Auteur Topic: dilemma(s) verder "digitaliseren"  (gelezen 80318 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #75 Gepost op: 2015-12-15, 20:14:29 »
Hallo Ferry ea.,

Hoe gaat het met het leggen van Tillig C83 rails? Tsja, ik heb nog steeds geen rail gelegd. Maw de bouw van mijn nieuwe baan is nog niet begonnen. Maar dit zal niet lang meer op zich laten wachten. De ruimte is er inmiddels klaar voor. In de afgelopen dagen heb ik een nieuw baanplan gemaakt, zal deze straks in mijn baanplan topic zetten. Heb allerlei baan-mogelijkheden (hoewel nogal beperkt in een krappe ruimte van ruwweg 3 bij 4 mtr) overwogen maar de eerste gedachte bleek nog altijd de beste; simpel houden om nu een echte vaste baan neer te gaan leggen. Ook voor wat betreft het railtype heb ik de knoop doorgehakt; Roco Line (en uit het zicht Geoline uit mijn vorige baan). Er blijven nog genoeg vragen en dingen over, dus ik zal het forum nog vaak raadplegen en om raad vragen.

NB; MTE vind ik een prima -web-winkel, zie ook; http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1335.0

Groeten,
Martijn
« Laatst bewerkt op: 2015-12-15, 20:17:08 door Martijn W »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #76 Gepost op: 2015-12-15, 20:28:02 »
Ik leg het op blauwe underlayment (3mm) en zet het vast met houtlijm.
Gaat prima.
Behalve de wissels gebruik ik uitsluitend flex-rails.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #77 Gepost op: 2015-12-16, 08:50:31 »
Dag Gerard en Martijn,

Schaduwstation is grotendeels Geoline hier en een klein gedeelte Tillig Elite code 83. In het zichtbare gedeelte leg ik ook Tillig Eilite op blauw underlayment (in strookjes van 2 cm), alles flex (ook scherpe bochten), behalve de wissels. Heb nu drie stuks EW3 bij MTE in bestelling staan voor een wisselstraatje in het dubbelsporige paradespoor.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #78 Gepost op: 2015-12-22, 12:21:50 »
Even een pure kosten technische vraag. Ik heb Rocomotion, stel ik wil overstappen naar TC Bronze, dit kost bruto 111 Euro, krijg ik daarop nog korting?
En is er opnieuw korting als je van brons overstapt naar Silver of Gold?

mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #79 Gepost op: 2015-12-22, 13:28:54 »
Beste Martijn,

Check even deze site https://secure.freiwald.com/pages/register2.htm en je vindt het antwoord op je vraag. Daar zie je halverwege ergens in de lijst dat een overstap van Rocomotion naar TC Bronze €91,-- kost. Uiteraard zit de beprijzing zo listig in elkaar dat een directe overstap van Rocomotion op TC Gold goedkoper is dan dat je alle tussenstapjes van bronze naar silver en van silver naar gold neemt, maar dat is dan wel een vette € 457,-- in ene. Ook Freiwald weet wat commercie is!

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken! Ik kan je wel uit ervaring zeggen dat TC Gold het waard is.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #80 Gepost op: 2015-12-22, 13:37:26 »
Martijn

Eenmalige korting van Rocomotion naar Bronz, met korting €91.00

Bij het bestellen van traincontrooler vanuit Rocomotion moet je rocomotion (interface 10785 of 10810 multimaus en 10832 of fleissman 686702) wel werken en aangesloten hebben op de pc, bij het bestellen maakt de site van freiwald contact met je interface en haalt vandaar uit een code waarop je korting krijgt (dit is eenmalig, code wordt geregistreerd), door de registratie krijg je dan ook niet voor een tweede keer korting en daarom is het ook oppassen als je deze 2e hands koop en wilt update naar traincontroller, er wordt dan gekeken of de code al eens is gebruikt (coupon code)
Staat beschreven bij het bestellen.

Martijn,
ik weet dat het veel geld is maar als je Rocomotion hebt dan zou ik niet overstappen naar bronz maar doorsparen voor minimaal Zilver.
Bronz kan echt niet zoveel meer als Rocomotion of het zou moeten zijn dat je met een andere interface en terugmelders wilt gaan werken dan die van Roco

Zilver kost met korting €305.00   normaal €335.00
Gold kost met korting €457.00     normaal €509.00
 
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-12-22, 13:39:30 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #81 Gepost op: 2015-12-22, 21:26:55 »
Ferry,

Merci, ik had zo'n beetje de hele Freiwald site doorgespit gister avond maar die pagina niet 'gevonden'. Dat maakt veel helder. Ik weet uit alle recensies hier op de site dat Gold het geld waard is inderdaad.

Piet,
Bedankt voor de uitleg over de coupon-code, is dat ook duidelijk. Ik denk dat ik inderdaad maar meteen voor Gold ga. Ik wist dat de overstap van Rocomotion naar Brons te verwaarlozen was, mijn vraagstelling was dan ook meer in z'n algemeenheid. Als ik kijk naar Silver en een eventuele latere overstap naar Gold.... dan is direct Gold het beste. Het is qua prijs dan lood om oud ijzer terwijl je van quit af aan met Gold natuurlijk alle mogelijkheden hebt. Even kort door de bocht; hoeveel terugmelders 10787 en bezetmelders GBM-8 heb je nodig per blok bij Gold, indien ik doorga met deze combinatie?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #82 Gepost op: 2015-12-22, 22:09:45 »
Martijn,

Bij traincontroller zilver of Gold kun je prima volstaan met 1 melder per blok, bij Bronz is dat bijna niet te doen en heb je minimaal 2 melders per blok nodig.
Je kunt zelf verschillende treinen op verschillende afstanden (plaatsen) in een blok laten stoppen met 1 melder per blok, Bv een lange trein helemaal aan het eind van het perron en een kort stoptrein in het midden voor het perron (kwestie van instellen) en dat in beide richtingen met dezelfde (1) melder

Als ik het goed begrijp heb je al een aantal terugmelder 10787 met GBM-8, deze zijn prima te gebruiken bi 1 melder per blok (doe ik zelf ook) als je nog geen terugmelders hebt dan kun je eens overwegen om andere te gebruiken Bv van Digikeijs die zijn namelijk wat goedkoper, Ik gebruik de 10787 met de GBM-8 en dat werk zonder problemen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #83 Gepost op: 2015-12-23, 10:00:59 »
@Martijn: Heel verstandig om nu al voor TC Gold te kiezen, ik heb dat destijds ook direct gedaan vanuit Rocomotion. Het bedrag is wel even slikken, je denkt van daar gaan twee mooie nieuwe loks inzitten, maar de mogelijkheden die het biedt zijn nagenoeg eindeloos en geven dito plezier! Ik heb overigens overal 1 melder per blok en inmiddels 4 stuks 10787/GBM8 en 2 stuks Digikeijs DR4088RB-CS (CS is afkorting voor Current Sense = stroom voelen) erin hangen. De Digikeijs variant is prijstechnisch zeer interessant.

@Piet: Zou je mij kunnen uitleggen hoe je die twee treinen in een blok voor elkaar krijgt? Zover was ik nog niet ...

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #84 Gepost op: 2015-12-23, 14:07:26 »
Ferry,

Als eerste had ik bedoeld om 2 treinen, een lange en een korte in een blok op verschillende plaatsen te laten stoppen, dus niet gelijktijdig.

Daarvoor maak je extra meldpunten in het blok, zie afbeelding, daarin is maar in een richting getekend maar kan ook in beide richtingen.
Extra meldpunten zijn hier het rood omgeven blokje waar 40 en 60 bij staat (stopt na 60 cm de ander wat niet rood is aan het eind van het blok 150)
Als je nu op het rode meldpunt (60) dubbelklik dan kom je in de eigenschappen van dat meldpunt en dan bij Operation en zugfarten dan kun je de betreffende treinrit toevoegen en dan is deze melder alleen bedoeld voor die treinrit (rit2) en dat doe je ook voor de andere gele melder (40) en dan reageren deze alleen op deze treinrit.

Bij 2 ritten in een blok doe je ongeveer hetzelfde maar dan moet je ook nog bij de regels voor de autotrein rit aangeven dat de rit een bezet blok mag inrijden, dit is allemaal iets moeilijker en instelwerk zoals voorwaarde, als eerste moet de rit die het verste doorrijd als eerste in het blok zijn en het moet dan ook dat de trein niet te lang is zodat er plaats is voor 2 treinstellen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #85 Gepost op: 2015-12-23, 14:51:28 »
Piet,

Dank voor je uitleg. Stop en rem markeringen voorwaardelijk maken was mij bekend; ik heb dat al eens gedaan bij een blok aan een perron zodat de passagierstrein bij een schematische stop netjes aan het perron stopt en indien niet schematisch aan het eind van het blok bij het denkbeeldige sein; om maar een voorbeeld te noemen.

Het inrijden in een bezet blok mogelijk maken had ik nog niet ontdekt; dat zit dus onder de autotrein regels; eigenlijk wel een logische plek. Ik zag ook al dat Rudy er een filmpje over gemaakt had, zie https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/20/traincontroller-23-run-a-second-train-into-a-block/; deze ook maar eens bestuderen dan!

Mogelijkheden zijn echt enorm uitgebreid!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #86 Gepost op: 2015-12-23, 19:22:58 »
Piet, Ferry,

Geen twijfel meer, het word TC Gold. En omdat ik inderdaad al een aantal 10787 + GBM-8 heb wil ik indien noodzakelijk deze uitbreiden, ik hou het graag uniform en zo Roco compatible mogelijk. Ben momenteel mijn baanplaan aan het verfijnen (schaduwgedeelte), dat is spoedig af, zal dan blokken ed intekenen en hier even voorleggen voor jullie professionele controle. Dan kan ik toch wel een behoorlijk gericht kostenplaatje maken en eea definitief afwegen.

Groet,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #87 Gepost op: 2015-12-23, 20:09:27 »
Martijn,

Nou ik ben benieuwd naar de verdere plannen dan! Overigens is de DR4088RB-CS niet een heel klein beetje iets financieel interessant, nee deze is enorm veel goedkoper, want deze unit vervangt 2x 10787 en 2x GBM8 voor een prijs van € 52,95 heeft hij 16 meldpunten; scheelt ruwweg minimaal € 150,-- en volledig compatibel. Piet heeft hier ergens een rekensommetje gemaakt van de echte besparing.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #88 Gepost op: 2015-12-23, 22:27:26 »
Dan moet ik me daar opnieuw even in verdiepen, want dat zijn serieuze besparingen. Ben nu nog even met de hellingen aan 't stoeien in Anyrail, in mijn krappe ruimte komt dat nogal nauwkeurig...
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #89 Gepost op: 2015-12-24, 17:24:36 »
Ik ben er uit qua hellingen, op tekening nu alles in soepel verloop. Heb nog geen blokken etc ingetekend. De kunst word natuurlijk straks om treinenloop tussen schaduwstation en Centraal station mooi automatisch te laten lopen. Cargo gedeelte wil ik niet automatiseren zodat rangeren op de hand gaat. Schaduwstation op -/- 19cm, CS en cargo op 0 cm (120cm hoogte).
NB: het schaduwstation is slechts in basis getekend, kan prima worden uitgebreid.
Hier de tekeningen voor een indruk;

Gr.Martijn

« Laatst bewerkt op: 2015-12-24, 17:26:44 door Martijn W »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor