Auteur Topic: Z21 icm met RB203  (gelezen 99 keer)

Offline daviddouma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Z21 icm met RB203
« Gepost op: 2024-04-17, 18:54:55 »
Hallo allen,

Mijn vader heeft eind vorig jaar een startset gekocht met de Z21start en de RB203 als trein.
Nu is het zo dat ik de RB203 op geen enkele manier meer aan rijden krijg.

We hebben nog een 2de trein en die werkt wel…

Wat ik al geprobeerd hebt:

- De trein op een programmeerspoor gezet
- De trein nieuw toegevoegd via de multimaus
- Gekeken via snelmenu CV1 of de L en W hetzelfde waren (en de trein beweegd minimaal even naar links en rechts)


Maar helaas hij blijft het niet doen… ook de verlichting enzo niet.

Mis ik iets?


Thnx!

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 828
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #1 Gepost op: 2024-04-17, 18:57:07 »
Lijkt er op dat het adres niet goed staat.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline daviddouma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #2 Gepost op: 2024-04-17, 22:28:31 »
Het adres, je bedoeld de match tussen de L en W waarden in de multimaus?

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 828
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #3 Gepost op: 2024-04-17, 22:53:23 »
Adres in de lok.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline daviddouma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 00:40:13 »
Onderstaande had ik al probeert, bedoel je dit? Zo nee hoe kan ik het adres uitlezen of veranderen?

Wil je adres veranderen dan met CV1 een nieuw adres invoeren. menu +1 tegelijk indrukken, de loc schokt wat en het display begint te knipperen en je geeft een nieuw adres (nummer) en dan de “ok” knop.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 02:19:44 »
David,


Even muggenziften: je hebt geen Z21, maar een z21.
Da's prima, maar een z21 is ietsje simpeler dan een Z21.
Het adres wordt in de decoder gezet. De (lok)decoder zit, hoe kan het anders, in de lok.. Dus je geeft de lok een eigen adres.
Dit gebeurt in CV1. Standaard is deze vanaf de fabriek 3.
Om problemen te voorkomen moet die 3 verandert worden.
Nu ken ik de RB203 niet, maar volgens internet is dat een Rols Roys. En dat werkt niet met een z21 😊
Echter, als je langere adressen wilt gebruiken, moet je wat meer in de cv's duiken.
Dus, maak je borst en de rest maar nat.



Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 828
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 08:28:01 »
Beste David hier een paar tips.
1: er is een online cursus voor de z21 nl :https://dtsacademy.skillba.com/z21basics/ kost 25 euro.
2: er is een gratis programma dat het programmeren wat makkelijker maakt maar dan heb je een computer en de router die bij de z21 hoort nodig nl jmri (is gratis te downloaden).
3: alvorens met rijden en programmeren te beginnen duik eerst eens in de gebruiksaanwijzing.
Standaard staat een lok adres op 3 dit moet je zelf veranderen (elke lok moet een eigen adres krijgen).
Bij het programmeren mag er maar 1 lok op het programmeer spoor staan anders heb je een groot probleem en rijd er niets meer.
Alle begin is moeilijk en dat geld zeker voor het digitaal rijden met modelspoor.
Wij hebben in het begin de boel ook vervloekt haha.
Misschien kun je de winkel waar je de spullen gekocht heb om wat uitleg vragen.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 86
  • Waardering: 0
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 09:55:46 »
Hoi David,
Welkom in de digitale modelspoorwereld.
Hier is de gebruiksaanwijzing van de Roco multimaus die je kunt gebruiken voor het programmeren van de decoder in de locomotief.
Succes en vooral plezier met deze leuke hobby.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 12:07:53 »
David,

Eerst even een paar dingetjes rechtzetten die mogelijk ook al eerder genoemd zijn.

Waarschijnlijk is de gekochte startset met lok rb 203 een startset met lok BR203 en dan is deze nog verkrijgbaar in H0 en N spoorgrootte, de N spoor uitvoering wordt door Fleischmann geleverd en de H0 uitvoering door Roco (zijn beide een firma).

De Z/z 21 kent 2 uitvoeringen, De witte eenvoudige die wordt aangeduid met de kleine z en de zwarte uitvoering en uitgebreide versie de wordt aangeduid met de hoofdletter Z.

De witte uitvoering z21 heeft geen programmeerspoor de zwarte Z21 wel.

Alle nieuwe startsets of loks die je nieuw koopt hebben als adres 3, om goed met meerdere loks op de baan te kunnen rijden moet je dit adres wijzigen, dit kan in korte adressen en lange adressen, om te starten is het het beste om dat met korte adressen te doen ( van 1 t/m 255 wat je wilt).

In dien je helemaal vastloop en de lok niets meer doet kun je in het uiterste geveal je decoder altijd nog resetten en dat doe je door cv8 te programmeren met warde 8 en dan wordt de decoder teruggezet naar fabriek instelling (zals je de lok nieuw kocht) wel weer dan adres 3 wijzigen.

Het programmeren met de witte z21 doe je op de baan en niet op een programmeerspoor want die heb je immers niet, bij het programmeren op de baan moet je zorgen dat maar een lok op de baan hebt staan enwel die je wilt programmeren ander worden ook de alle andere die op de baan staan ook mee geprogrammeerd . Je kunt natuurlijk ook je baan loskoppelen van je z21 en dan aan de rails uitgang van de z21 een klein stukje rails maken om te programmeren en later om te rijden weer terug te koppelen (of via een schaakelaar maar oppassen dan dat dze geod staat ).

Een lok kun je op 2 manieren besturen met de Mulimaus, als eertse in de lok mode en dan bestuur je de trein gewoon door het ingeven van je lokadres en een tweede maniet is om deze in de bobliotheek van je multimaus te zetten, hieronder een beswchrijven hoe je dat doet.

 Het wisselen tussen de lok mode en de bibliotheek mode doe je al volgt,
Druk gelijktijdig op de peiltoets (links onder) en de toets met de lok en het wissel erop (rechts onder de draaiknop) iedere keer dat je dat doet wisselt de multimaus van rijmode

Basis programmeren van een lok met de multimaus,
 
Bij het programmeren alleen de lok die je veranderen wilt op de rails zetten.
 
 
Alleen de lokadres veranderen doe je met menu + 1
zie bijna onderaan dit bericht
 
wisseling tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.
 
 
Je kunt de lok op twee manieren besturen,
1. met een lokadres, dus gewoon de multumaus op het juiste adres van de decoder zetten.
2. je kunt rijden met het ingevoerde in de bibliotheek, hieronder een beschrijving hoe je dat moet doen,
 
Er zij twee dingen die gedaan moeten worden, de lok (trein) moet een
plaatsje krijgen in de multimaus (geheugen, bibliotheek) en de decoder in de lok moet een adres krijgen, beide moeten gelijk zijn.
Zet alleen de lok die je wilt programen op de rails. haal de andere eraf
anders rijden ze allemaal op hetzelfde adres zoals nu op adres no 3, nummer 3 is meestal de standaard instelling van fabriek.
 
Ik werk zelf met de Duitse taal versie.
 
Eerst het plaatsje in de multmaus.
 
druk ongeveer 5 seconden op de knop menu,
er staat nu Lok.
druk op Ok,
er staat nu Neu,
druk op Ok,
er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE  max 5 cijfers of letters naar eigen keuze), op dezelfde wijze als bij de
telefoon
druk op OK,
er staat nu L 3 deze knipperd verander dit in het gewenste lokadres bv 8
of ander naar eigen keuze, als hier een foutmelding komt dan is dit
nummer al in gebruik, kies een ander
druk op OK
er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal
met de pijltes toets die naast stop zit in bv 28 of 128 meestal 28.
druk op OK,
nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
multimaus is gereed
 
Nu het adres in de lokdecoder.
Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks eraf
 
druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in hetzelfde nummer als bij de multimaus bv 8
druk op OK
 
Het moet nu gereed zijn.
 
Je kunt dus nu met het lokadres rijden door gewoon de multimaus op het adres te zetten die je nu op bv 8 hebt gezet of via de multimaus bibliotheek op naam die je ingegeven hebt.
 
Als de verlichting niet juist werkt dan staat meestal de rijstappen in de decoder in de lok en in multimuis niet gelijk, zet deze beide op 14 stappen dan gaat het meestal goed.
 
 

Al het begin is moeilijk maar samen komen we er zeker uit.

Stel gerust je vragen en er is altijd wel iemand met een antwoord

Laat maar een horen of je heir een beetje mee vooruit kunt en anders vragen

Groetjes Piet
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 18:49:48 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline daviddouma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 17:43:05 »
Hallo allen,

Wow allemaal goede tips!

Ik heb idd de z21 niet de grote Z (al ga ik die wel bestellen).
Anyway de loc die bij het set kwam was idd de BR 203.

Ik heb afgelopen week het set al eens gereset (iets met de knop 5 seconden inhouden) maar ik ga morgen nog eens al jullie tips doornemen. Als hij dan nog niet werkt ga ik er vanuit dat de loc wonderbaarlijk defect is geraakt.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 828
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 18:12:11 »
Nou David een lok defect komt maar zelden voor.
Het ligt denk ik echt aan de adressering.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 18:23:41 »
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #12 Gepost op: Gisteren om 19:32:16 »
Nog even een vraag over het aantal rijstappen  ; sommige zweren bij 128  en andereen hebben een voorkeur voor 14 .
Piet schreef : Als de verlichting niet juist werkt dan staat meestal de rijstappen in de decoder in de lok en in multimuis niet gelijk, zet deze beide op 14 stappen dan gaat het meestal goed.
 


Je kan ze beide toch ook op de waarde 128  zetten ; of heb ik dit verkeerd

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 828
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #13 Gepost op: Gisteren om 19:37:24 »
Beste Hans 28 rijstappen is het meest gebruikelijke en levert de minste problemen op.
Probeer maar eens een snelheid ijking te doen met 128 rijstappen dan ben je dood en begraven voor het klaar is.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline daviddouma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: Z21 icm met RB203
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 20:33:52 »
Veel opties, ga morgen na werk maar eens klussen :)