Auteur Topic: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)  (gelezen 16205 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Gepost op: 2011-10-25, 18:54:01 »
Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)

Ik heb een voorbeeldje gemaakt om een klein rijplan te maken en dan te rijden volgens een rooster, dit kan een dagelijks rooster zijn maar ook wekelijk of zelfs voor een heel jaar.
Dit is een klein voorbeeld maar deze kan tot zeer groot en ingewikkeld worden uitgebreid, wat je maar wild.
Ook kun je diverse ritten combineren, dit heb ik nog weggelaten, eerst maar een begin maken en dan komt de rest ook vanzelf.

Het maken van een dienstregeling (fahrplan)

Het is noodzakelijk dat de klok is ingesteld op een tijd en deze loopt, hoe de klok wordt ingesteld staat in een ander draadje in TrainController Gold, zonder klok geen dienstregeling..

Zet het programma in de editor mode  (1) en open onder fenster het fahrplan (2), als er niets staat open dan het icoon boven Zeit (neuer fahrplaneintrag) (3), er komt dan een tijd in beeld en klik met de linker muis (soms dubbelklik) in dat vakje, het krijgt een kleur (blauw)  en er komt een nieuw invoerscherm. Fahrplan-Fahrplan


In dit scherm kunt de autotrain rit invoeren bij element. (4)
Als voorbeeld heb ik bij de eerste invoer Autotrain 4 ingevoerd. Dit is een rit die start en stopt in hetzelfde blok, dus rond rijd
Maximale verspätung 1 minuut ingegeven (mag, moet niet), de trein zal dan ook soms met een vertraging van de ingestelde minuten vertrekken. (5)
Fahrplan, Täglich (dagelijks) (6)
Satrtzeit 6.00 uur en wiederholen (herhalen tot de volgende dag 6.00 uur (7)
De start is alle 5 minuten ( 8 )
Druk OK


De volgend rit die wij invoeren is autotrain 7 en die rijd alleen op de weekende.
Eerst gedeelte is gelijk aan boven.
Geven geen vertraging aan (mag wel)
Bij Fahrplan geven we in Wochentag en vinken dan Sa en So aan.
Voor de tijd, start 9.00 uur en deze wordt herhaald tot 18.00 uur
Het vertrek is alle 10 minuten
Druk OK

Volgende rit is dezelfde autotrain 7 maar die rijd nu op de werkdagen van de week maandag t/m vrijdag van 7.00 uur tot 20.00 uur en alle 30 minuten met een mogelijke vertraging van 2 minuten

Belangrijk is dat de klok loopt en als je zonder dienstregeling het banenplan wilt gebruiken dan zet je de klok stil (stop) of je rijd met een anderbanenplan waar geen dienstregeling in staat
Ik hoop dat dit een aanzet is om het eens te proberen om een dienstregeling te maken.
Dit is maar een klein voorbeeld van de mogelijk heden

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-06-04, 19:57:21 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #1 Gepost op: 2012-12-23, 16:09:06 »
Hallo Piet,

Ik heb je voorbeeld uitgewerkt en het loopt inderdaad volgens plan, alleen valt me op dat  niet specifiek de TREIN de dienstregeling volgt maar dat eigenlijk meer de BLOKKEN de dienstregeling volgen.
Sterker nog, er gaan meer treinen meedoen die op de verbindingslijn tussen begin en eindpunt verzeilt raken.
Mijn vraag is: kun je ook voor een enkele individuele trein een dienstregeling maken i.p.v. voor een blok?

Groet,

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #2 Gepost op: 2012-12-23, 18:07:49 »
Bij ieder "schedule" kun je opgeven voor welke trein of treinen het moet gelden. Je kunt ook treingroepen opgeven. Ik weet niet welke taal je gebruikt, ik geloof dat schedules in het Duits "zugfarten" heten.

Om dit te doen open je het schedule en ga je naar de tab "trains". Daar geef je de gewenste treinen / treingroepen op.

Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #3 Gepost op: 2012-12-23, 22:36:38 »
In de timetable waar je de dienstregeling aanmaakt, kun je niet specifiek in eenvtablad om een trein aan te geven, waar moet dat dan wel?

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #4 Gepost op: 2012-12-23, 23:01:31 »
Hi,

Ik dacht dat je met schedules werkte. Hier moet ik morgen even in duiken. Kun je even aangeven waar in het programma die dienstregeling zit? Dan kijk ik met je mee.

Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #5 Gepost op: 2012-12-23, 23:31:15 »
Ik heb Piets bovengenoemde handleiding gevolgd....

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #6 Gepost op: 2012-12-24, 09:28:59 »
Hi Henk,

Ik heb die handleiding even gelezen. het lijkt op het volgende. Een dienstregeling bestaat uit diensten. Diensten zijn treinbewegingen van A naar B. Die kunnen - net als in het grootbedrijf - in principe door elke trein worden uitgevoerd.

In TrainController wordt een dienst - als ik het goed zie - gerepresenteerd door een schedule of zugfahrt. In dat schedule kun je aangeven voor welke trein dat schedule moet gelden.

Ik zal er later op de dag even verder in duiken, maar ik denk dat het zo werkt.

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #7 Gepost op: 2012-12-24, 14:20:13 »
Okay, ik heb er even naar gekeken, en een time-table bestaat inderdaad uit op te starten schedules (of macro's). Per schedule geef je aan voor welke treinen dat schedule mag werken.

Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #8 Gepost op: 2012-12-24, 18:39:58 »
Bedankt, Gerard, ik ga het proberen uit te puzzelen!

Groet


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #9 Gepost op: 2013-01-07, 15:57:09 »
In vervolg van de dienstregeling van Piet.
Heb ik eigenlijk een vraag, hoe zet je nu eigenlijk een eigen "Spoorboekje op" visueel gesproken.

Vanuit dit spoorboekje kun je dan de autotrain rit definieren en daarna het rijden volgens het dienstrooster programmeren.

Heb een probeersel welke ik gemaakt heb in Excel bijgevoegd.
Graag wat tips, met vriendelijke groet Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #10 Gepost op: 2013-01-07, 19:09:02 »
Zie bijlage. Bij de FREMO rijden we volgens dienstregeling conform onderstaand model.

De omcirkelde cijfers geven de ritnummers aan, zoals je ziet gaan oneven nummers van boven naar beneden, en de even nummers van onder naar boven.

Op de linker-as staan de stations genoemd en op de bovenste, horizontale as de tijden (t1, t2, etc)

De schuine lijnen geven aan dat er wordt gereden, immers er verstrijkt tijd en de afstand verandert, en afstand gedeeld door tijd is... Snelheid. :D

Zo kun je in de horizontale plateau-lijnen zien waar er stops zijn en hoe lang ze duren.

HTH,
Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #11 Gepost op: 2013-01-08, 11:00:05 »
Hi Gerard,

Bedankt voor je input, ga ik uitproberen.

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #12 Gepost op: 2013-01-09, 13:41:18 »
Dag Ad,

Ik vond nog een voorbeeld van onze laatste rij-dag, zie bijlage.



Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #13 Gepost op: 2013-01-09, 14:59:28 »
Hallo Gerard,

Whow wat een grafiek ( lijkt de beurs wel).
Hebben jullie vanuit deze grafiek, voor neem ik aan de "trein leider" , hieruit een rooster gedefinieerd voor de reizigers ( oa. borden op het perron) ?

Met groet Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Rijden volgens dienstrooster (spoorboekje)
« Reactie #14 Gepost op: 2013-01-09, 15:57:50 »
We rijden slechts incidenteel reizigerstreinen. Het is meest vracht.

Per treinnummer is er een rij-opdracht gemaakt die precies vertelt hoe laat er wordt vertrokken en waar naar toe.
Deze rij-opdrachten liggen centraal klaar.
Als je een rit wilt rijden dan pak je een rij-opdracht en als het tijd is, dan rij je die opdracht af door de trein op te zoeken en mee te lopen met een handregelaar.
Als er op tussenstations veel gerangeerd moet worden loopt er een 'conductor' met je mee.

Dat is de 'amerikaanse manier' van rijden. Geen of bijna geen automatisering en 'op de hand' rijden. Veel meer het besef dat een trein is bedoeld om spul van A naar B te brengen.

Dit is de reden waarom ik ben overgestapt.

Thuis automatiseer ik alleen de hoofdbaan en wat 'specials'...

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2013-01-09, 19:18:26 door GerardWassink »