Zat wat te struinen op het forum en kwam dit tegen.
Grappig, iedereen heeft het meteen over terugmelders, programma's en apps waarmee het allemaal mee zou moeten kunnen.
Toen ik de digitale wereld van modeltreinen instapte (was rond 1996), toen heb ik een baan waar de locs digitale bestuurd werden en de blokken volgens "traditionele methode" werkte, compleet draaiend gemaakt.
Ook het afremmen en optrekken bij seinen en stops bij de stations werkte uitstekend.
Zelfs alle beveiligingen en het aansturen van de seinen gebeurde op een traditionele manier, zoals je die bij een analoge baan zou gebruiken.
Ook alle wissels werden via een bedieningspaneel gezet (dus zonder wisseldecoders).
Nu koste dit best veel tijd en je moet behoorlijk vindingrijk zijn om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen, maar het kan wel.
Tegenwoordig gebruik ik ook aansturingsprogramma's om dit werk te doen.
Hiermee ben je veel flexibeler en een aanpassing in het railplan of rijpatronen is in de besturingssoftware zo gedaan.
Op de traditionele manier kosten dit soort zaken heel wat meer kruim om dit aan te passen.
Maar om op de hamvraag terug te komen:
Nu wilde ik info over de volgende stap namelijk blokindeling.
De winkelier was daarin heel duidelijk, met de z21 is dat niet mogelijk.
Volgens hem moet ik de overstap maken naar Ecos, kosten een kleine € 700,00..
Die winkelier lijkt me echt een dozenschuiver, om het zo maar even te noemen.
Totale onzin.
Sterker nog, een bloksysteem is zelfs op een conventionele manier te doen, dus totaal los van het digitale systeem.
Je moet alleen bereid zijn om er moeite, tijd en energie in te steken, maar alles is mogelijk, met welke centrale dan ook.
Het is alleen jammer dat over deze methode over het aansturen van een digitale baan niet zo veel is te vinden, noch in boeken, noch het internet.
Is eigenlijk ook wel een beetje te begrijpen, omdat het nogal wat technisch inzicht vraagt en dit waarschijnlijk voor een kleine groep is weggelegd.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Jan nu gedaan heeft (of nog gaat doen)....
Willem