Auteur Topic: dilemma(s) verder "digitaliseren"  (gelezen 73050 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #90 Gepost op: 2015-12-26, 13:08:17 »
Dag Martijn,

Ziet er goed uit hoor!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #91 Gepost op: 2015-12-27, 11:37:35 »
Merci Ferry. Overigens zal het zicht- en schaduw gedeelte geheel RocoLine, en de hellingen Geoline rails worden. De stralen van Geoline zijn me toch wat te wijds om schaduwstation mee te maken, het scheelt gewoon ruimte. Vandaag ga ik betsteden aan ontwerp en berekenen van onderbouw, was even bij de bouwmarkt met de grote G vanochtend om wat kleins te halen, kreeg ik een kortingsbon 20% (als je een G-pas hebt) op het gehele assortiment morgen t/m woensdag. Dat komt dus héél mooi uit en ik typ dat hier natuurlijk niet alleen voor mezelf, mede forummers!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #92 Gepost op: 2015-12-27, 12:04:14 »
Ging er altijd van uit dat geoline krapper was dan rocoline.

Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #93 Gepost op: 2015-12-27, 13:39:15 »
Hans,

citaat;
Ging er altijd van uit dat geoline krapper was dan rocoline.

Dat kan je niet zomaar zeggen, neem als vergelijk een R3 en R4

Radius,
Rocoline R3, 419,6 mm en Geoline R3, 434,5mm
Rocoline R4, 481,2 mm en Geoline R4, 511,1 mm

lijkt mij zo dat de Geolini iet ruimer is, wel si de afbuiging va de wissels wat scherper, Rocoline 15 graden en Geoline 22,5 graad


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #94 Gepost op: 2015-12-27, 14:34:19 »
Hallo Hans,
Zie de plaatjes ter verduidelijking. Nu kun je de hart op hart afstand altijd zelf bepalen maar als je volgens de rail geometrie van het type rail te werk gaat zie je dat tussen rocoline en geoline maar liefst dik 1,5cm verschil zit. Als je flink wat sporen langs elkaar legt in een schaduwstation scheelt dat veel in ruimte, naast dat het op zichtniveau natuurlijk veel eleganter is.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #95 Gepost op: 2015-12-27, 15:05:05 »
Juist. Ben er ten onrechte vanuit gegaan van de wissels. Rocoline heeft slankere wissels, geoline weer niet. Eigenlijk komt het wel op hetzelfde neer wat ik ga doen. Rocoline in het zicht, met slanke wissels, en geoline opstelsporen. Ik ben niet zo kapot van de bedding van geoline. En daar waar mogelijk werk ik het liefst met lange lengtes spoor. En ik weet eigenlijk niet of die verkrijgbaar zijn in geoline, heb er nog niet naar gezocht. Het enige wat mijn eisen zijn die wissels moeten hebben is een gepolariseerd hartstuk. En die hebben zowel rocoline als geoline.

Gr Hans

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #96 Gepost op: 2015-12-27, 16:06:38 »
Dat is een dik punt; die bedding van de geoline, die moet je heel goed tegen geluid isoleren anders vind ik m best storend. Lange lengtes, je bedoeld flexrails? Die heeft Geoline ook in het programma art 61106. Een niet flex lange rechte rail zoals er bij rocoline eentje in het programma zit is er niet. Over gepolariseerde hartstukken zei Gerard onlangs dat je dat bij Rocoline wissels zelf moet verzorgen.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #97 Gepost op: 2015-12-27, 17:15:58 »
Ik ga uit van 50mm hart op hart. Belangrijk is dan om slanke wissels te hebben. De rest wordt dan met flexrail gedaan.
Probleem van de geoline is dat het een beetje krappe bogen zijn. Rocoline, en dan met flexrail, geeft een realistischer beeld weer.  Ik heb eigenlijk een rondlopende baan, met in het midden een aftakking naar een kopstation. Een van de 2 verbindingsbogen krijgt een keerlusmodule, de rest gaat worden opgedeeld in 6 verschillende secties. Wat niet in het zicht is gaat geoline worden, en ik hoop dat ik volgend jaar daaraan kan beginnen. Moet nog een paar kleine dingen aan mijn hobbykamer verbouwen.  Het kopstation krijgt 5 sporen, 2 voor de reizigersdienst, 2 voor de goederendienst en 1 spoor voor zowel goederen als reizigers dienst. Maar zover is het nog niet. Maar goed, het probleem van de geoline daar heb ik nog niet een echt goede oplossing voor. Het is eigenlijk een hol voorwerp, dat gemonteerd op een plank, gaat best als klankkast werken. Misschien is het een optie om isolatie te gebruiken wat onder laminaatvloeren gebruikt wordt. Ik heb nog wat staan en een stukje testspoor is zo gemaakt.

Gr Hans

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #98 Gepost op: 2015-12-27, 19:22:38 »
Het is maar net wat je graag hebt of persé wilt, of... wat je betalen kan/wil. De finescalers gruwelen bij de "speelgoed" Geoline rails, een ander vind ze prima. Je kunt natuurlijk met Peco en wat al niet meer nog fijner spul opzoeken maar persoonlijk vind ik Rocoline dan ook uitstekend. Als ik qua scenery zelfbouw ooit nog eens op een niveau kom dat ik zelfs de rails nog moet gaan aanpassen voor mijn plannen zal ik dat met alle plezier doen.
Als je een "belangrijke wissel" wilt hebben dan moet je al met Rocoline gaan werken, vind ik dan, je kunt geoline daar op aansluiten, je zult alleen hoogteverschil hebben door de bedding, daar moet je dan iets op verzinnen. Wat je stelt; geoline rail op plank, dan gaat het een orkest worden, zeker als je meer dan 1 trein laat rijden. De -blauwe- laminaat iso helpt maar nog beter is bijv kurk.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #99 Gepost op: 2015-12-27, 20:30:11 »
Peco, of Tillig, en er zijn nog wel andere merken. Of zelfbouw, daar ben ik te lui voor😎.  Het oude rail systeem vzn roco code 100 gebruik ik nu al zo'n kleine 30 jaar. Railgum erover en rijden. Eerst analoog, tegenwoordig digitaal en werkt probleemloos. Wisselstraten zijn te realiseren door de dremel op de juuste plaatsen te hanteren, zodat je kunt ktijgen wat je wil hebben. Tja en wat je wilt of kunt betalen, het hoeft niet allemaal in 1 keer aangeschaft te worden. Regeren is vooruitzien, en als je dat als uitgangspunt neemt. En ik ben nu bijna daar, waar ik zo'n kleine 44 jaar over heb gedaan. Dus mijn ontwerp is terdege uitgedacht, hebben trouwens de bobo's van NS al 80 jaar geleden voor mij gedaan. Je ziet ik ben al jaren bezig. En het blijft hobby, al is het met digitaal wel een stuk interessanter geworden. En dit is een mooi medium om hierover met elkaar van gedachten te kunnen wisselen. Met elkaar is de kennis groter dan alleen, en wat voor de een een gigantisch vraagstuk is, is voor de ander een eitje.

Gr Hans

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #100 Gepost op: 2015-12-28, 15:34:30 »
Hoi Hans,

Tsja zelfbouw of de dremel gebruiken om wisselstraten mee te maken en zaken op mekaar af te stemmen, ik wil niet zeggen dat ik er te lui voor ben maar dat doe ik voorlopig maar eens niet. Ik ben het a-technische type en vind de bouw van mijn nieuwe baan nu al groot genoeg qua uitdaging. Het is absoluut waar, "regeren is vooruitzien" en alles hoeft niet in een jaar af en dus ook niet gefinancierd te worden. Leg mezelf dan ook geen tijdsdruk meer op, het is hobby en is iets vandaag niet af dan wel de week erop, of zo...
Dit is inderdaad een mooi forum om van gedachten te wisselen en de krachten te bundelen. Persoonlijk kan ik niet zonder want de wereld van decoders en bezet/terugmelders is voor mij een doolhof en dat zal het ook blijven. Het is niet te druk hier en je word serieus snel en vakkundig geholpen. Voor jou een eitje, voor mij een giga vraagstuk :)

Enfin, alles is getekend en berekend $, inclusief onderbouw. Heb het schaduwstation terug omgezet naar Geoline (reeds alles aanzwezig) want werd me toch wat te prijzig. Met de onderbouw heb ik geluk; heb alles dusdanig uitgewerkt dat alle hout van oude baan verwerkt kan worden en ik slechts nieuwe poten moet aanschaffen en misschien een plankje of lat hier en daar, er kan een rib terug in m'n lijf ;)

Gr.Martijn
« Laatst bewerkt op: 2015-12-28, 15:47:48 door Martijn W »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #101 Gepost op: 2016-01-23, 19:56:13 »
Inmiddels begonnen aan de onderbouw. Afgelopen 3 weken buiten alles op maat gezaagd. Dat was nog wel een gedoe want ik had tijd en daglicht nodig en beide is spaarzaam als je overdag werkt. Bovendien was het soms echt wat te koud. Maar goed, toch gelukt en zo kon ik vandaag een begin maken met het in elkaar zetten van de 'bakken'. Ik heb er vijf uitgetekend, deze zet ik allemaal buiten in elkaar, dat werkt lekker ruim. Straks gaan ze naar de treinenruimte waar ik dan slechts nog de steunen eronder hoef te maken en aan elkaar monteren.

 
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #102 Gepost op: 2016-01-23, 20:49:39 »
Dus je gaat modulair bouwen. Heel verstandig. Vast heeft voordelen, maar modulair ook. Het voordeel van modulair is dat je per bak werlzaamheden eraan kan doen. Even rechtop zetten om de bedrading eronder te maken. Scheelt best wel voor de rug. Succes de komende dagen.

Gr Hans

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #103 Gepost op: 2016-01-23, 22:09:26 »
Nee, en toch een beetje ja.
Principe is dat deze bakken slechts het gemak dienen dat ik ze beneden/buiten in elkaar kan zetten. Straks gaan ze kant en klaar naar boven. Daar gaan dan de poten er nog onder en dan worden alle bakken dmv bouten met elkaar verbonden. Het beetje ja zit m inderdaad in het feit dat ze indien nodig altijd uit elkaar kunnen, maar gezien dit een vaste baan word is dat niet nodig. Maar je weet nooit!

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: dilemma(s) verder "digitaliseren"
« Reactie #104 Gepost op: 2016-01-24, 09:38:55 »
Zo heb ik mijn baan ook opgebouwd.
Vierkanten van 1,20 bij 1,20 en met slotbouten en vleugelmoeren verbonden.
Hier en daar ontkwam ik niet aan een wissel over een overgang, maar voor de rest is het doorslijpen van de rails, losschroeven en meenemen.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2016-03-19, 19:09:17 door GerardWassink »