Auteur Topic: Stroom op het hoofdspoor  (gelezen 571 keer)

Offline Willem

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
    • Zolderspoor
Stroom op het hoofdspoor
« Gepost op: 2025-04-17, 21:57:57 »
Ik zat vanavond even te spelen met de Z21 app toen ik aan het proefdraaien was op mijn baan in aanbouw.
Nu viel mij op dat er in de app twee soorten stroommetingen zijn namelijk "Stroom op het hoofdspoor" en "Gefilterde stroom op het hoofdspoor" ("Stroom op het programmeerspoor is er ook, maar daar gaat het hier niet om).
Ik zag dat het verschil tussen deze twee een slordige 300mA is waarbij de gefilterde stroom de laagste waardes aangeeft.
Ik rij ik alleen met treinen en (LED) verlichte rijtuigen op de Z21, wissels e.d hebben een eigen voedingsbron.
Verder gebruik ik (nog) geen boosters voor extra stroomvoorziening.
Momenteel is het verbruik rond de 1300 mA met 3 tot 4 rijdenende treinen, dus best wel netjes.
Natuurlijk veranderen de waarde als er meer of minder treinen rijden, maar wat is is het verschil tussen deze twee stroom metingen.
Wat bedoelen ze met "Gefilterde stroom op het hoofdspoor", geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
  • Waardering: 13
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Stroom op het hoofdspoor
« Reactie #1 Gepost op: 2025-04-18, 00:03:38 »
Willem, ik hoor hierover voor het eerst. Maar misschien weet Hans de Nobis hier iets van. Misschien eens bekijken met een scoop.
Mijn eerste gevoel zegt mij, dat de stroom gefilterd wordt op hoge harmonisen. Hierdoor zou de DCC informatie minder snel verminkt kunnen worden. Dus minder retries, waardoor snellere/zekere sturing en reacties. Dus vermoedelijk zit er een HF filter ingebouwd.
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

• Veteraan
  • Waardering: 19
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
« Reactie #2 Gepost op: 2025-04-18, 08:20:28 »
Helaas kan ik daar ook niet mee helpen .
Vreemde uitdrukking gefilterde stroom.
Misschien het verschil tussen de toegevoerde gelijkstroom en de uitgaande blokgolf stroom meer kan ik ook niet bedenken.
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025-04-18, 11:53:40 »
Bij filtering in electronica wil je hogere frequenties (harmonisen) weg filteren. Vandaar mijn gedachtengang.
De voedingen, die bij diverse apparaten worden geleverd, zijn schakelende voedingen, die vaak hogere harmonisen genereren. Waarschijnlijk is dat hier ook het geval enken storingen in de communicatie veroorzaken.
Gr,

Dikkop 🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025-04-18, 13:05:42 »
Willem,

In mijn beste school-Duits heb de vraag bij Roco neergelegd en ben benieuwd wat voor antwoord er komt. Uiteraard zal ik die hier weergeven.
Gr,

Dikkop 🚂

Offline ArievH

• Forum lid
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 2025-04-18, 18:46:43 »
Hoewel ik al heel wat jaren en zwarte Z21 heb heb ik nog noit iets over gefilterde stroom gezien. Ik zal binnenkort eens extra op de maintenancetool kijken of ik daar wat kan vinden.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Willem

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
    • Zolderspoor
« Reactie #6 Gepost op: 2025-04-18, 20:06:57 »
@ArievH: De gifilterde baanstroom vind je in de Z21 app, onder "Z21 instellingen:  en dan even naar beneden scrollen.
Ik gebruik overigens de versie 1.5.1 (6505) van de Z21 app.

Zoals ik al aangaf was het verschil met stroom op het hoofdspoor ongeveer 300mA hoger t.o.v. gifilterde stroom op het hoofdspoor als de zaak in bedrijf is.
@Dirk: Als het filtering van HF signaal is denk ik dat ze het ontwerp maar een goed onder de loupe moeten nemen, want dan vindt ik 300mA wel erg veel.
De meegeleverde voeding is een geschakeld voeding en ik ga er ook beetje van uit dt hier al voldoende filtering is aangebracht om HF signalen in de voeding te onderdrukken.

Kan ook zijn dat ze bij de term "Stroom op het hoofdspoor" de totaal opgenomen stroom bedoelen en bij "Gefiterde stroom op het hoofdspoor" de stroom die op dat moment door de interne booster wordt geleverd.
Dan is het verschil wel te verklaren, omdat de overige electronica componenten ook wat stroom verbruiken en de booster ook nooit een rendament heeft van 100%.
Het zou dan een vertaalslag foutje kunnen zijn.

Misschien dat er een verhelderend antwoord van Roco komt op de vraag die Dirk daar heeft neergelegd.
We wachten het gewoon af.

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 13:51:32 »
Beste Willem,

Hierbij het antwoord van ROCO/FLEISCHMANN:

Sehr geehrter Herr Dirk Baas,

vielen Dank für Ihr Interesse an unseren Produkten.

Von unserer Fachabteilung haben wir folgende Information erhalten.
"Der gefilterte Wert entspricht einem Mittelwert aus mehreren gemessenen Werten, um Ausreißer zu minimieren. Dadurch kommen gleichmäßigere Werte die geglättet sind und weniger hoch schwanken. Der nicht gefilterte liefert den aktuell gemessenen Wert direkt und kann daher stark schwanken."

Wir wünschen Ihnen weiterhin viel Vergnügen mit Ihrem Hobby - der Modelleisenbahn.

Freundliche Grüße
Ihr Customer Service Team
Gr,

Dikkop 🚂

Offline ArievH

• Forum lid
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 14:21:15 »
en hierbij de vertaling voor hen die geen Duits spreken

Geachte heer Dirk Baas

Hartelijk dank voor uw interesse in onze producten.

Wij hebben de volgende informatie ontvangen van onze technische afdeling.
“De gefilterde waarde komt overeen met een gemiddelde van verschillende meetwaarden om uitschieters te minimaliseren. Dit resulteert in meer gelijkmatige waarden die afgevlakt zijn en minder fluctueren. De ongefilterde waarde geeft direct de huidige meetwaarde en kan dus sterk fluctueren.”

We hopen dat u blijft genieten van uw hobby - modelspoor.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Dirk Baas

• Ervaren lid
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 17:39:35 »
Dank je Arie 👍🏻
Gr,

Dikkop 🚂