-05-31, 08:44:51 »
Maar die heeft men blijkbaar toch in eerste instantie gekocht. Vreemd toch?

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 946
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: personen rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 2024-05-31, 08:46:02 »
Veel fabrikanten hebben sets geleverd met bv. 2 eerste en twee tweede klas rijtuigen.
Dus gewoon 1 eerste klasser te veel.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 845
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: personen rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 2024-05-31, 09:13:35 »
Tja Gerrit,

De 1e klas in het midden van de stam en het klootjes volk erom heen als buffer en aan het uiteinde of aan de lokkant de bagagewagon. En soms naast het midden de bar- of restorijtuig. Dan had je in den oude tijd een stam van 5x 26 cm = 130 cm en een lok van >20cm. Je perron moet dan (globaal) 2x de treinlengte zijn, dus wordt het "Dag buurman, wat doe je nu?" 🤣
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 845
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: personen rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 2024-05-31, 10:15:53 »
Ter aanvulling:
Rolf Ertmer, van de Repabahn, pleitte in de zestiger jaren voor de correcte lengte van de D-trein rijtuigen. Die moest zo'n 30,5 cm in H0 zijn.
Die oude rijtuigen zijn dan ook vaak 1:100 ipv 1:87.
Wat je dus ook ziet op beurzen e.d. zijn die oude 1:100 rijtuigen.
Bekijken we de eerder beschreven stam, dan kom je op zo'n 185 cm met een dubbele perronlengte van 370 cm.
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.