Auteur Topic: Roco 41312 (RE4/4 SBB/CFF) koppelingsproblemen  (gelezen 11018 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Roco 41312 (RE4/4 SBB/CFF) koppelingsproblemen
« Gepost op: 2011-10-09, 20:06:01 »
Hallo,

Ik ondervind koppelingsproblemen met deze loc bij het duwen van wagons. Trekken is geen enkel probleem, maar bij het aankoppelen of duwen gaat de koppeling van de loc regelmatig onder de koppeling van de wagon door, ipv te koppelen. Dit leidt zelfs tot optillen en ontsporen van de wagon. Wat ook opvalt is dat in een bocht (R3 Geoline) de koppelingsbeugels naar omhoog komen om dan na de bocht al dan niet terug op hun plaats te komen.
De huidige koppelingen zijn verend gemonteerd op zowel de locs als de wagons (wat vroeger niet het geval was), dus zou het juist beter moeten gaan. Bij handbeweging op een recht stuk rail is er nochtans geen probleem.
Nu is het wel de bedoeling dat er digitale koppelingen gemonteerd worden, maar eerst zou ik willen weten wat er hier fout is.
Iemand ervaring met dit fenomeen?

Groeten,

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Roco 41312 (RE4/4 SBB/CFF) koppelingsproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 2011-10-10, 10:13:29 »
Bert,

Ervaring, niet echt. Je hebt het over de beugelkoppeling. Dan kan een verbogen ontkoppeling pennetje een mogelijke oorzaak zijn. Als dit pennetje verbogen is kan het zijn dat de beugel van de koppeling dan niet goed meer aansluit. Blijft te ver open staan, of wil niet ver genoeg open, dan hangt af naar welke kant het pennetje verbogen is. Mogelijkerwijs heb je op de bewuste nem schacht iets speling waardoor de koppeling iets naar beneden hangt.

Groenten Rob

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Roco 41312 (RE4/4 SBB/CFF) koppelingsproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2011-10-10, 10:56:52 »
Dag Rob,

Het is me opgevallen dat de veerkracht waarmee je de NEM schacht naar links en rechts kunt bewegen (KKK techniek?) bij deze loc veel groter is dan bv. bij een andere Roco loc die ik nu in bezit heb (daar kan ik nog niet reëel mee testen want daar moet nog een decoder in).
Dat maakt dat bij het inzetten van een linker bocht bv. de beugelkoppeling zich pal boven de rechter spoorstaaf bevindt (zowel voor als achter), en dat lijkt me nogal ver naar de buitenkant. Ik vermoed dat de koppeling van de loc eerder het midden van de rail zou moeten volgen, anders druk je de koppeling van de wagon helemaal naar buiten. Optisch is er niets mis mee. Te grote veerkracht? Het is nochtans een nieuwe digitale loc uit een startkit.

Groeten,

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Roco 41312 (RE4/4 SBB/CFF) koppelingsproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2011-10-10, 16:02:02 »
Bert,

Zit de nem-schacht wel helemaalcorrect¿¿¿ op de kop van de nem-schacht zit vaak een puntje die ervoor zorgt dat de schacht op de juiste hoogte blijft zitten en heen en weer schuift tussen de buffers. Ik weet het, ik wat onduidelijk in m'n uitleg, maar weet het niet anders te omschrijven. :-[

Groenten Rob

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Roco 41312 (RE4/4 SBB/CFF) koppelingsproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 2011-10-10, 17:48:31 »
Rob,

Ik heb dat puntje gevonden onder de wagons, daar zie je het duidelijk zitten. Het is een eenvoudig mechanisme met één veer.
Onder mijn tweede loc zit een iets ingewikkelder mechanisme, maar nog steeds met één centrale veer. Daar blijft de beugelkoppeling in zijn geheel binnen de rails (net binnen de rechter spoorstaaf). De koppeling gaat wèl rakelings onder de buffers door (volgens mij raakt hij ze net), wat mij ook niet gezond lijkt. De RE4/4 heeft 2 (grotere) veren, links en rechts parallel aan de zijkanten van de loc. Hier zijn er dus 2 veren die de normschacht naar de middenpositie trekken, zodat die niet meedraait in de bochten maar in lijn met de loc blijft. Dat kan dus nooit goed gaan in de bochten. En dan is dit nog niet eens een R2 bocht!

Groeten,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Roco 41312 (RE4/4 SBB/CFF) koppelingsproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 2011-10-12, 19:15:56 »
Hallo rocofans,

Gebruiken jullie de standaard beugelkoppelingen van Roco of hebben jullie een voorkeur voor andere, al dan  niet roco koppelingen?
Gebruiken jullie een reeks ontkoppelrails op jullie banen of digitale koppelingen? Ik zou hier graag wat van jullie ervaringen willen leren.

Groeten,

Bertus

Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen