Auteur Topic: Positieve ervaring met KPF Zeller  (gelezen 28137 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Positieve ervaring met KPF Zeller
« Gepost op: 2011-05-25, 09:27:49 »
Ik wil deze positieve ervaring met jullie delen (zie ook Beneluxforum):

Heb enige tijd geleden het XXL H0-pakket bij Zeller gekocht, zie http://speed-cat.de/kpf/shop/index.php?cPath=1_6, zodat ik i.c.m. TrainController Gold mijn loksnelheden exact kan kalibreren. Dit werkt perfect, echter haal je Speed-cat niet uit de rollenbank als daar nog baanspanning op staat, dan maak je kortsluiting en is de Speed-cat einde oefening. Deze fout maakte ik dus vorige week, een beetje dom zou Maxima zeggen. Heb het voorgelegd aan Zeller en krijg in ruil voor retour sturen van de defecte een compleet nieuwe toegestuurd voor de helft van de prijs + verzendkosten. Het pakketje ligt al klaar bij de TNT afhaalbalie, super! Dat is nog eens service. Een pluim voor KPF-Zeller!!

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #1 Gepost op: 2011-05-25, 13:00:38 »
Hallo Ferry,

Citaat:
Dit werkt perfect, echter haal je Speed-cat niet uit de rollenbank als daar nog baanspanning op staat, dan maak je kortsluiting en is de Speed-cat einde oefening.

Vraagje,
Staat dit ook in de handleiding of wordt er niet over gesproken/geschreven?

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #2 Gepost op: 2011-05-25, 13:17:42 »
Hallo Piet,

De handleiding is heel summier en kan mij niet herinneren dat deze waarschuwing gemaakt wordt.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #3 Gepost op: 2011-05-25, 16:13:05 »
Ook zo'n ding besteld Ferry, ik ben heel benieuwd!

Ik zal het resultaat laten weten...

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #4 Gepost op: 2011-05-26, 09:20:34 »
Hoi Gerard,

Okay, zul je geen spijt van hebben, want de snelheidkalibratie gaat echt goed dan en lekker snel. Wel soms lastig om de wieltjes goed op de speed-cat te krijgen, zodat er geen slip is, maar dat is een kwestie van uitproberen. En tot slot, maak niet de fout die ik maakte, dan kun je de speedcat niet meer gebruiken! Ik lees t.z.t. je ervaringen wel.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #5 Gepost op: 2011-05-30, 11:10:46 »
De nieuw geleverde Speed-Cat geinstalleerd en direct werken!! Zat een CDROM bij met versie 4 i.p.v. versie 3 die ik nog had. Ook dit werkt goed. Heb nu mijn rode DE-1 zonder NS-logo uiteindelijk ook kunnen kalibreren.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #6 Gepost op: 2011-05-30, 16:13:16 »
Hallo
Ik lees dat jullie kalibreren met de versie ''gold'' maar kan dat ook met de ''silver''?In de gbruiksaanwijzing staat het enkel aangeduid voor de ''gold''.
Herman

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #7 Gepost op: 2011-05-30, 16:21:36 »
Dag Dito,

Ik heb geen idee omdat ik TC Silver niet ken. Je kunt TC Silver altijd downloaden en gedurende de try-out periode volledig uitproberen, echter na 15 minuten gaat hij off line, dus van de baan af. Onder lokomotief, properties en dan de tab speedcontrole moet het eventueel te vinden zijn, net als bij TC Gold.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #8 Gepost op: 2011-05-30, 16:44:20 »
Herman,

Ook bij zilver kun je kalibreren, dit gaat hetzelfde als in Gold.

Ga naar de eigenschappen van de lok die je wilt kalibreren, dan aandrijving (antrieb), automatischbedrijf (autmatikbetreib), Erweitertes Fein-Tuning aan vinken en indrukken en dan snelheidsprofiel (geschwindigkeitprofiel) en dan je juiste invullingen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #9 Gepost op: 2011-05-30, 17:41:25 »
De rollenbank wordt alleen met Gold ondersteund.


Overigens had ik nog even ruzie met de speedcat. Er zit een rollertje in met een excentrisch dingetje er aan dat vermoedelijk een fotocelletje onderbreekt of zo. Die bleef af en toe haken. Daardoor kreeg ik hele onregelmatige grafieken.

Op hetzelfde asje als dat rolletje met excentrisch palletje zat ook een ringetje en dat zat aan de binnenkant. Leek me niet logisch. Heb het ringetje verplaatst naar de buitenzijde. Speedcat loopt nu beter. Raar trouwens dat ze dit rolletje van aluminium lijken te hebben gemaakt. Af en toe haakt hij toch nog. misschien maar eens even een zuchtje olie er tussen...

Op zich wel een fijn ding!

Het kalibratieproces gaat veel sneller zo...

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #10 Gepost op: 2011-05-30, 21:21:34 »
Klopt, het is even peelen met de speedcat. Je moet het wiel goed contact laten maken met dat rolletje dat door de fotocel ronddraait; slip geeft een verkeerd beeld. Zo heb ik bijvoorbeeld vaak slechts 1 wielstel op de speedcat hangen, dat geeft vaak het beste contact. Een toefje olie doet wonderen, maar kijk uit dat het niet in de fotocel gaat zitten. Dat ringetje zit bij mij ook aan de binnenkant, reden onbekend maar het werkt wel. En je weet het, niet mijn grote fout nadoen! Verder alleen maar goed en heel snel als je het onder de knie hebt. Succes ...

Gr.,
ferry
« Laatst bewerkt op: 2011-05-30, 21:23:58 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #11 Gepost op: 2011-05-30, 21:43:03 »
Grappig. Ik heb ook een wiel in de speedcat hangen, de middelste van de drie. Dat werkt wel, en het is inderdaad even prutsen om hem goed gepositioneerd te krijgen.

Vraag me wel af waarom ze dat ene wieltje niet ook van messing hebben gemaakt...

By the way, had jij ook zo'n enorm lange rollenbaan er bij gekregen? Ik gebruik de kortere versie, daar passen ook de langste loc's op. Vraag me af waar ze die hele lange versie voor bedoeld hebben?

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #12 Gepost op: 2011-05-31, 09:03:32 »
De eerste speedcat, die ene die dus defect ging door kortsluiting, had dat wieltje van messing, maar dan geruwd leek het wel; het zou ook kunnen dat het gegoten was; zou me kunnen voorstellen dat het uit messing vervaardigen van dit bijzondere wieltje wat lastig is? Enfin, het deeltje is nu uit aluminium en duidelijk gedraaid op een freesbank o.i.d., aan de sporen te zien. In elk geval werkt het goed en kan ik er perfecte snelheidsprofielen mee maken. Loks lopen nauwkeurig tot op de centimeters.

Ik heb inderdaad ook zo'n lange rollenbaan gekregen; schijnt voor een showopstelling te zijn en/of voor onderhoud i.c.m. met die Roto Fix. Tja, er blijft niks meer te wensen over met dit XXL pakket zoals er op de website van KPF Zeller staat ....! Ik gebruik zelf overigens ook de korte versie voor de kalibraties.

Heb je al je loks al gekalibreerd inmiddels? Is wel een hele klus om ze allemaal af te gaan (tezamen met een reinigingsbeurt want schoon gaat het het beste) maar is het zeker waard.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #13 Gepost op: 2011-05-31, 12:20:57 »
Yep,

Al mijn locs waren al "old school" gekalibreerd, maar ik ga het nog een keertje over doen met de speedcat op een regenachtige middag. Het gaat nu toch veel sneller immers...

Gerard

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #14 Gepost op: 2011-05-31, 12:25:47 »

Oef,Gerard,geen geluk want ik heb nog maar pas de ''bronze'' upgedated naar ''silver'' en nu zie ik dat ik er met een rollenbank niets kan mee doen.
groeten
Dito