Digitaal > Digitaal Algemeen

help!!!!!! met z21

(1/3) > >>

Jan Terlouw:
Als herintreder loop ik tegen een groot probleem op.
Ik reed Ho analoog en heb een digitale overstap gemaakt.
Als centrale heb ik de witte z21.
Nu wilde ik info over de volgende stap namelijk blokindeling.
De winkelier was daarin heel duidelijk, mer de z21 is dat niet mogelijk.
Volgens hem moet ik de overstap maken naar Ecos, kosten een kleine € 700,00..

Wat is waar?

denobis:
Ik weet niet of het waar is dat de z21 dat niet kan.
Maar wil je een goede en simpele blok indeling kunnen maken overweeg dan eens dinamo.
Het lijkt duur maar als je alles bij elkaar optelt (melders boosters etc) dan is het dinamo systeem zelfs iets goedkoper.
Een ecos is wel heel duur.
Dinamo heeft nog een groot voordeel namelijk dat je op het zelfde spoor (wel in andere blokken) met zowel digitale als analoge lok's tegelijker tijd kan rijden.
Nadeel je hebt ten alle tijden een pc nodig met b.v. iTrain besturing.

Waalspoor:
De blokindeling gebeurt in je besturingsprogramma op de pc. Ik denk dat je winkelier bedoelde dat je met de Z21 app geen blokken kan maken. Dat is correct, maar om je dan een centrale van 700 euro aan te smeren is wel erg onprofessioneel.
De witte z21 kan prima gebruikt worden met een treinbesturingsprogramma zoals iTrain, Rocrail e.a.
Daarvoor moet je hem hebben vrijgeschakeld, zodat je hem, via de router die je ook van Roco kan kopen of rechtstreeks in je thuisnetwerk, met je pc kan laten communiceren.

denobis:
Het is inderdaad belachelijk dat die "dealer" direct een dure ecos wil aansmeren.
Ik zou zeker niet meer teruggaan naar zo'n figuur.

Dirk Baas:
Jan,

Een z(Z)21 is eigenlijk niets anders dan een versterker met wat interfaces. De intelligentie zit in bijv. de (Multi) Maus en/of pc en in mijn geval niet diegene die er achter zit 🥲

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie