Auteur Topic: Blokken bezetten  (gelezen 29631 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Blokken bezetten
« Reactie #30 Gepost op: 2012-05-17, 17:16:21 »
Hallo medespoorders,

Na enkele uren puzzelen en hertekenen heb ik een deel van de problemen in mijn vorige bericht kunnen verhelpen.
Het resultaat vinden jullie in bijlage. (wordt ook gepost in de rubriek "banen plannen")

Er blijven weliswaar korte blokken bestaan, o.a. het dubbelspoor boven en onder het kruis.
Laat ik die best onbewaakt of kan ik die zó instellen dat ze enkel de detectie op het scherm
weergeven en verder niets doen? Ook de bocht linksboven valt in die categorie.
Heeft het zin om de opstelsporen te detecteren? De twee rechts in het station worden wel gedetecteerd, omdat
daar een trein kan binnenrijden en de controle manueel kan overgenomen worden.

De bochten links en rechts (dubbelspoor) worden halfweg opgedeeld, zodat er telkens een blok vóór de bocht en
één erna  komt. De twee dubbelsporen linksonder en de twee dubbelsporen rechtsonder dienen als keerlus en
zullen bediend worden door 4 LDT keerlusmodules in totaal. Het aantal rijbewegingen dat hierdoor mogelijk wordt
is dan wel een stuk uitgebreider. De bedoeling is overal rechts te rijden.

Hopelijk hebben jullie nog wat tips voor mij.

Groetjes,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Blokken bezetten
« Reactie #31 Gepost op: 2012-10-07, 20:41:20 »
Hallo medespoorders,

Het is weeral een tijdje geleden dat er over het probleem van te lange treinen gesproken is.
Het ging toen vooral over het bezetten van VORIGE blokken door een trein die te lang is.
Ik zit met een variant: stel dat een trein te lang is voor een stationsspoor en tot stilstand komt voorbij de wissel die dat blok beëindigt, zonder een volgend blok binnen te rijden (door een niet-gedetecteerd stuk spoor vóór het volgende blok), blijft dan het VOLGENDE blok vrij?
Als het VOLGENDE blok al bezet zou zijn, zou de trein dan toch nog het stationsspoor kunnen binnenrijden en stoppen zoals hierboven beschreven (met de loc gestopt tussen de twee blokken in)?
Of moet dat niet-gedetecteerde stuk spoor zèlf een kort blok worden omdat een loc niet voorbij een blok kan stoppen onder controle van TC?
Als ik de voorgaande reacties goed begrepen is is het mogelijk ervoor te zorgen dat de bezette wissel verhindert dat daar een kruisende trein doorheen zou rijden.
Naargelang de uitkomst van deze vraag kan ik mijn baanplan wel of niet aanpassen zoals ik zou willen (het maakt een stationsspoor te kort voor langere, doorgaande treinen).

Groeten,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken bezetten
« Reactie #32 Gepost op: 2012-10-07, 23:37:17 »


Bertus

omdat een loc niet voorbij een blok kan stoppen onder controle van TC?  

 Waarom zou dat niet kunnen, denk dat dit te  maken heeft met de instelling van de melder die de stop moet regelen, is nul laat, morgen er eens over nadenken.

Gr Piet


Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken bezetten
« Reactie #33 Gepost op: 2012-10-08, 12:24:58 »
Bertus,

Als er nog ruimte is tussen het blok en de wissel en de trein stopt voor het wissel dan zal er niet zoveel problemen zijn, als de trein ook het wissel in beslag neemt dan zul je het wissel als bezet of gereserveert moeten melden zodat deze niet mee kan doen in een andere rit.
Heb even een tekening bijgevoegd al het wissel niet bezet is.
Als deze wel bezet is dan het wissel bezet of gerserveerd melden eventueel via een bahnwachter (vlaggetje) of opnemen in de voorwaarde, even uitproberen.

Er zijn waarschijnlijk nog wel meer mogelijkheden maar deze lijkt mij eenvoudig te doen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Blokken bezetten
« Reactie #34 Gepost op: 2012-10-08, 16:52:15 »
Bedankt Piet. In mijn geval moet de trein voorbij de wissel stoppen.
De bezetmelding van die wissel, kan die automatisch gekoppeld worden aan een bepaalde trein?
Die vlag moet je als ik het goed begrijp telkens manueel plaatsen.
Ik voeg even een afbeelding bij van de twee situaties: de versie met de vermelding "+Yards2" in
de naam is de nieuwste, met als gevolg bovenstaand probleem.
De andere, de bestaande, heeft rechts op de binnenbaan 2 blokken tussen de wissels bovenaan
en onderaan, met de scheiding tussen de twee in het midden van de bocht. De onderste van de
twee doet dienst als keerlusspoor.
Het derde stationsspoor rechtsboven is bedoeld voor een pendeltrein, en wordt in het nieuwe plan
doorlopend. Het onderste stationsspoor doet dienst als inrijspoor voor het rangeerterrein links, en
kan nu langer gemaakt worden door het wegvallen van de engelse wissel die de omloopsporen
moest creëren. Die laatste functie valt weg, maar dat is niet erg: er past nu een langere trein in,
de loc kan ontkoppeld worden en een rangeerloc kan de stam komen halen.
Gevolg is wel dat het blok rechtsboven op de binnenbaan (er wordt rechts gereden) nu te kort wordt
voor een langere trein. Het zou dus handig zijn als die trein verder in het station kan stoppen voorbij
de wissel, en liefst automatisch onder controle van TCgold, mét blokkering van de wissel.
Veel tekst om te lezen maar het verduidelijkt misschien één en ander.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken bezetten
« Reactie #35 Gepost op: 2012-10-15, 14:35:59 »
Hallo bertus en andere,

Als voorbeeld heb ik een ander bestaand banenplan genomen die al eerder gebruikt is op dit forum.

Heb een denkbeeldig station gemaakt met daarachter een wissel en de trein door laten rijden voorbij dat wissel, het is een lang verhaaltje geworden maar er is oon een banenplan bij waarop je het in de demo versie kunt uitproberen, deze is gemaakt in Gold, voor de gebruiker van Zilver gelden dezelfde voorwarde maar het banenplan is voor Gold

Kijk maar eens of het te begrijpen is, je kunt de treien rond laten rijden zodat het niet noodzakelijk is om de treien steeds in de start positie te zetten.

zip en pdf bestand bijgevoegd. zip voor baneplan en pdf voor beschrijving

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-10-15, 14:38:46 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Blokken bezetten
« Reactie #36 Gepost op: 2012-12-20, 19:41:39 »
Hallo Piet.

Ik ben ook met langere en korte treinen aan het rijden.
Bij mij werkt het echter totaal niet na alles wat hier over geschreven is.
Heb e.a. met het aantal blokken aangestuurd maar gaat ten koste van het aantal treinen wat je kan laten rijden.
Ook blijven mijn blokken niet rood wanneer ze bezet zijn, dus wordt het achterliggende blok weer vrij.
Wat zie ik over het hoofd.

Groeten Wietse

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Blokken bezetten
« Reactie #37 Gepost op: 2012-12-20, 20:14:43 »
Wietze,

Ik kan het zo niet zeggen wat je over het hoofd ziet, is moeilijk te zeggen zonder voorbeeld.
Ikga er vanuit dat je wat instellingen niet goed of helemaal  insteld .

Kan het zelf ook niet uitproberen omdat ik met mijn baan een gedeelte weer aan het opbouwen was na een wijziging maar met het ongeluk heeft het wat vertraging opgelopen,, had  gehoopt dat het voor  de kerst klaar zou zijn maar dat lukt niet.
Ben wel regelmatig op het forum maar dan zit ik beneden op mijn tablet.
 
Mogelijk kun je het banenplan sturen (zijn 3 bestanden) of wat afbeeldingen zodat ik iets kan zien wat mogelijk anders moet.
Krijg de komende dagen wel wat meer tijd (hopelijk)

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Blokken bezetten
« Reactie #38 Gepost op: 2012-12-20, 22:36:20 »
Hoi Piet.

Beterschap. Toch niet ernstig hoop ik.
Ik zal je binnenkort de bestanden sturen vanaf mijn`pc bij de spoorbaan.
Ben nu even druk met echte treinen. Kijk maar even bij www.eetc.nl.
Komend weekend gaan we voor het eerst weer naar Oostenrijk rijden.
We rijden met 2 echte trein van 14 slaapwagens naar de sneeuw.
Voor mij is het dus seizoen en komt de spoorbaan niet iedere dag in zicht.
Nog 1 korte vraag. Hoe stel je in dat het blok rood blijft, dus bezet.

Groeten Wietse