Auteur Topic: problemen met z21 start centrale  (gelezen 373 keer)

Offline Theo Brummans

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
problemen met z21 start centrale
« Gepost op: 2025-10-26, 17:49:18 »
hallo allemaal,
ik ben nieuw op het forum.
ik heb jaren geleden een analoge baan gehad en ben nu weer opnieuw begonnen met deze hobby.
ik ga nu digitaal rijden, ik heb ondertussen een z21 start centrale en deze wil ik met de rocrail besturingssoftware op een laptop aansturen.
ik heb de centrale met een utpkabel (cros-overkabel) rechtstreeks op de laptop aangesloten, hiervoor is er een statisch IP-adres ingesteld op de laptop. hierdoor zou ik geen vrijgave meer nodig moeten hebben.
ik heb verbinding met de centrale, echter ik kan geen loc besturen of een wissel aansturen, kan wel de centrale met rocrail in en uitschakelen
heb een testbaan gemaakt met bezetmelder van yamorc (yd6016) krijg de bezetmelding ook door op rocrail.
mijn wisseldecoder (yd8008) wordt niet aangestuurd als ik een wissel wil omzetten.
ik kan een locdecoder wel uitlezen of programmeren.
ik heb geen router bij de centrale en weet ook niet of er ooit een vrijgave is gedaan.
in de z21 maintenance tool kan ik ook de locdecoder uilezen en programmeren, ook zie ik welke spanning en stroomafname ik heb op de baan.
echter krijg ik de loc of wissels niet aangestuurd.
nu vraag ik me af of ik toch niet de centrale moet vrijgeven met een vrijgavecode. heb het vermoeden dat de centrale geen commando's van rocrail ontvangt.
wie kan me hiermee helpen?

Offline P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
  • Waardering: 29
    • home page
Re: problemen met z21 start centrale
« Reactie #1 Gepost op: 2025-10-26, 18:33:47 »
Theo,

Eerst maar even een vraagje, heb je deze 2e hands gekocht.
In het verleden wordt de z21 (witte uitvoering) als basis of start verkocht en wel zonder of met router en vrijschakelcode, nu alleen nog als start met de router en vrijschakelcode, om met het programma via de pc je z21 te besturen heb je een router nodig die is vrijgeschakeld, het kan in principe ook met je eigen router en een code maar dat is meer voor diegenen die meer gevorderd zijn in het gebruik van je eigen router systeem maar het is mogelijk, verder kan ik over roc rail weinig zeggen omdat ik daar geen ervaring mee hebt.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2025-10-26, 22:26:14 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Theo Brummans

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 2025-10-26, 18:55:34 »
hallo Piet,
deze z21 is inderdaad tweedehands. er zat ook geen router of vrijgavecode bij.

Offline ErikMellen

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 2025-10-27, 21:14:19 »
Hallo Theo,

je hebt inderdaad de vrijschakelcode nodig om je z21(start) te laten praten met een computer, al dan niet via een router.

Zie https://www.roco.cc/ren/products/control/accessories/10818-unlock-code-z21.html

Groeten en veel plezier met je digitale ontdekkingsreis!

Erik

(z21/rocrail)
HO Geoline, z21 , Digikeijs 4088's terugmelders en 4018 sturingen, een paar Roco digitale wisselsturingen. RocRail software (W10)