Auteur Topic: Spanning op rail bij Roco 10764?  (gelezen 23638 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #15 Gepost op: 2011-10-31, 11:47:32 »
Kijk eens wat een discussie mijn tegenvraag teweeg brengt, toch wel belangrijk om te weten waarom je iets wilt weten...
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #16 Gepost op: 2011-10-31, 12:41:40 »
Jaja, Burton, dat heb jij goed gedaan!  ??? ;D

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #17 Gepost op: 2011-11-01, 14:12:37 »
Kijk eens wat een discussie mijn tegenvraag teweeg brengt, toch wel belangrijk om te weten waarom je iets wilt weten...
Inderdaad. Maar met al die vriendelijke en vooral wijze raadgevingen weet Frank nog niet of hij nu moet uitgaan van 15V of 23V. De led wordt gebruikt voor de achterverlichting van een wagon, als dat bepaalend is voor het antwoordt.
Frank.

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #18 Gepost op: 2011-11-01, 14:51:13 »
.....
Uit de vraag van Frank kan ik niet opmaken of hij praat over verlichting in een trein en schakelen via een functiedecoder.
.....
Zelfs de vraag of je gaat schakelen met een decoder is (mede-)bepalend voor een antwoord.

Sander

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #19 Gepost op: 2011-11-01, 16:21:28 »
zonder decoder gewoon op de rail zetten
Gr Frank

GerardWassink

  • Gast
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #20 Gepost op: 2011-11-01, 19:59:48 »
Als je nu uitgaat van het gemiddelde voor de spanning (~19V) en een gemiddelde voor de gewenste stroom (~12mA), dan kun je je weerstand uitrekenen. Dan zet je die in serie met je LED, en parallel aan de LED zet je een simpele diode (die dan als sperdiode dient om de LED te beschermen). Da's één optie, die LED brandt dan altijd! Koop twee of drie weerstanden onder die waarde, en twee of drie erboven, dan kun je wat experimenteren met de lichtsterkte.

Een elegantere optie zou zijn om een relatief goedkope functiedecoder aan te schaffen en de LED daarop aan te sluiten. Geef de decoder hetzelfde adres als de loc en de LED schakelt mee met de loc.

Laat je ons weten hoe het lukt?

Succes,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-11-01, 20:01:20 door GerardWassink »

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #21 Gepost op: 2011-11-01, 23:31:23 »
Als je de LED in de achterwand monteert met een lichtgeleider, heb je enig verlies van lichtopbrengst. De kans is groot dat je -begrijpelijk- de eenvoudige montage kiest. De LED steekt met z'n kopje door de achterwand. Je kijkt dus direct op de LED.

De theoretische berekening gaat uit van een optimale lichtopbrengst van de LED - dat is dan best wel een beetje fel licht voor een sluitlicht van een wagon. Mijn tip is om te testen met een wat grotere weerstand. Dan heb je wat minder fel licht, nog steeds goed zichtbaar overigens. Het zou me niet verbazen als de weerstand 20%-40% groter mag zijn om het te felle licht iets te dimmen.

Het advies van Gerard om een eenvoudige functie-decoder in te zetten, kan ik alleen maar onderschrijven. En zorg ook voor een waanzinnig goede spanningsopname via de de wielen. Losse wagons zijn over het algemeen niet erg zwaar, weinig druk op de wielen en meestal veel storingen/stotteringen bij de stroomopnemers.

Sander

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #22 Gepost op: 2011-11-04, 09:09:46 »
Jaja, Burton, dat heb jij goed gedaan!  ??? ;D

Hey Gerard, het wordt me allemaal te technisch nu hoor; ik stap uit deze discussie, mijn treintjes rijden op wat voor spanning en wat voor zaagtand ook!

Gr,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #23 Gepost op: 2011-11-05, 12:19:24 »
Ha die Frank!

Hoe is het gegaan? Werkt het al?

Gerard

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #24 Gepost op: 2011-11-05, 15:04:39 »
Hoi Gerard en alle andere,
Ja het werkt. Ik heb 5 led's van elk 20mA paralel geschakeld.  Samen dus 100mA. Uitgaande van 20V heb ik een weerstand van 200 ohm gemonteerd.(20:0.1A) Resultaat uitstekend.
Bedankt voor alle reacties.
Groeten Frank.

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #25 Gepost op: 2011-11-06, 14:32:41 »
Frank,

Prima dat het is gelukt !

Als ik het goed begrijp heb je één enkele weerstand gebruikt voor de vijf ledjes. Heb je daar een specifieke reden voor ?

Vaak zie je dat voor ieder ledje een eigen weerstandje wordt geplaatst. Het voordeel is dan dat je ontwerp wat robuuster is bij storingen. Je bent wat meer 'fail-safe'.

De achterliggende gedachte is, dat -bij één weerstandje- een probleem met één ledje een kettingreactie kan veroorzaken. Als bij 'n ledje een draadje losraakt, of het ledje brandt door, dan krijgen de resterende vier 20% meer stroom. Daardoor kan 'n tweede ledje makkelijk doorbranden en krijgen de resterende drie ledjes ruimschoots te veel stroom. Gevolg is drie kleine rookwolkjes en alle ledjes hebben de geest gegeven.

De kosten van 'n paar ledjes kun je waarschijnlijk wel overleven, maar het is een fikse klus om alles te repareren en de smeltschade aan plastic en lak kan wel een knap groot zijn.

Om diezelfde 'fail-safe' reden had ik overigens 'n diode opgenomen, 10 euro-centen is niet echt de kostenpost om ellende te voorkomen.

Sander

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #26 Gepost op: 2011-11-07, 12:27:24 »
Hoi Sander,
Goede theorie van jou.
Het zijn niet de kosten, maar de beperkte inbouw ruimte waarom ik gekozen heb voor 1 weerstand.
Groet Frank

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #27 Gepost op: 2011-11-07, 13:24:32 »
Hallo Frank, Sander en andere

Wat mij opvalt, is dat er steeds gesproken (geschreven) wordt over de weerstandswaarde die nodig is.
Maar wat ook belangrijk is hoeveel Watt dat de weerstand moet hebben.

Frank gaat uit van 20 volt, 5 leds parallel waarbij dan de spanning (U) niet bij elkaar wordt opgeteld maar wel de stroom (I)

vermogen dat weggewerkt moet worden in de weerstand
De formule is P = U x I
P = vermogen in Watt
U = 20 - 1,4 = 18,6 volt
I =  0,1 ( 5 x 0,02 amp)

P = 18,6 x 0,1
P= 1,86 watt en dat is een vrij grote weerstand en zeker zoals Frank zegt dat dit gedaan is vanwege de beperkte ruimte

Als de leds in serie zouden zijn gezet dan kom je tot een andere berekening.
U wordt bij elkaar geteld en I niet
P = U x I        U = (20 – (5 x 1,4))
P = 13 x 0,2
P = 0,260 watt, dit zou je kunnen doen met een ¼ watt weerstand

De nadelen zijn al door Sander genoemd bij parallel,
In serie is het nadeel dat als er een led stuk gaat dan de andere ook uit gaan maar niet kapot.

Al deze waarden zijn natuurlijk een beetje variabel en afhankelijk van de weerstand waarde, het geeft dan ook alleen maar aan dat er een verschil is het parallel of in serie plaatsen van de led

In dit voorbeeld is geen rekening gehouden met het feit dat de digitale wisselspanning door het gebruik van leds wel eens eenzijdig gelijkgericht gaat worden en dat dit de waardes kan beïnvloeden, de 20 volt die Frank meet is een digitale wisselspanning.

Mogelijk zijn er andere die dit nog kunnen aanvullen of verduidelijken met voorbeelden

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-07, 16:02:24 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #28 Gepost op: 2011-11-08, 11:27:57 »
Inderdaad Piet, die enkele weerstand voor vijf ledjes zal een behoorlijke kachel worden. Dat ding moet fiks wat vermogen wegstoken. Hopelijk heeft de wagon voldoende ruimte voor wat koeling. Eerlijk gezegd was ik een beetje verbaasd dat er vijf ledjes zitten, dat had ik uit de vragen niet opgemaakt.

Mijn idee is, dat een goede aanpak zou kunnen zijn : Kies 'low current' ledjes, die gebuiken 2mA in plaats van 20mA. Monteer die parallel en geef ieder ledje een eigen weerstandje (fail-safe). Bescherm de ledjes met 'n enkele diode. Als je last hebt van beperkte ruimte, kijk dan even naar SMD weerstandjes - ruimte voor 'n halve rijstkorrel kun je meestal wel vinden. (Toegegeven, het wordt dan allemaal wat duurder, het hele project kost je ongeveer 75 eurocent meer)

Sander

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Spanning op rail bij Roco 10764?
« Reactie #29 Gepost op: 2011-11-08, 14:44:10 »
Hallo Piet,
Op jouw berekening valt niets aan te merken. Zal in het vervolg toch beter nadenken. Jammer dat jouw bericht aan het einde van de discusie kwam, want alles was al gemonteerd. Ik heb nu direkt 2W weerstanden besteld.
Gr.Frank