Auteur Topic: Positieve ervaring met KPF Zeller  (gelezen 28115 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #15 Gepost op: 2011-05-31, 12:26:54 »
Maar met silver kun je wel op de baan kalibreren hoor!

Gerard

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #16 Gepost op: 2011-05-31, 14:10:24 »
Gerard
Dat heb ik wel gelezen maar met een rollenbank denk ik dat het gemakkelijker zou gaan.
Groeten
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #17 Gepost op: 2011-06-01, 07:19:52 »
Dat weet ik nu inderdaad wel zeker!

Dat betekent voor jou echter wel een dubbele extra uitgave, rollenbank + upgrade naar Gold...

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #18 Gepost op: 2011-06-01, 08:44:16 »
Ik heb ervoor gekozen destijds om in ene TC Gold aan te schaffen, overigens met €50 korting omdat ik Rocomotion al had. Het blijft een hele klap geld maar ik zie er ook veel voordelen van in. Dat geldt overigens ook voor de KPF Zeller rollenbank, waar voor zijn geld.

Jammer Herman dat je nu weer kosten hebt/krijgt om de upgrade van Silver naar Gold te doen. Suc6

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #19 Gepost op: 2011-06-01, 12:39:23 »
Hallo
Ik ga het toch eerst eens proberen met de meting met duurkontakten zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing.Een vraag toch nog:
kan dit gebeuren op een testbaan of moet het op de hoofdbaan zijn?Ik had zeker de upgade van bronze naar gold gedaan maar ik was wel wat onzeker omdat ik dacht dat gold iets te hoog gegrepen zou zijn wat betreft mijn technische mogelijkheden.
Herman

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #20 Gepost op: 2011-06-01, 13:13:21 »
Hallo Herman,

Meting met duurcontacten kan zowel op een testbaan als ook op de hoofdbaan, als je maar voldoet aan de voorwaarden zoals in de handleiding wordt omschreven. Ik begrijp dat Gerard hier wel ervaring mee heeft opgedaan. Nadeel is dat het tijdrovend is en wellicht minder nauwkeurig, maar uiteindelijk geeft het ook een werkbaar resultaat.

TC Gold heeft veel opties die ik nooit zal gaan gebruiken of misschien wel überhaupt weet van zal hebben, ik realiseer mij dat terdege.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #21 Gepost op: 2011-06-01, 14:20:15 »
Herman,

Zoals Ferry al aangaf is het kalibreren op de hoofrijbaan of op de testbaan goed te doen, maar wel even opletten dat je bij gebruik van duurcontacten 3 aaneengesloten blokken moet hebben en dit heb je meestal niet op de hoofd rijbaan (dus bv een blok en dan niet zoals zo vaak een wissel en dan pas weer een blok).
Het meten gebeurt in het midden stuk (blok) en daar wordt de tijd gemeten in verhouding met de lengte (afgelegde weg) van het blok.
Voorbeeld zie blz 124, De trein start links in het startblok en de meting gaat in op het moment dat de trein het middelste blok detecteert en stop wanneer het eindblok wordt gedetecteert en dan in tegengestelde richting verder.

Zelf heb ik een testspoor met 3 aaneen gesloten blokken gemaakt en daar de adressen voor gebruikt die al gebruikt worden in andere blokken op de baan zodat ik geen extra melders nodig hebt, is geen probleem.

Het meten op de rollerbank gaat in principe hetzelfde, er wordt op de rollerbank het aantal omwentelingen (afgelegde weg) van het meetwieltje binnen een tijdeenheid gemeten, het gaat wat sneller maar de nauwkeurigheid zal geen verschil uitmaken.

Uiteindelijk hoef je ieder lok (trein) maar een maal te kalibreren en dan is het tijdsverschil niet zo groot, bij mij gaan de meeste treinen in een tijdsbestek van ongeveer 10 minuten.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-06-07, 15:03:47 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #22 Gepost op: 2011-06-01, 14:54:05 »
Klopt! Als je zorgt dat de lok tijdens de meting optimaal schoon is en warm, dan hoef je in een lok leven maar 1x per lok te kalibreren; immers de relatie die in de grafiek wordt vastgelegd (snelheid vs. PC uitsturingssignaal (0-1000)) blijft onveranderd, omdat dit bepaald wordt door het mechaniek van de lok, het motortje en dergelijke. Sterker nog, als er in de loop der tijd afwijkend rijgedrag ontstaat zal dat meestal door vervuiling ontstaan zijn; een signaal dus om weer eens schoon te maken.

Grappig is dat ik soms in de grafiekjes vreemde knikken zie en die komen bij een herkalibratie gewoon terug, zijn dus reproduceerbaar. Kennelijk is dat de realiteit, echter TC houdt er gewoon rekening mee!

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #23 Gepost op: 2011-06-01, 20:47:58 »
Gemeten voor 1 loc: ijkproces met de rollenbank / speedcat duurt 6:01 min...

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #24 Gepost op: 2011-06-05, 22:19:42 »
Voor het meten op een testbaan,heb ik dan genoeg met een middenstuk van 90cm.Het is wel op dit stuk dat de meting gebeurt.
Mijn testbaantje is 2 x 55cm en 90cm.De blokken zijn wel aaneengesloten,met een isolatie tussen,dus zonder wissels.
Herman

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #25 Gepost op: 2011-06-05, 22:45:54 »
Hallo Herman,

Dit moet genoeg zijn, je moet de lengte van het meetblok ingeven en ook de lengte van de uitloopblokken.
Geef de lengte van de uitloopblokken iets korter op dan dat je in werkelijk hebt dan weet je zeker dat de trein er niet afloopt als je bv een los liggende testbaan hebt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #26 Gepost op: 2011-06-05, 23:21:01 »
Dank voor de inlichting en morgen dan maar proberen
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #27 Gepost op: 2011-06-06, 08:08:42 »
Ik hoop dat er aan weerszijden van die stukjes van 55 nog meer rails zit, anders rijden je (dan nog niet geijkte) locs waarschijnlijk zo van de rails af.

Wat je het beste kunt doen is dat stuk van 90 cm het rechte eind van een ovaaltje laten zijn, en die stukjes van 55 in de bochten plaatsen. Dan maakt het op zich niet uit hoe ver de loc's uitrijden...

Succes,

Gerard

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #28 Gepost op: 2011-06-06, 09:11:36 »
Ik zal dan best een andere testbaan maken zoals je dit voorstelt want mijn bestaande testbaan is maar 2.20m lang en smal en
zo kan ik geen bochten bij maken.Maar dat komt wel ok.
Herman

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Positieve ervaring met KPF Zeller
« Reactie #29 Gepost op: 2011-06-06, 14:42:59 »
Herman, Gerard,

Ik heb nog even een proefopstelling gemaakt met korte uitloop.

Uitloop stukjes 50 cm en het middenstuk 160 cm,
Bij de instellingen de uitloop ingegeven van 10 cm en de remvertraging iets verhoogd t.o.v. wat er standaard instaat.
bij verschillende test bleek dat de lok niet verder dan maximaal 46 cm met de voorkant voor bij het scheidingspunt tussen de uitloop en het middenstuk kwam, dus dat gaat nog net goed met een korte uitloop.

Herman.
Maar ik denk net als Gerard dat een wat langere uitloop wel makkelijker en meer zekerheid beidt.
Ook zou je het middenstuk nog wat korter kunnen maken, moet ook nog goed gaan al denk ik dat hoe langer hoe nauwkeuriger.

Het wordt natuurlijk wel iets anders als men een complete lange trein (samenstelling) op de testbaan wilt zetten, denk maar een aan een lange complet ICE van bv 160 cm, deze moet wel in zijn geheel over het middenstuk zijn gereden ander gaat deze melder niet uit en kan dan in tegengestelde richting niet opnieuw worden geactiveerd, dit geeft dan overigens ook een foutmelding in het testvenster.

Gr Piet
 
« Laatst bewerkt op: 2011-06-06, 14:49:16 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders