Auteur Topic: Problemen met Roco wisselaandrijving 42620 in combi mer wisseldecoder 10836  (gelezen 2277 keer)

Offline denobis

• Veteraan
  • Waardering: 17
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Is zeker het beste.
Ik ga je nog wat wijzer maken nl.
1 lok met sound en buffer trekt bij de eerste opstart ong 1 amp. en nominaal een 0,5 amp.
Dus met de z21 zonder boosters kun je maximaal met 4 treinen gelijkertijd rijden.
Ga je met meer dan 4 loks of treinstellen rijden dan is de capaciteit van de z21 te laag en zal je 1 of meerdere boosters moeten gebruiken.
Dat is de reden dat ik met dinamo rijd dan heb ik dat gezeur niet.
« Laatst bewerkt op: 2026-01-13, 09:45:52 door denobis »
momenteel bezig met bouw messing mat 36 van mk

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Zo, weer even een update. Ik heb het volgende extra nieuw aangeschaft:
- Roco wisseldecoder 10836
- Roco wisselaandrijvingen 42620 (6x)
- Roco DKW 15 graden met bedding 42595

Wat heb  ik vervolgens gedaan:
- Ik heb de wisseldecoder aangesloten met een voeding met het juiste amperage. Waarop mijn andere wisseldecoders 10836 in samenwerking met de Roco wisselaandrijvingen 10300 prima werken.
- Ik heb in de nieuwe DKW 42595 2x een nieuwe wisselaandrjvingen 42620 geplaatst.
- Ik heb de aandrijvingen aangesloten op de wisseldecoder

Resultaat:
De aandrijving in de DKW wil maar een kant op schakelen. Dit geldt voor beide aandrijvingen in de dkw.

Ook geprobeerd:
-  Wat gebeurt er als ik de DKW met de aandrijvingen op een andere wisseldecoder aansluit (die al ca. een jaar prima functioneren)? Hetzelfde resultaat, schakelt maar een kant op
- Wat gebeurt er als ik een 15 graads wissel met bedding (42534) pak, een van de nieuwe aandrijvingen uit de dkw hierin plaats, en het probeer met de nieuwe wisseldecoder 10836? De aandrijving schakelt nu zoals het hoort beide kanten op.
- Wat gebeurt er als ik een 15 graads wissel met bedding (42534) pak, en de andere nieuwe aandrijving uit de dkw hierin plaats, en het probeer met de nieuwe wisseldecoder 10836? De aandrijving schakelt nu zoals het hoort beide kanten op.     

Voorzichtige conclusie:
- Nieuwe aandrijvingen zijn goed
- Nieuwe wisseldecoder is goed

Kan het soms zijn dat de mechanische weerstand in de Roco DKW 42595 met bedding soms te groot is om te schakelen met de wisselaandrijving 42620? Helemaal in combinatie met de wisseldecoder 10836 of 10775? Dus dat DKW 15 graden 42595 met bedding in combinatie met wisselaandrijvingen slecht werken / een ongelukkige combinatie is? Daar lijkt het bij mij nu wel op.

Temeer omdat de Roco DKW met bedding die ik al had hetzelfde probleem geeft (een kant schakelt goed, andere kant beide kanten op niet) ook niet goed werkt. Ik ging er daarom vanuit dat mijn exemplaar wellicht niet goed is. Maar een splinternieuwe geeft dus hetzelfde euvel.

Iemand ideeën? Of een gelijke ervaring opgedaan? Ik hoor het graag :-)

« Laatst bewerkt op: 2026-01-24, 18:44:39 door Bamberg »

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Mmm, nog even een laatste test gedaan. Ik heb nu de nieuwe DKW met de nieuwe aandrijvingen even analoog proberen te schakelen (dus met een Fleischmann trafo 6750 en de Roco wisselschakelaar 10520). Die combinatie werkt wel.

Toen het volgende gedaan.
- Een wisseldecoder 10836 losgekoppeld van de voeding.
- Nu als voeding de Fleischmann trafo 6750 gebruikt (de aansluiting voor de accessoires van deze trafo, dus niet de rijstroomspanning aansluiting) voor de wisseldecoder 10836.
- Hierop de de nieuwe DKW met de nieuwe aandrijvingen aangesloten.

Deze combinatie werkt! Ik kom dus wel steeds een stapje verder.

Ok nu dan de volgende vraag:
- Kan deze combinatie (dus voeding van de wisseldecoder 10836 met de Fleischmann trafo 6750)? Of loop ik het gevaar de wisseldecoder dan te beschadigen?

De gegevens die ik op internet kan vinden van deze Fleischmann trafo 6750 zijn:
Fleischmann trafo 6750: Zware transformator. Regel-Transformator. 15V=/1,2A (1200mA) regelbare rijstroom. 14V~/1,1A (1100mA) constante wissel-stroomspanning voor zowel verlichting als signalen en wissels. Kortsluitingslamp voor beide functies. Beveiliging tegen overbelasting.

Ik hoor het graag :-)

Offline denobis

• Veteraan
Je zou de dkw met een losse voeding kunnen uitproberen en dan de stroom opmeten dan kun je zien of hij mechanisch zwaar loopt.
Een ander idee is misschien voorzichtig smeren met bv naaimachine olie.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Hoi Denobis, dank weer!

Ja ik heb geprobeerd om:
 - de dkw met de aandrijvingen analoog te schakelen met de Fleischmann trafo 6750 op de accessoire uitgang (wisselspanning). Die combinatie werkt.
- de dkw met de aandrijvingen digitaal te schakelen met de wisseldecoder 10836 die gevoed wordt door de Fleischmann trafo 6750 op de accessoire uitgang (wisselspanning). Die combinatie werkt ook.

De vraag is nu of de wisseldecoder 10836 via de accessoire uitgang (wisselspanning) van de Fleischmann trafo 6750 gevoed kan worden zonder negatieve gevolgen voor de wisseldecoder.

De wisseldecoder 10836 mag gevoed worden op basis van gelijkstroom 12 - 2-V of via de digitale spanning van de baan. Dat is wisselstroom.
Dan zou ik dus concluderen dat de wisseldecoder dus zowel met gelijkstroom als ook met wisselstroom gevoed mag worden.

---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------

Chat GPT zegt het volgende:

De Fleischmann trafo 6750 is geschikt om de Roco wisseldecoder 10836 te voeden.

Zo zit het precies

De Fleischmann 6750 levert:

~14 V wisselspanning (AC) voor accessoires

Dat valt precies binnen het toegestane bereik van de Roco 10836

👉 Je kunt deze trafo dus veilig gebruiken als aparte voeding voor je wisseldecoder.

Aansluiten (kort en praktisch)

Gebruik de gele en bruine uitgang van de 6750 (accessoires)

Sluit deze aan op de AC-ingang (~ / ~) van de Roco 10836

Polariteit maakt niet uit bij AC

Extra tip uit de praktijk

Laat de digitale rijspanning (DCC) gescheiden van deze AC-voeding

Alleen de DCC-signaaldraden (rail A/B) naar de decoder, géén massa’s doorverbinden

Zo voorkom je storingen of rare schakelacties

Conclusie

✅ Ja, combinatie Fleischmann 6750 + Roco 10836 is helemaal OK
Betrouwbaar en veel gebruikt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Conclusie, dit kan dus probleemloos? Zijn jullie het daarmee eens?

/

Offline denobis

• Veteraan
Ik heb geen idee of het klopt maar ik begin er aan te denken dat je ergens een bedradingsfout hebt.
Het is overigens geen goed idee om met een wisselspannig te werken daar dit het dcc gebeuren goed kan storen.
Het is erg lastig om zo van afstand het probleem te annaliseren.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Hi Denobis, ik heb vanmiddag inderdaad even de bedrading nagelopen. Deze klopt. Ook gezien het feit dat al mijn wisseldecoders 10836 al maanden prima werken met de Roco ondervloer aandrijving 10030.

Ik weet nu in ieder geval dat:
- de combinatie met de wisseldecoder 10836 plus voeding met de Fleischmann trafo 6750 en de wisselaandrijving 42620 prima werkt.
- de combinatie met de wisseldecoder 10836 plus voeding met mijn (Mean well Stekkernetvoeding, 36 W, 15 V, 2,4 A,) en de wisselaandrijving 42620 niet goed werkt

Volgens mij heb ik de volgende keuzes:
- Een voeding vinden die het wel goed doet.
- Misschien de schakelpuls van de wisseldecoder verlengen? Deze staat op 100 milliseconde. Maar kan naar 255 milliseconde.

Als alternatief:
- Er op vertrouwen dat de combinatie tussen de wisseldecoder 10836 met de Fleischmann trafo 6750 prima werkt, zoals chatgpt zegt en ik nu in de praktijk heb ervaren

Wat vinden jullie? Input weer welkom :-)

« Laatst bewerkt op: 2026-01-24, 21:57:50 door Bamberg »

Offline denobis

• Veteraan
Ik zou de puls op 225 zetten.
Bij mij staat de puls zelfs op 1 sec bij 19 volt dc (ook de dkw).
En alles schakeld perfect zonder storingen.
En goede voeding daar heb ik je al een voorbeeld van gestuurd .
Een meanwel van 15 volt 3 amp .
Die meanwel schroef je op (hij is verstelbaar ) tot 16 a 17 volt.
Maar nogmaals het is erg lastig om op afstand het probleem op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 2026-01-24, 22:08:30 door denobis »

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Hoi Denobis, ja ik zal deze bestellen die je geadviseerd hebt:

https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/schakelnetvoeding_gesloten_50_w_5_15_15_v_4_a_-386226#closemodali
Vraagje, daar moet ik neem ik aan zelf een netsnoer op aansluiten? Aangezien de specificaties zeggen: ingang Aansluittype, ingang: Schroefklem?

Offline denobis

• Veteraan
Ja gewoon schroefklem.
Rechts vd aansluitingen zit een instelpot daar kun je de spanning mee opschroeven.
« Laatst bewerkt op: 2026-01-25, 11:43:06 door denobis »

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Ok, dank je, dan bestel ik een geaard netsnoer mee.

Offline denobis

• Veteraan
Je kan hem ook op de beurs in houten kopen.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Goed om te weten. Ik heb er nu eentje besteld, als dit goed werkt kan ik er idd. in Houten nog eentje bijkopen.

Als ik de voeding binnen heb zal ik even berichten hoe het verder gaat  :)

Offline denobis

• Veteraan
De 21e ben ik ook op houten

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Bamberg

• Nieuw lid
  • *
Hoi Denobis,

Ah, dan zien we  elkaar wellicht even :)

Ik zat nog even naar de specs te kijken van de MW RT-50C. Die geeft een uitgangsspanning van 15V

Eerder schreeft je:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb hier de zelfde aandrijvingen en ben er achter gekomen dat onder de 18 volt die dingen slecht werken.
Ik voed ze met 19 volt.
En dan werken ze correct.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Moet ik dan toch niet een zwaardere voeding bestellen? Zodat ik ook de 19V haal?
Want ik neem aan dat ik met de MW RT-50C niet de 19Vhaal?