Beste allemaal,
Mijn naam is René Marcel Ponneker, 63 jaar en ben, net als velen, een herintreder. Mijn Fleischmann H0- en Faller/ Kibri-spul is 40 jaar in dozen opgeslagen geweest. Na tig verhuizingen opende ik in april 2025 een doos, en toen begon het enthousiasme weer.
Omdat een deel van de dozen waterschade had ( ooit een lekkende waterleiding boven de dozen) heb ik alles schoongemaakt en kromgetrokken wissels weggedaan.
Maar alles werkt weer. Ik heb op zolder een 45 graden opklapbare tafel van 1,50 mtr. bij 2,44 mtr. gemaakt.
Nu moet ik 40 jaar aan technische ontwikkeling inhalen, want ik heb al begrepen dat digitaliseren nogal wat voordelen biedt. Gelukkig zijn er fora zoals deze ( en Youtube en Chatgpt) die mijn leermeester zijn. Heel fijn, het enthousiasme en de hulpvaardigheid spat er vanaf.
Vanuit mijn opleiding ( ooit de Hogere Zeevaartschool gedaan) weet ik nog wat van electronica en solderen lukt ook nog wel. Dus pruts ik aan mijn locjes om ze digitaal te krijgen en bij sommige locjes met een nieuwe micoromotor, stap voor stap. Ik gebruik de Roco z21 Mutlimaus. En, ook stap voor stap, maak ik LEDverlichting in rijtuigen, huisjes en fabriek/ brouwerij.
Om het simpel te houden bestuur ik de wissels analoog ( knopjes drukken), ik sluit Viessmann relais aan om de seinpalen brandend te houden. In mijn vrije tijd leer ik veel en pruts ik met vallen en opstaan aan de herbouw van mijn spoorbaan. Mijn vriendin ( was/ is beeldend kunstenaar)helpt mij met de inrichting van het landschap/ scenery en leert ook de technische aspecten, want ik wil niet de enige zijn die met de techniek bezig is.
Ik woon deels in Slowakije, ‘dus’ heb ik wat digitaal ČSD- materieel aangeschaft. In Bratislava heb ik een proefbaantje gebouwd, daar oefen ik met de Multimaus en verbouw ik mijn Fleischmann locjes, die ik steeds uit Tilburg meeneem, en dan gedigitaliseerd weer teruggaan naar Tilburg. En omdat ik van bier houdt, verzamel ik bierwagons, die bij de brouwerij op de baan staan. Ieder heeft zo zijn afwijkingen.
Vriendelijke groet,
René Marcel