Auteur Topic: dilemma(s) verder "digitaliseren"  (gelezen 80471 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Gepost op: 2011-12-07, 21:08:54 »
Beste forumleden,

Zoals aangegeven bij "even voorstellen" heb ik een Roco Geoline H0 baan, met Multimauspro en Multizentrale. Ik ben begin dit jaar begonnen met het maken van een baanplan en zo ontstond mijn project "De Werelden H0". In een kamer van +/- 3.25x3.25mtr ligt inmiddels de onderbouw met railplan. Ik ben nu zo ver dat ik met de scenery kan beginnen. Echter ik zal nu ook keuzes moeten maken met het al dan niet verder digitaliseren van de baan. Blijf ik verder rijden mbv de Multimauspro of ga ik de stap maken naar intellibox of computergestuurd? Ga ik voor blokken en bezetmelding of juist niet? Zoals aangegeven ben ik een A-techneut en ligt mijn hart vooral bij de aankleding van de baan. Met dat in het achterhoofd, is het ueberhaupt wel verstandig "stappen" te gaan maken? Het zou mooi zijn als ik via dit forum een duw in de juiste richting zou kunnen krijgen. Immers, nu ik voor mijn eerste meters ballasten ed sta moet ik er niet aan denken dat ik over een jaar moet gaan breken en slopen om alsnog voorzieningen aan te leggen.
Om een begin te maken met mijn vragen hier een aantal punten die Gerard Wassink aanhaalde in het topic "even voorstellen";

Als je een nieuw topic gaat maken voor je plannen, vertel ons dan ook vooral welke functionaliteit je van je digitale componenten verwacht! Een voorschotje: als ik je verhaal zo lees, ga jij:
 - je niet heel erg druk maken om terugkoppeling naar de computer
 - niet in de weer met besturing door computerprogramma's
 
Vragen:
 - Ga je "op de hand" rijden? Zo ja, met hoeveel treinen / personen tegelijk?
 - Wil je je wissels centraal bedienen?
 - Wil je bezetmeldingen van sporen / blokken centraal zichtbaar kunnen maken?


En dit zijn mijn opmerkingen daarop;
1) Wat mij betreft hoeft mijn baan niet een digitaal/technologisch pronkstuk te worden. Het liefst de bediening -en vooral de aanleg daarvan!- zo eenvoudig mogelijk. Het moet wel allemaal logisch op elkaar zijn afgestemd dus als er straks in een volgende fase eens seinen komen dan moet dat geheel ook weer makkelijk kunnen worden ingepast. Waar ik gewoon moeite mee heb is het inschatten wat ik nu moet doen om straks goed uit de voeten te kunnen. Is alles via de Multimaus voldoende (vrij rijden met wellicht wat geprogrammeerde ritten via de rijweg functie?) Of toch de stap zetten naar een computer gestuurd?

2) Computer gestuurd rijden zou ik uiteindelijk wel leuk vinden mits niet te moeilijk/ingewikkeld. In dat geval is voor mij aansturing via bijv het populaire Koploper besturingsprogr geen noodzaak, ik vind dat ik me beter kan concentreren op de mogelijkheden die Roco biedt en daar bij te blijven. Maar het kan wat mij betreft ook via bijv een Intellibox. Zo ver ik de Multimauspro ken, lijkt deze al behoorlijk wat mogelijkheden te bieden. Ik vraag me wel af of bij mijn baan ontwerp of het niet gewoon beter is toch pc gestuurd te rijden ivm de "grootte" en het aantal treinen dat ik tegelijkertijd wil laten rijden. Bijvoorbeeld tegelijkertijd 2 treinen een dienstregeling of traject laten rijden en met een derde vrij rangeren ed

3) Voorlopig ga ik "op de hand rijden" (ik neem aan dat dat betekend bediening met Multimaus?).

4) Het zou mooi zijn de wissels centraal te kunnen bedienen. Ik heb reeds 2x wisseldecoder 61196 en die bevallen uitstekend.

5) Bezetmelding (mocht ik daartoe overgaan) van sporen/blokken centraal zichtbaar maken; wat houdt dit precies in? Waarschijnlijk overzichtelijk alles in één scherm?

Er zullen me vast nog meer dingen te binnen schieten en als er info ontbreekt dan hoor ik dat graag. Ter verduidelijking een schets van het baanplan (het geel gearceerde spoor ligt uit het zicht en is de aanvang van een diesellijn)
Om eventueel méér indruk te krijgen staan er foto's op mijn Flickr pagina's; http://www.flickr.com/people/27262916@N00/

Bedankt voor de aandacht.

Mvg
Martijn
« Laatst bewerkt op: 2011-12-07, 22:59:49 door Rinus H0 »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #1 Gepost op: 2011-12-08, 11:01:57 »
Dag Martijn,

Hieronder zal ik proberen zo goed mogelijk antwoorden / informatie te geven bij jouw punten. Een algemene opmerking: laat je niet afschrikken, digitaal is niet ingewikkeld en er zijn vele wegen die naar een goed eindresultaat leiden. Maar, om maar eens een bekende uitspraak aan te halen: "the journey is it's own reward", oftewel: de reis zelf is al waardevol.

1) Wat mij betreft hoeft mijn baan niet een digitaal/technologisch pronkstuk te worden. Het liefst de bediening -en vooral de aanleg daarvan!- zo eenvoudig mogelijk. Het moet wel allemaal logisch op elkaar zijn afgestemd dus als er straks in een volgende fase eens seinen komen dan moet dat geheel ook weer makkelijk kunnen worden ingepast. Waar ik gewoon moeite mee heb is het inschatten wat ik nu moet doen om straks goed uit de voeten te kunnen. Is alles via de Multimaus voldoende (vrij rijden met wellicht wat geprogrammeerde ritten via de rijweg functie?) Of toch de stap zetten naar een computer gestuurd?

Het voornaamste is dat je zorgt dat je baan elektrisch goed is voorbereid op wat je uiteindelijk wilt. Dat betekent dat de baan (ook elektrisch) moet zijn opgedeeld in blokken.

Korte uitleg:
Een blok is een stuk rails zonder wissels erin. Andersom: ieder stuk rails tussen twee wissels / kruisingen is een blok of bestaat uit meer dan één blok.

Een blok bestaat uit één of meer 'secties'. Een sectie is een stukje rails binnen een blok dat kan worden gedetecteerd. Het aantal secties per blok is belangrijk. Per sectie heb je namelijk een detectie nodig. Functionaliteit en prijs staan hier dus op gespannen voet met elkaar. Hoe meer functionaliteit je wilt, hoe meer secties (en detecties) je nodig hebt, en dus hoe duurder het wordt.

Software kan hierbij helpen. Koploper is in dit opzicht een "duur" programma, dat het nodig maakt om met drie secties per blok te werken, minimaal twee als ik me goed herinner, maar dan wordt het minder precies en kun je maar in één richting rijden. Voor Rocomotion geldt geloof ik een vergelijkbare situatie. TrainController, dat door veel forumleden hier wordt gebruikt, heeft dat nadeel niet, het heeft aan één sectie per blok genoeg. Bijkomend voordeel is dat TrainController een veel gebruiksvriendelijke programma is.



2) Computer gestuurd rijden zou ik uiteindelijk wel leuk vinden mits niet te moeilijk/ingewikkeld. In dat geval is voor mij aansturing via bijv het populaire Koploper besturingsprogr geen noodzaak, ik vind dat ik me beter kan concentreren op de mogelijkheden die Roco biedt en daar bij te blijven. Maar het kan wat mij betreft ook via bijv een Intellibox. Zo ver ik de Multimauspro ken, lijkt deze al behoorlijk wat mogelijkheden te bieden. Ik vraag me wel af of bij mijn baan ontwerp of het niet gewoon beter is toch pc gestuurd te rijden ivm de "grootte" en het aantal treinen dat ik tegelijkertijd wil laten rijden. Bijvoorbeeld tegelijkertijd 2 treinen een dienstregeling of traject laten rijden en met een derde vrij rangeren ed

Het is (ook al met Rocomotion) goed mogelijk om een paar treinen volgens dienstregeling te laten rijden op een baan die daar technisch (zie boven) op is voorbereid. Op een van de hoofdbaan afgezonderd rangeerterrein kun je dan heel goed met de hand rijden.


3) Voorlopig ga ik "op de hand rijden" (ik neem aan dat dat betekend bediening met Multimaus?).

Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

4) Het zou mooi zijn de wissels centraal te kunnen bedienen. Ik heb reeds 2x wisseldecoder 61196 en die bevallen uitstekend.

Centraal bedienen van de wissels veronderstelt dat deze allemaal zijn voorzien van een elektrisch wisselmotor. Dan kun je ze met schakelaars op een centraal tableau omzetten.

Eleganter wordt het met decoders, zoals je ook al aangeeft. Dan kun je de computer als centraal tableau gebruiken voor het omzetten van alle wissels (ook al rij je verder nog alles met de hand).

5) Bezetmelding (mocht ik daartoe overgaan) van sporen/blokken centraal zichtbaar maken; wat houdt dit precies in? Waarschijnlijk overzichtelijk alles in één scherm?

Zie boven voor de uitleg. Verder zijn en vele mogelijkheden (ook zonder computer) om bezetmelding centraal weer te geven. Zie bijvoorbeeld deze pagina over een 'stand-alone' Loconet oplossing.

Loconet is een geheel ander onderwerp, maar wel gerelateerd. Roco werkt hie niet vanzelf mee, vandaar dat ik het buiten beschouwing heb gelaten. Als je dat zou willen heb je namelijk een andere centrale nodig, bijvoorbeeld een IntelliBox.

Zo ver weer even,

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #2 Gepost op: 2011-12-08, 11:53:02 »
Hallo Martijn,

In je vorige bericht bij 1 stel je zef de vraag  "Of toch de stap zetten naar een computer gestuurd?"
Hier zou ik als antwoordt willen geven, Neem de mogelijkheden eens goed door en bereid je baan er op voor.
Bij de baan van deze grote en de mgelijkheden die je dan hebt is het zeker een optie en ik denk zeker te weten dat je dat in een later stadium zeker zult overstappen naar digtaal.
Waarom niet gelijk overstappen, je hebt de Muiltimaus pro en dus ook rocomotion en dan kun je geheel digitaal met de computer rijden. een ander syteem heb je beslist niet nodig deze voldoet prima om te beginnen en als je rocomotion niet uitgbreid genoeg vindt dan kun je zonder ook maar iets aan de baan te moeten veranderen deze updaten naar het programma traincontroller, is niet gratis. Rocomotion is een vereenvoudigde versie van traincontroller van van de zelfde maker. Ik vindt en met mij nog vele andere dat traincontroller het beste programma is dat nu verkrijgbaar is. Kost wel een paar centen maar dan heb je ook wat

Er nu rekening mee houden dat je later of nu zult overstappen, zou ik dan wel willen zeggen, rekening mee houden bij het opbouwen van de baan dat scheelt later veel werk.
Het belangrijkste is daarbij het indelen van de baan in blokken, de aansluitdraden die voor de stroomvoorziening die nodig zijn voor de blokken kun je nu al aanleggen en bevestigen, deze kun je nu nog gewoon doorverbinden maar straks onder de baan eventueel splitsen en dat scheelt veel werk als de rails al vast liggen.

Even een opmerking bij de wissels, je hebt al 2x wisseldecoder 61196.
Deze zijn nogal prijzig €25.40 per stuk, je kun daarvoor in de plaats ook de 10775 van roco nemen €69.00 per stuk voor 8 wisselaansluitingen, dit is €8,75 per wissel een verschil van €16,90 per wissel. Je hebt als nadeel wel iets meer bedrading nodig
Wat denk van het gebruik, laten we zeggen bij 40 wissel (zo ongeveer te zien op je baan) maakt dit een prijsverschil van €575,00 en daar koop je traincontroller Gold voor en je hebt nog wat over, keuze is aan U

Bezetmelders, daar kan ik alleen maar bij zeggen dat die altijd nodig zijn bij rijden met de computer, ook bij rocomotion.
Nadeel, bij het systeem van roco kun je alleen maar de melders van roco op aansluiten en deze zijn nogal aan de prijs €79.00 voor 8 melders dat is bijna €10,00 per melder bij gebruik van 2 melders per blok en geschat op jouw baan van 30 blokken (zijn 60 melders) is dat €600,00
Rocomotion en de meeste andere systemen hebben minimaal 2 melder per blok nodig.
Maar bij gebruik van Traintroller Zilver of Gold kun je uitsteken rijden met 1 melder per  en dat bespaart  alweer de helft.

Martijn, hoop dat ik niet te veel met Euro heb gegoocheld maar het is de moeite waard om er goed over na te denken.
Opmerking: bij gebruik van De multmaus pro (rocomotion)  en je wilt later Traincontroller aanschaffen dan krijg je korting op die produkten.
Eventueel verdere vragen zien wij wel tegemoet komen.

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #3 Gepost op: 2011-12-08, 20:15:56 »
Dag Martijn,

Het is zo in het begin altijd even aftasten. Ook voor ons.

Gaan de gegeven antwoorden in een richting waar je wat aan hebt?

Gerard

Offline SBBcargo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #4 Gepost op: 2011-12-09, 10:54:47 »
Maar bij gebruik van Traintroller Zilver of Gold kun je uitsteken rijden met 1 melder per  en dat bespaart  alweer de helft.

@Piet: Als je op de terug melders wilt besparen door Traincontroler in te zetten moet je wel de kosten van het proramma vermelden: Zilver kost 300 euri en gold 450 euri .... Besparen we dan?

@Martijn: Kijk ook eens even rond op het koploper forum. Met 2 melders per blok kun je ook met koploper goed uit de voeten.

Marius.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #5 Gepost op: 2011-12-09, 12:12:55 »
Marius,

Even goed lezen wat ik schrijf en het hele verhaaltje lezen,

Bij gebruik van 1 melder per blok schrijf ik dat het de helft scheelt, en dat kun je niet bestrijden, bij gebruik van de helft van de melders zijn de uitgave ook de helft en dat heeft niets met het programma te maken.

Martijn heeft aangegeven dat hij het roco systeem heeft en dan heeft hij ook Rocomotion en daar gaat het hier om en bij roco komt koploper niet in vragen omdat het niet samenwerkt zonder kunst en vliegwerk.

Of we veel besparen met de koop van traincontroller, dit is ter beoordeling van Martijn maar de mogelijkheid is er.
Ik heb ook aangegeven dat het geld kost alleen de door juow genoemde prijzen zijn niet correct, bij gebruik van roco systeem Bv multimaus pro zijn deze prijzen respectivelijk €264,00 en €399,00. .Dit heb ik ook geschreven, er is korting bij gebruik van rocomotion

Als je nog meer wilt besparen op je terugmelders dan is er mogelijk nog een andere methode, Traincontroller kan naast het gebruikte systeem op je baan te besturen gelijktijdig nog 12 andere systemen erbij gelijktijdig worden aangesloten en verwerken, hierdoor kun je 1 systeem gebruiken b.v voor de besturing en voor de terugmelding een ander goedkoper systeem inzetten (wat de goedkoopste is moet je terplaatsen beoordelen van wat je nodig hebt).

Bij traincontroller heb je wel een programma dat vele malen beter, uitgebreider en gemakkelijker werkt dan koploper en ook nog steeds een programma dat steeds wordt onderhouden en verder uitbreiding ondergaat. En dit is bij koploper niet het geval voorzover ik weet.
Uiteinddelijk is het zo dat het programma waar je dagelijks mee werkt het gemakkelijkste is omdat je die het beste beheerst, maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheden bij alle gelijk zijn

Wat ik Martijn heb willen aangeven, er zijn meer mogelijkheden en bekijk die eerst eens even goed.
Als je met de computer wilt rijden, ga eerst met het sysyteem van roco dat je nu hebt aan de slag je kunt hier al heel veel mee en je centrale is up to date.

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2011-12-09, 12:21:29 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #6 Gepost op: 2011-12-09, 14:06:13 »
Piet, Marius,

Het is net als altijd inderdaad een kwestie van goed lezen, en van de wat grotere getallen.

Net als in elke financiële afweging zit ook hier ergens een 'break-even point'. Zoals Piet schrijft is de prijs voor TC Gold 399,- bij de aanwezigheid van Rocomotion. Deel dat door de kosten per individuele bezetmelder, en je hebt grofweg het aantal blokken waarbij er een omslagpunt is.

Bovendien, en dat is ook een niet onbelangrijke overweging, heb je een vele malen gebruiksvriendelijke programma.

Maar ik stel voor dat wanneer we hier verder over van gedachten willen wisselen dat we dat in een apart draadje doen, want dit draadje gaat over het helpen van Martijn bij het maken van zijn keuzes.

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #7 Gepost op: 2011-12-09, 14:25:47 »
Hallo Gerard,

Ik heb alleen maar willen aangeven dat er mogelijk een vervolg is als je het systeem roco gebruik, en dat dit de moeite waard is om naar te kijken.

Misschien is het op dit moment voor een beginneling (digitaal) wel wat te veel informatie maar niet onverstandig om naar te kijken.
Het omslag punt van wat goedkoper is staat ook op dit forum, maar nogmaals er zijn meerdere mogelijkheden

Het is dan ook de bedoeling om Martijn zo goed mogelijk van informatie te voorzien in aansluiting op hetgeen hij al heeft.

Zelf wil ik dan ook niet gaan discuseren van de voor en nadelen van diverse programma's, kom je nooit uit, het programma waar je dagelijks mee werk is altijd voor die persoon het beste, zelf gebruik ik als basis (zoals de titel van het Forum ook al aangeeft) het systeem Roco met een uitloop naar traincontrloler en daar moet ik het maar mee doen.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-12-09, 14:34:53 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline SBBcargo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #8 Gepost op: 2011-12-09, 15:04:33 »
@Piet, Gerard: Ik wil wel reageren maar dat helpt Martijn geen zier dus voor mij nu weer on topic: :D

Er nu rekening mee houden dat je later of nu zult overstappen, zou ik dan wel willen zeggen, rekening mee houden bij het opbouwen van de baan dat scheelt later veel werk.
Het belangrijkste is daarbij het indelen van de baan in blokken, de aansluitdraden die voor de stroomvoorziening die nodig zijn voor de blokken kun je nu al aanleggen en bevestigen, deze kun je nu nog gewoon doorverbinden maar straks onder de baan eventueel splitsen en dat scheelt veel werk als de rails al vast liggen.

Helemaal mee eens wat Piet hier schrijft: bij het aan leggen van de baan zou ik je aanraden om altijd toekomstige blokken in drie delen te splitsen: Stopstuk (min 30cm is mijn ervaring), tussen stuk, en weer een stopstuk. Bij mij breng ik de draden per blok samen op een kroonsteentje van 6. Deze verbindt je nu dan met de centrale al of niet via een ringleiding. Je kunt dan lekker “op-de-hand” gaan rijden. Als je dan later verder wilt gaan met de automatisering kun je gemakkelijk aansluitingen maken zonder de boel boven en onder de baan te hoeven slopen. Dan is het ook gemakkelijk te beslissen of je per blok 1, 2 of drie terugmeldingen gaat gebruiken. De aansluitingen liggen er dan al.

Verder, oriënteer je eens op beurzen, op andere fora en in tijdschriften naar verschillende programma’s naast de hier genoemde. En nog een tip: Voor je gaat automatiseren leg eerst een testbaantje aan om het een en ander onder controle te krijgen voor je met de grote baan aan de slag gaat.

Groeten,
Marius.



Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #9 Gepost op: 2011-12-09, 16:48:45 »
Goede middag,

Allereerst wil ik jullie, Gerard, Piet en ook Marius tot zo ver bedanken voor de heldere uitleg. Jullie snijden exact de punten aan waar het mij om draait. Prima dus. Ik ga even op een aantal specifieke dingen in die, voor mij, nu van belang zijn.

1) De uitleg over blokindeling is duidelijk. Ik begrijp nu ook ineens waarom ik er voor jullie uitleg niet uitkwam; ik dacht dat indelen van blokken en de daarbij behorende aantal bezetmelders/terugmelders een vaststaand feit was ongeacht het systeem dat je gekozen hebt. Nu blijkt dus dat de aantallen per systeem verschillen. Ik werd dus steeds op een dwaalspoor gezet doordat ik dat of niet goed begrepen heb of dat het doodeenvoudig nergens (info op het internet ed) in een pakkende uitleg weergegeven word, de verschillen dan. Enfin, zonder nu op de technische materie in te gaan zie ik nu wel het princiepe.

2) Computergestuurd rijden. Helder is dat ik dus, op dit moment al, mbv Multimauspro en Rocomotion -dat ik inderdaad heb- computergetuurd kan rijden. In kan me in de volgende door jullie voorgestelde optie erg goed vinden;
Het is (ook al met Rocomotion) goed mogelijk om een paar treinen volgens dienstregeling te laten rijden op een baan die daar technisch (zie boven) op is voorbereid. Op een van de hoofdbaan afgezonderd rangeerterrein kun je dan heel goed met de hand rijden.

en als je rocomotion niet uitgbreid genoeg vindt dan kun je zonder ook maar iets aan de baan te moeten veranderen deze updaten naar het programma traincontroller
Ik neig er erg naar om dit dan ook zo te gaan volgen. Als ik het goed begrepen heb betekend dit dus bij de start; Multimauspro + Rocomotion; (geprogrammeerd rijden +) wisselomzetting sturen vanuit Rocomotion, de treinen individueel laten rijden via de Multimaus.

3) De wissels aansturen met decoders. Het is geen goedkope oplossing, dat is helemaal waar. Maar ik voel hier erg veel voor vanwege de eenvoud en elegantie. De echte beginoptie om vrij te rijden via multimaus maar de wisselomzettingen via Rocomotion/computer te doen zou zomaar eens mijn eerste stap nu kunnen zijn. Kosten beperking, die ik in overweging neem, is om een aantal wissels voorlopig met de hand te blijven bedienen.

Voor mezelf de résumé;
A. Nu als eerste stap een x-aantal kruisingen en wissels digitaliseren via de decoder. Rocomotion gaan installeren om te gebruiken als wisseltableau.
B. Al dan niet tegelijkertijd met A, de baan in blokken opdelen, deze voorlopig digitaal voorbereiden door te isoleren maar nog steeds op de ringleiding (dier er overigens ook nog moet komen) aansluiten en voeden.
C. In een later stadium de blokken opdelen in secties en bezet/terugmelding installeren.

*************************

Jullie halen, terecht, het kostenplaatje steeds aan. Het is géén goedkope hobby, dat weten we allemaal. Ik heb begin dit jaar een duidelijke keuze gemaakt voor Roco. Vooral gezien de (toekomstige door-) ontwikkeling van hun digitale systeem en de relatieve eenvoud daarvan. Dit op basis van advies van forums, vakbladen en een beperkt aantal mensen die ik destijds gesproken heb. Ik wist dat ik daarbij niet de goedkoopste keuze zou maken. Maar duur is een relatief en zelfs subjectief begrip, goedkoop ook trouwens. Door het stap voor stap en wel overwogen een vervolg te geven zal ik deze "Roco-Eurocrisis" wel overleven.

Tot slot, ik las wel een paar treffende (doorslaggevende?) opmerkingen in jullie reacties;

Martijn heeft aangegeven dat hij het roco systeem heeft en dan heeft hij ook Rocomotion en daar gaat het hier om en bij roco komt koploper niet in vragen omdat het niet samenwerkt zonder kunst en vliegwerk.


Bij traincontroller heb je wel een programma dat vele malen beter, uitgebreider en gemakkelijker werkt dan koploper en ook nog steeds een programma dat steeds wordt onderhouden en verder uitbreiding ondergaat. En dit is bij koploper niet het geval voorzover ik weet.
Uiteinddelijk is het zo dat het programma waar je dagelijks mee werkt het gemakkelijkste is omdat je die het beste beheerst, maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheden bij alle gelijk zijn


Bovendien, en dat is ook een niet onbelangrijke overweging, heb je een vele malen gebruiksvriendelijke programma.


Zelf wil ik dan ook niet gaan discuseren van de voor en nadelen van diverse programma's, kom je nooit uit, het programma waar je dagelijks mee werk is altijd voor die persoon het beste, zelf gebruik ik als basis (zoals de titel van het Forum ook al aangeeft) het systeem Roco met een uitloop naar traincontrloler en daar moet ik het maar mee doen

Verder, oriënteer je eens op beurzen, op andere fora en in tijdschriften naar verschillende programma’s naast de hier genoemde. En nog een tip: Voor je gaat automatiseren leg eerst een testbaantje aan om het een en ander onder controle te krijgen voor je met de grote baan aan de slag gaat.


Er staat nog niets vast voor mij, elk punt staat feitelijk open voor discussie maar ik moet langzaam nu wel een richting kiezen. Koploper zet ik definitief uit het hoofd, ik blijf bij Roco. Over dat verder oriënteren; dat doe ik al een hele tijd. Inderdaad op beurzen en andere fora. Maar ieder individueel persoon die je spreekt geeft een andere draai aan de mogelijkheden en heeft ook nog eens persoonlijke voorkeuren, dat maakt het er niet makkelijker op als je herintreder bent. Ik beperk me vanaf nu dus slechts op het (technische) advies via dit forum, dat lijkt me een stuk overzichtelijker, het bewijs leveren jullie feitelijk al.

Tot zover even mijn reactie. Uiteraard zijn jullie opmerkingen en verdere adviezen en visie van harte welkom. En natuurlijk een prettig weekend iedereen!

Groeten,
Martijn
« Laatst bewerkt op: 2011-12-09, 16:55:10 door Rinus H0 »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #10 Gepost op: 2011-12-09, 19:26:48 »
Dag Martijn,

Nog wat opmerkingen mijnerzijds.

Voor mezelf de résumé;
A. Nu als eerste stap een x-aantal kruisingen en wissels digitaliseren via de decoder. Rocomotion gaan installeren om te gebruiken als wisseltableau.
B. Al dan niet tegelijkertijd met A, de baan in blokken opdelen, deze voorlopig digitaal voorbereiden door te isoleren maar nog steeds op de ringleiding (dier er overigens ook nog moet komen) aansluiten en voeden.
C. In een later stadium de blokken opdelen in secties en bezet/terugmelding installeren.

A. Goed idee, dat zal alvast toevoegen aan je rijplezier. Plak in het begin wat geeltjes met de decodernummers bij je wissels, dan kun je ze met je Multimaus ook omzetten als je even niet bij je computer staat.

B. en C. - Ik ben het in dezen met Marius' suggestie eens. Wanneer je nog niet (zeker) weet hoe en met welk programma je zult gaan rijden is het wijs om in al je blokken alvast drie secties aan te brengen. In het begin allemaal doorverbinden, later kun je ze dan van bezetmelding voorzien in 1, 2 of 3 secties, al naar gelang je wilt.


... Maar ieder individueel persoon die je spreekt geeft een andere draai aan de mogelijkheden en heeft ook nog eens persoonlijke voorkeuren, dat maakt het er niet makkelijker op als je herintreder bent.

Dat klopt, en zeker op de wat drukkere fora sneeuwt een draadje als dit direct onder in alle meningen. Ik vond dat in het begin ook zeer verwarrend.


Ik beperk me vanaf nu dus slechts op het (technische) advies via dit forum, dat lijkt me een stuk overzichtelijker, het bewijs leveren jullie feitelijk al.

Goeie keus... :) ;D 8)


Tot zover even mijn reactie. Uiteraard zijn jullie opmerkingen en verdere adviezen en visie van harte welkom. En natuurlijk een prettig weekend iedereen!

Groeten,
Martijn

Wat ik waardeer Rinus, is dat je heel gestructureerde antwoorden geeft en de tijd neemt om daar weer vervolg vragen over te stellen. Dat maakt het voor ons gemakkelijker om te helpen!

Gerard

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #11 Gepost op: 2011-12-09, 19:28:13 »
Martijn,

Uit alle beschikbare informatie trek je al enkele belangrijke conclusies. Bij 1) beschrijf je al dat je oorspronkelijke beeld door alle antwoorden nu anders is geworden. Bij 2) beschrijf je dat nog eens. Daarom geef ik je niet nogmaals een visie - ik adviseer je alleen om je eigen kennis en wetenschap om te zetten in de praktijk.

Mijn tip is om nog even te wachten met het aanleggen van een grote baan met allerlei vooraf genomen keuzes. Denk eens -als alternatief- aan een korte tussenfase :
- Gebruik materiaal wat je al in huis hebt en leg eens een klein baantje aan. Een ovaaltje met 2 wissels en een inhaalspoortje. Gewoon heel eenvoudig, goed te overzien en je geeft even nog geen euro uit.
- Doe ervaring op met dit proefbaantje en probeer alle adviezen om te zetten in je eigen beleving en ervaring. Sluit wissels aan, zet een computerbesturing op en kijk eens of alles wel werkt zoals je op dit moment denkt dat het zal werken. (Ik weet vrij zeker dat je nog wel wat verschillen zult tegenkomen.)
- Neem pas daarna de wat meer definitieve en langere termijn beslissingen.

Een ander advies van mij is nog even te kijken naar de tip van Piet om andere wisseldecoders te kiezen. Je schrijft dat de Roco 61196 eenvoudig en elegant is. Variant op de uitspraak van een bekende voetballer is : "Elk voordeel heeft z'n nadeel.". Nog even los van de heel hoge kosten is een belangrijk nadeeel dat je een gevoelig onderdeel onder de rails gaat verstoppen. Decoders zijn best wel kwetsbaar en zou ik nooit verstoppen - bij iedere storing moet je de rails loshalen om te kontroleren wat er mis is. Tot 'n jaar geleden zou ik ook de Roco 10775 adviseren, tegenwoordig zijn aanzienlijk goedkopere alternatieven te koop terwijl de Roco 10775 juist behoorlijk duurder is geworden.

Over de keuze van een computer gestuurd systeem heb ik zo mijn eigen mening. Ook hier kan ik alleen maar zeggen : Geef nog even geen geld uit, kijk wat je al in huis hebt of wat je gratis kunt downloaden. Investeer een paar avonden om het allemaal zelf te ervaren. Neem pas daarna beslissingen.

Groeten,

Sander  

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #12 Gepost op: 2011-12-09, 20:42:00 »
Martijn,

Ik sluit mij in grote lijnen aan bij de voorgaande berichten.
Voor de 10775 kun je inderdaad van een ander merk wel iets goedkopere wisseldecoder kopen zoals Sander al aangaf

Als je niet alle wissel gelijk wilt digitaliseren zou ik voorstellen om eerst het hoofdspoor van decoder te voorzien en dan kun je b.v. het rangeren altijd nog met de hand regelen, dan kun je de teinen die een soort van dienstregeling doen onder besturing van rocomotion laten rijden en zelf nog handmatig lekker spelend rangeren.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #13 Gepost op: 2011-12-09, 22:27:02 »
Goede avond,

Ik laat ook de nieuwe reacties weer even op me inwerken. Kom zsm weer met nieuwe opmerkingen en wellicht vragen. Maar even een tussenvraag. Op de hele baan heb ik de Roco 50VA transformator. De winkelier die me destijds startset 41306 verkocht verzekerde me bij aankoop dat ik daarmee "makkelijk" mijn hele baan (het plan was toen vrijwel net zoals het nu ligt, tegen de pakweg 50 meter rails met +/- zelfde aantal wissels/kruisingen) goed kon voeden, ook bij het rijden van meerdere treinen tegelijk enz enz. Mijn vraag is nu, moet ik extra booster(s) installeren voor de voeding? Of is deze ene transformator inderdaad gewoon voldoende voor mijn baan?

Ps. Inderdaad Gerard, ook deze vraag heb ik op een ander forum gelanceerd en sneeuwde toen volledig onder door de meest uiteenlopende -goed bedoelde!- antwoorden en mogelijkheden. Voor mij in elk geval werd het pak sneeuw steeds dikker.....

Groeten,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #14 Gepost op: 2011-12-09, 22:43:43 »
Hallo Martijn,

Op je vraag of een trafo voor de baan voldoende is?
Een 50VA trafo levert ongeveer 3 amp, als iedere trein zonder verlichting of ies extra's tussen de 0,5 en 1 amp afneemd dan weet je dat er gemiddel 4 a 5 treinen kunnen rijden in het gunstigste geval.
Eventueel nog binnen verlichting van de wagons erbij, zeker afhankelijk van welk soort dat je hier voor gebruikt, dan wordt het allweer minder.
Bij 50 meter rails, en dan voor een trafo, ik vindt dat wel een beetje weinig.
De wisseldecoders die je aanstuurd via de digitale stroom, is maar kortstondig bij het inschakelen maar het gebruikt wel stroom.

Het is nu al een beetje laat maar ik wil hier nog wel even op terugkommen en denk in eerste instandsie dat het gebruik van een of mogelijk meerder booster wel is aan te bevelen, kom hier nog op terug, eventueel met voorbeelden als je wilt.

Op de vraag of je een extra booster moet installeren voor de voeding, hierbij moet ik de vraag even bijstellen of ik begrijp het niet helemaal.
Voor de voeding , bedoel je daarmee meer boosters op een voeding?
Als je dit bedoeld dan moet ik zeggen, iedere booster heeft een eigen voeding

Laat maar even horen


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders