Auteur Topic: Kanttekening bij WiFi gebruik (o.a. Z21)  (gelezen 5877 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Kanttekening bij WiFi gebruik (o.a. Z21)
« Gepost op: 2013-05-03, 14:31:31 »
Hallo medespoorders,

Het lijkt me heel handig als je je modelbaan kan besturen vanaf een tablet (of smartphone).
We halen met zijn allen steeds meer Wifi toestellen in huis, en verliezen daarbij uit het oog
dat het aantal mogelijke Wifi verbindingen niet oneindig is.
In woonomgevingen waar bv. veel appartementen zijn doen zich nu al Wifi-verzadigingen voor.
Je kunt dan geen stabiele Wifi verbinding in stand houden, en dat zou erg lastig zijn als je
een modelbaan wil besturen.

Mijn zoon woont in zo'n omgeving (maar enkele straten hier vandaan).
De telecom maatschappij (Telenet) is komen  testen en heeft een Wifi-oververzadiging vastgesteld,
en dit op alle beschikbare kanalen.
Hij kan enkel verbinding maken met een vaste netwerkkabel.
Geen probleem voor een PC, maar wel voor een tablet bv.

Vóór je een Z21 aanschaft is het misschien best om dit vooraf eens te bekijken.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: Kanttekening bij WiFi gebruik (o.a. Z21)
« Reactie #1 Gepost op: 2013-05-03, 16:44:23 »
Hi Bertus,

Hoe gaat dat als hij een Wifi repeater neerzet in de ruimte waar hij hem nodig heeft? Het lijkt mij dat het signaal dan toch sterk genoeg zou moeten zijn?

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Kanttekening bij WiFi gebruik (o.a. Z21)
« Reactie #2 Gepost op: 2013-05-03, 17:01:02 »
Hi Gerard,

Als er teveel gebruikers op hetzelfde kanaal zitten dan drukt de sterkste zender de zwakkere zender(s) weg.
Ik ondervond hetzelfde probleem ook hier bij mij thuis, ondanks het feit dat mijn router automatisch van kanaal
verandert als het te druk wordt op een bepaald kanaal. Bij een 300 Mbps verbinding gebruik je bovendien twee
kanalen, en de meeste mensen gebruiken tegenwoordig dit systeem.
Ik had Wifi al een tijdje vervangen door een vaste kabelverbinding, want als je verbinding te pas en te onpas
weg valt, dan ben je dat snel beu.
Wat ik al vermoedde is nu bevestigd door de testen van de telecom-operator.
Dat belooft voor de toekomst.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Kanttekening bij WiFi gebruik (o.a. Z21)
« Reactie #3 Gepost op: 2013-05-04, 16:37:55 »

Geen probleem voor een PC, maar wel voor een tablet bv.

Vóór je een Z21 aanschaft is het misschien best om dit vooraf eens te bekijken.

Ben ik blij dat ik mijn baan aan het opbouwen ben in een schuur die ik volledig heb geisoleerd met isolatie-platen die rondom zijn bekleed met een laagje aluminium. Op het dak liggen er zelfs twee op elkaar. Door die 4 lagen aluminium komt geen Wifi (uit de buurt) doorheen. Zelfs mijn mobile telefoon heeft binnen geen ontvangst. Een afgeschermd Wifi net werkje. Eh.... was van te voren niet over nagdacht. Want toen in de ruimte isoleerde had ik nog noties van welk besturingssyteem ik zou gaan toepassen. Komt nu goed uit.

De andere kant is wel, dat wil ik verbinding met de "buitenwereld" kunnen krijgen (updates enzo) er een netwerkkabel moet worden aangelegd.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.