Auteur Topic: Rocomotion interface, TC en Prog.Out aansluiting i.c.m. KPF Zeller SpeedCat  (gelezen 14001 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Had dit draadje ook op forum beneluxspoor.net geopend, maar denk dat dit een betere plek is, vandaar hier ook:

Heb mijzelf deze week een Zeller rollenbankje cadeau gedaan plus de SpeedCat. Was van plan deze rollenbank op de Prog.Out van Rocomotion interface 10785 aan te sluiten en zo loks in te meten, maar dat werkt klaarblijkelijk niet, want ik kan dan geen snelheid geven aan de lok. Klopt dit? De handleiding zegt dat je hiermee CV's kunt programmeren met Train Programmer; of is er een instelling ergens in Rocomotion/TC waar ik dat kan veranderen?

Alternatief is om de rollenbank op de versterker (master) aan te sluiten, getest en werkt, maar dat koppelt hem direct aan de sporen van de modelbaan...

Zie ik iets over het hoofd?

Groet,
fps
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Hallo Ferry

Zelf heb ik geen rollerbank maar zal een poging wagen met een paar vragen,

Heb je bij het programma Traincontroller bij digital einrichten onder Railroad de het juiste systeem ingegeven, in dit geval Rocomotion 10785.
Heb je de juiste instelling aangeklikt bij POM of Profil-Modus, bovenaan of bij Fenster in het puldown menuen ook overeenkomstig aangasloten.
Heb je de juiste invullingen gedaan bij Rollenprüfstand, zoals schaal (HO), adres, max rijstappen,

Zomaar even een paar vraagjes die bij mij als eerste ingedachten komen.

En wat verder ook belangrijk maar dat weet je zelf ook wel, heb je speedcat aangesloten op de PC (via USB) en de software geinstalleerd.

Ik weet het niet maar is het noodzkalijk of niet dat je bv ook traincontroller Gold (in jouw situatie) ook opgestart is?

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-01-26, 22:01:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Dag Piet,

Antwoorden op je vragen:

1. ja
2. Het is mij even niet duidelijk wat je hier precies bedoelt?
3. ja
4. Ja, Speedcat zit op de PC met zijn USB en dat signaal komt door
5. TC Gold staat uiteraard aan en het speedcat signaal komt door in TC Gold

De combinatie Rocomotion 10785 en TC Gold werkt verder bij mij voortreffelijk!

Wat ik eigenlijk bedoelde is waarvoor dient de Prog.Out. op de Rocomotion interface? Uit de handleiding begrijp ik voor het programmeren van de decoders op een separaat spoor, dus niet POM. POM staat dus ook niet aangevinkt in TC Gold bij bepaling van het snelheidsprofiel. Als ik nu de voeding van de rollenbank verbind met de Prog.Out. van de Rocomotion interface en ik verhoog de snelheid via TC Gold of de multimause, welke doet er niet toe, gaat de lok niet draaien. Kennelijk staat er geen rijstroom op de Prog.Out; dat is dan weer raar, want om te kunnen programmeren, waar Prog.Out. volgens de handleiding juist voor bedoeld is, heb je toch stroomnodig ........ snap je?

Als ik nu de voeding van de rollenbank op de versterker aansluit (dus daar waar de baan zelf normaal aanhangt) kan ik de lok wel laten draaien en inmeten met de Speedcat.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Hallo Ferry

Wat ik bedoel vraag 2 is het volgende, staat hij in de pom of Profi-mode ingestelt (zie bijlage).
Voor het gebruik van het programmeer spoor heeft de 10785 wel een eigen voeding nodig, in het geval van programmeren op het hoofdspoor en bij gebruik als normale interface is geen extra voeding nodig.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-26, 12:15:31 door administrator »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Dag Piet,

Okay, dit is een instelling in Train Programmer waar je het over hebt, aha! Hier heb ik nog niet naar gekeken, maar het zou best wel eens zo kunnen zijn dat je hiermee instelt of wel of geen rijstroom op de Prog.Out. aansluiting komt; doel je daar op? Zo ja, dan ga ik dat vanavond uitzoeken.

Verder is het zo dat de interface bij mij van een eigen voeding is voorzien. Wordt vervolgd.

Gr., Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Hallo Ferry,

Ik heb het nog eens bekeken maar voor het programmeren van decoders via de rollerbank kun je deze eventueel aansluiten op een programmeerspoor.
Maar voor de snelheidmeting moet dit volgens mij gebeuren op het hoofdspoor, dus de rollerbank aansluiten op het hoofdspoor, deze metingen gebeuren in traincontroller allemaal op het hoofdspoor ook als deze via melders gaan.

Ik heb een kleine handleiding (aanwijziging) gemaakt in word zoals ik denk dat het moet gaan, deze is bijgevoegd

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-01-27, 22:25:21 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Dag Piet,

Ja, die overtuiging heb ik nu ook, kennelijk is Prog-out op de interface 10785 alleen bedoeld voor het programmeren van decoders; dat staat ook in de handleiding. Een leuke oplossing is om een doodlopend zijspoortje van je baan als programmeerspoor in te richten. De lok rijdt erop middels standaard rijstroom (feitelijk is het een blok) en als hij erop staat schakel je over naar de programmeeraansluiting; dit spoor dan wel aan + en - elektrisch isoleren van de rest. Je moet dan een potentiaalvrije schakeling hebben die met de magneetschakeling 10775 van Roco aangestuurd zou kunnen worden, standje aan is rijstroom, standje uit is programmeerspoor zeg maar. Voor de bediening kun je een softwarematige knop op het switchboard van TC Gold definiëren. Weet jij misschien een schakeling hiervoor?

Geen probleem voor de rollenbank en Speedcat dat deze op het hoofdspoor moet worden aangesloten; ook hier kan bovenstaande schakelvoorziening uitkomst bieden, echter dat moet dan nog verder aangelegd worden bij mij.

Dank voor je handleiding echter dit was mij allemaal al helder (ik lees namelijk wel de Engelstalige handleiding circa 348 pagina's helemaal door, kan me voorstellen dat velen daar geen geduld voor hebben); overigens werk ik met de Engelstalige variant van TC. Wellicht dat andere hobbyisten wat aan de handleiding hebben in de toekomst.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Dag Ferry,

In het draadje electronica-schakelingen of in de link  http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=46.0 is een schakeling te zien waarmee je naar het programmeer spoor kunt rijden en dat automatisch omschakeld als je het sein op rood schakeld.
Als met een wisselopdracht het sein op groen zet dan is het een normaalspoor en zet je het sein op rood dan is het verbonden de programmeeruitgang.

Mogelijk is dit een idee om iets te maken voor het programmeer spoor, in dit geval is het een eindspoor maar ik denk(???) dat het ook een stuk spoor kan zijn die in de baan zit en aan beide zijde geisoleerd wordt.

Kijk maar eens of het iets is wat enige ideeën opleverd.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-01-28, 09:49:52 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Dag Piet,

Dit lijkt me iets wat ik hiervoor kan gebruiken. Het sein staat elektrisch gezien over de schakeling heen, het seinbeeld is een gevolg van, dus dat sein is geen strikte noodzaak. Overigens zijn alle seinen in TC een gevolg van. Maar goed, als signalering wel een aardige natuurlijk.

Als ik zoek in Conrad op het artikelnummer van dit bistabiel relais nr 503398-89, dan vind ik niks ..... is deze uit het assortiment of is het een ander nummer geworden?

Overigens verder redeneerde, wetende dat in TC Gold erg veel mogelijkheden zijn zou het volgende ook kunnen:

Programmeerspoor op doodlopend stukje (elektrisch volledig geïsoleerd) spoor met de schakeling van Jan postema als blok in TC; lok rijdt dit spoor op en stopt op het programmeerspoor. Op blokniveau programmeren dat als een lok stil komt te staan op dit spoor automatisch de switch naar programmeerspoor omgaat, en Train Programmer opstart. Als TP niet draait en aan de lok snelheid wordt gegeven door TC automatisch terugschakeling naar rijstroom. Ik gebruik bij voorkeur een doodlopend stukje om dat dan de treinenloop door de voor langere duur stilstaande lok niet verder nadelig beïnvloed wordt.

Voor inmeten met de Speedcat maak ik dan gebruik van dezelfde schakeling van Jan Postema alleen wordt dit een handmatige drukknop op het scherm.

Hummm, leuke mogelijkheden!

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Dag Ferry

Ik zie ook dat dit nummer niet meer bij Conrad bekend is maar je kunt eens zoeken op bi-relais en dan vindt je onder aandere dit bestelnummer, 503686 - 89 dit is 5 volts uitvoering en dit bestelnummer 503689 - 89 is 12 volts uitvoering, er zijn er nog meer en mogelijk zijn de aansluitingen iets ander dan die van Jan Postema maar dat moet je dan wel even vergelijken.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-01-28, 11:20:44 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Rocomotion interface, TC en Prog.Out aansluiting i.c.m. KPF Zeller SpeedCat
« Reactie #10 Gepost op: 2011-01-28, 11:24:24 »
Dag Piet,

Ik ben totaal niet thuis in dit soort elektronische componenten dus als ik een tekening voor me heb liggen weet ik precies wat waar aan te solderen, maar zonder wordt het gissen. Maar goed, ik ben nog niet zo ver dat ik dit ga bouwen, voor nu is belangrijk te weten dat het kan en dat ik twee wisselaansturingen hiervoor moet reserveren, eentje voor de rollenbank en eentje voor het programmeerspoor.

Ik zal Jan Postema eens vragen om een ander bistabiel relais voor te schrijven.

Gr.,
Ferry
« Laatst bewerkt op: 2011-01-28, 13:03:53 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!