Auteur Topic: Blokken bezetten  (gelezen 29643 keer)

GerardWassink

  • Gast
Blokken bezetten
« Gepost op: 2011-10-01, 22:21:19 »
Vraagje.

Ik heb een yard met (als deze klaar is) tien opstelsporen van ongeveer 3,80 mrt lang, ieder opstelspoor is opgedeeld in twee blokken van ongeveer 1,90 mtr. Sommige treinen passen in zo'n blok, andere zijn langer, maar passen op zich wel in de 3,80 mtr.

Is TrainController (Gold) in staat om softwarematig zoveel blokken bezet te houden als nodig is, op basis van de ingegeven trein- en bloklengtes? Dit zonder volledige detectie van alle wagons?

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken bezetten
« Reactie #1 Gepost op: 2011-10-02, 20:08:00 »
Hallo Gerard,

Ik heb zelf dit nog niet bij de hand gehad omdat mijn samenstelling van treinen niet (nog) zo lang zijn.

Denk dat je een moet gaan kijken bij de instellinegn van lange treinen, in het Duits een afbeelding bijgevoegd.

Ga naar de betreffende autotrein rit, klik deze aan en dan bij eigenschappen naar Regeln en lengte sturing (Längensteuerung) en dan Kein Freigabe unter überlange Zügen aankruisen, ga hier maar een aan het uitproberen.

Niet vergeten om bij eigenschappen van de trein de totale lengte in te geven.

Hiermee worden blokken en wisselstraten niet vrijgegeven wanneer een trein en wagons niet compleet in het volgende blok past.

Ik hoor het wel wat het resultaat is. heb hier nog niet zoveel ervaring mee omdat mijn treinen niet zo lang zijn.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 12:24:28 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Blokken bezetten
« Reactie #2 Gepost op: 2011-10-02, 20:33:26 »
Ik zal eens aan het proberen slaan. Bedankt voor je suggestie!

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken bezetten
« Reactie #3 Gepost op: 2011-10-02, 22:28:04 »
Hallo Gerard,

Ik heb het even uitgeprobeert met bij mij lok 4 en die heeft zijn ronde gemaakt en is gestopt en het voorlaatste blok blijft bezet, mijn treinlengte was ingestelt op 4 meter en mijn blokken zijn niet langer dan 2 meter.

Afbeelding bijgevoegd

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 12:25:01 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Blokken bezetten
« Reactie #4 Gepost op: 2011-10-02, 22:40:03 »
Hallo Piet,

Ik zie maar een klein stukje van de layout van je baan. Heb je ergens op het forum je baanplan staan?
Gek, maar dat van die treinen die langer zijn dan een blok dat had ik me ook al afgevraagd, maar ik moet
nog met alles beginnen. Morgen komt het eerste materiaal binnen. Ook de tafel moet ik nog maken.

Grt, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Blokken bezetten
« Reactie #5 Gepost op: 2011-10-03, 19:19:02 »
Piet,

Maar blijft het voorlaatste blok nu rood doordat de software slim weet dat de trein langer is dan de bloklengte van het blok waarin lok 4 staat of is dit voorlaatste blok rood door een stroomverbruiker van je lange trein die net in dat voorlaatste blok valt? Dat is wel cruciaal te weten ...

Volgens mij betekent een rood blok altijd "stroomverbruiker gedetecteerd" .....

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken bezetten
« Reactie #6 Gepost op: 2011-10-03, 19:29:38 »
Ferry,

Het voorgaande blok blijft rood (bezet) omdat de software weet dat de trein langer is als het blok waar hij in is gestopt.
Hiervoor is geen extra stoomverbruiker nodig (alleen detectie door de lok is voldoende).
De software houdt precies bij hoever de trein waar vanaf het begin van het blok is gestopt en rekend dan uit of de trein geheel in het blok staat of dat er nog een stuk niet in het blok staat (lengte van de trein ingeven is een voorwaarde bij de eigenschappen van de trein), ook al is de uit het voorgaande blok maar staat deze nog op de wisssel die bv tussen de twee blokken in zit dan blijft het voorgaand blok bezet.
De trein moet geheel in het blok passen ander wordt het voorgaande blok pas vrijgegeven als de trein doorrijd naar het volgende blok en deze geheel in het daarop volgende blok is aangekomen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Blokken bezetten
« Reactie #7 Gepost op: 2011-10-03, 19:52:10 »
Piet,

Ok, voorwaarde is dan ook dat je dit aan vinkt in de eigenschappen van autotrain zag ik. Mooi stukje intelligentie!

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken bezetten
« Reactie #8 Gepost op: 2011-10-03, 22:08:03 »
Ferry

Klopt je moet deze aanvinken.

Even een aanvulling.
Als je trein nog langer is dan bv die 4 meter die ik heb ingevoert bij blokken van 2 meter dan neemt de software nog een blok meer.

Ik heb nu de trein lengte ingevoert en op 6 meter gezet en de trein laten rijden, resultaat dat 2 blokken van 2 meter te kort zijn en dat de software er automatisch een blok bij heeft genomen, dus nu zijn er 3 blokken bezet, het stopblok en nog 2 voorgaande blokken.

In hoeverre dat de software rekening houdt met de afstand tussen de blokken (wissels) weet ik nog niet maar zeker is als de lengte van de bl;okken bij elkaar worden geteld en als dat is te weinig voor de treinlengte dat er dan nog een blok (terug) extra wordt bezet gehouden, dit moet ik nog uitzoeken.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Blokken bezetten
« Reactie #9 Gepost op: 2011-10-04, 00:12:08 »
Ik heb het even uitgeprobeert met bij mij lok 4 en die heeft zijn ronde gemaakt en is gestopt en het voorlaatste blok blijft bezet, mijn treinlengte was ingestelt op 4 meter en mijn blokken zijn niet langer dan 2 meter.

Piet,

Je hebt het geloof ik al opgelost! Zodra ik kan ga ik ook ff testen, en zal dan ook het resultaat hier laten weten.

Bedankt voor je uitzoekwerk alvast!

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken bezetten
« Reactie #10 Gepost op: 2011-10-05, 19:30:05 »
Hallo Bert,

Ja ik had maar een klein stukje van de layout van je baan meegestuurt

Even een schermafdruk gemaakt van mijn banenplan en indeling waarmee ik nu de zaak uitprobeer, het geheel heb ik op twee schermen staan waardoor het breeder lijkt dan het is.
De baan is nog niet geheel af, ben nu nog bezig met de melders voor de stroomdetectie te vervangen

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 12:29:35 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken bezetten
« Reactie #11 Gepost op: 2011-10-05, 19:45:51 »
Voor er vragen komen wat de overweg bomen voor dienst hebben boven in het scherm.

Dit zijn zelf getekende signalen in de vorm van overweg bomen en die werken op de seinen in de blokken (4 rode)
Bij allemaal rood dan zijn de overwegbomen open en als er 1 of 2 of 3 of allemaal (4) groen worden als er een trein doorrijd dan zullen de bomen sluiten.
Als de trein voorbij is en het doorrijden wordt geblokkeerd (rood allemaal)dan gaan de bomen weer open
De seinen in de blokken (rood/groen) zijn ieder gekoppeld aan een wisseladres en daardoor kun je ook de overwegbomen daaraan koppelen en verder ook de echte bomen op je baan aan dit adres en daardoor gaan dan de bomen op het scherm en op je baan overeenkomstig de stand mee in de goede positie.

Ik zie nu dat het eigenlijk 5 moeten zijn, maar ik laat het maar even zo.
dit is alleen maar een proefbaan dus dat andere komt nog wel.

Zie afbeelding

Gr Piet :)
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 12:30:06 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Blokken bezetten
« Reactie #12 Gepost op: 2011-10-06, 21:39:34 »
Dag Piet,

Je bent duidelijk al een hele tijd bezig zo aan de baan te zien.
Dat zorgt voor heel wat know-how waar wij allemaal kunnen
van leren. Dank je wel voor de schermafbeeldingen, dat geeft
een goed idee hoe het er moet (kan) uit zien. Heb je die verbinding
"B" gemaakt omdat de tekening anders te breed was of is dit
een lager gelegen schaduwstation?

Groeten,

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken bezetten
« Reactie #13 Gepost op: 2011-10-06, 22:47:48 »
Bertus,

De verbinding B (2x) er was ook nog een A maar die is inmiddels vervallen is een connector (verbinding) tussen twee gedeeltes van de baan zodat je bv de klimspiraal niet hoeft te tekenen maar je kunt het ook willigkeurig gebruiken als het anders te druk zou worden met het tekenen van het banenplan,
Bij mij is het onderste gedeelte een lager gelegen schaduw station. In dit geval bedoeld als experiment.
De connectoren zijn alleen beschikbaar in de Gold versie.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Blokken bezetten
« Reactie #14 Gepost op: 2011-10-07, 10:02:23 »
Hallo Piet,

Bertus klinkt wel goed  :)
Nog even een vraagje ivm treinen die langer zijn dan de blokken: ondanks mijn grote baanlengte (zie "even voorstellen") zijn mijn
blokken niet echt lang. Kun je een blok langer nemen dan tot aan een wissel, zodat een ander spoor dwars door je blok snijdt, of
is dit geen optie? Zal TC zilver een trein toelaten om een bezet blok te doorkruisen?

Groeten,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen