Auteur Topic: Delay of Verzögerung  (gelezen 26351 keer)

GerardWassink

  • Gast
Delay of Verzögerung
« Gepost op: 2011-12-23, 10:43:21 »
Mannen,

In sommige Schedules (of Zugfarten) wil ik gebruik maken van de systeemfunctie Delay, bijvoorbeeld om een loc na aankomst even 10 seconden te laten wachten voordat deze - bijvoorbeeld - is gekeerd en een zijspoor oprijdt.

Wat ik dan doe is: ik open het Schedule en stel in dat aan het einde van het schedule (de trein heeft dan de Stop Marker bereikt in het blok van de eindbestemming) een "List" moet worden afgewerkt. In die List neem ik bijvoorbeeld op:
- Delay 3 seconden
- Coupler sound (klinkt ook net als een Reverser)
- Delay 3 sec.
- Hoorn aan
- Delay 1 sec.
- Hoorn uit

Mijn verwachting is dat de loc nu 3 + 3 + 1 = 7 seconden stil blijft staan voordat het volgende schedule wordt gestart (de Successor of opvolgende Schedule).

Dat gebeurt niet. Er wordt niet gestopt. De acties worden wel uitgevoerd, maar het volgende Schedule (als Successor opgegeven) start direct.

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re:Delay of Verzögerung
« Reactie #1 Gepost op: 2011-12-23, 10:53:52 »
Opgelost.

Brainwave: got it!

Ik realiseerde me ineens dat ik van twee mechanismen gebruik maakte: 1) de Successor en 2) de einde Schedule List.

Ik heb het starten van de tweede Schedule opgenomen aan het einde van de af te werken List, probleem opgelost. Ik zal even een filmpje maken en dat hier posten. Dan kunnen jullie zien wat ik bedoel.

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re:Delay of Verzögerung
« Reactie #2 Gepost op: 2011-12-23, 12:57:24 »

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Re:Delay of Verzögerung
« Reactie #3 Gepost op: 2011-12-25, 23:13:24 »
Leuk filmpje van zo'n actie! Kun je ook de schermafbeelding van de ingevoerde acties laten zien?
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

GerardWassink

  • Gast
Re:Delay of Verzögerung
« Reactie #4 Gepost op: 2011-12-26, 11:00:54 »
Dag Ernst,

Als je naar de post van 23-12, 10:43 kijkt, heb je de schermafbeelding dan nog nodig? Het enige dat ik heb gedaan is er een actie aan toegevoegd om het schedule te starten dat het wegrijden in de omgekeerde richting regelt.

Gerard

Offline ernstcramer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
    • de Schappenbaan
Re:Delay of Verzögerung
« Reactie #5 Gepost op: 2011-12-28, 00:56:32 »
Tja, hoeft natuurlijk niet... ::)

maar het leek me gewoon handig voor diegene die nog niet zo ver zijn met TC als jullie...
Ik bijvoorbeeld... ;)
Als je dan een plaatje hebt maak je het je makkelijker eigen, om het zo maar eens te zeggen...
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Delay of Verzögerung
« Reactie #6 Gepost op: 2012-12-27, 13:08:49 »
Gerard,

Ik ben het met Ernst eens dat een plaatje soms meer zegt dan 1000 woorden, als zodanig zou ik het ook zinvol vinden wanneer je een beeldbestand toe zou voegen om b.v. te laten zien waar je de desbetreffende instellingen kunt veranderen.
De handleiding is niet altijd even toegankelijk, zij het wel ( maar dan vaak achteraf, na een boel proberen) kloppend.

Mvg

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Delay of Verzögerung
« Reactie #7 Gepost op: 2012-12-27, 14:53:59 »
Ter toevoeging:  wat ik met name niet goed kan vinden in de list, is de delay die bijvoorbeeld tussen het aan en uitgaan van de hoorn moet worden ingegeven.
Waar zit die verstopt.....

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Delay of Verzögerung
« Reactie #8 Gepost op: 2012-12-27, 16:51:16 »
Ter toevoeging:  wat ik met name niet goed kan vinden in de list, is de delay die bijvoorbeeld tussen het aan en uitgaan van de hoorn moet worden ingegeven.
Waar zit die verstopt.....

Wel Henk, die staat er gewoon tussen hoor:

In die List neem ik op:
- Delay 3 seconden
- Coupler sound (klinkt ook net als een Reverser)
- Delay 3 sec.
- Hoorn aan
- Delay 1 sec.
- Hoorn uit

Maar goed, ik ben bezig een strip-verhaaltje te maken...


Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Delay of Verzögerung
« Reactie #9 Gepost op: 2012-12-27, 17:00:05 »
Ik zie hem in jouw lijst wel staan, maar ik zie niet hoe je hem daar gekregen hebt, en ik kan jouw lijst dus niet reproduceren vanuit de "list".
Kortom, ik ben heel benieuwd naar je strip, bedankt  alvast voor de te nemen moeite....


vrg


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Delay of Verzögerung
« Reactie #10 Gepost op: 2012-12-27, 17:20:51 »
Allereerst maken we een nieuw schedule:


Als actie aan het einde van dat schedule kun je allerlei acties laten gebeuren, waaronder een "List". Kies "List" in het keuzevak en klik daarna op de "List..." button rechts ervan:


In deze lijst kun je acties opnemen die achter elkaar moeten worden afgehandeld. Het soort acties selecteer je in het omcirkelde keuzevak:


Nu dubbelklik je op "Delay", deze actie verschijnt dan in het rechter window. Die moet  je in het geval van Delay nog wel aanpassen. Klik op de "Change..." knop:


Nu verschijnt het window waarin je de Delay kunt aanpassen in hh:mm:ss:mmm (uren, minuten, seconden en milliseconden. We maken er 3 seconden van:


Nadat we op OK hebben geklikt zien we de gewijzigde delay in het venster staan. We kunnen nu gelijk een ander soort actie kiezen in de drop-down-list, namelijk "Train Operations" en we kiezen daar "Coupler":


Nadat we Coupler hebben ge-dubbel-klikt komt deze in de rechterlijst terecht. Met de Up- en Down-buttons kun je'm nog verplaatsen:


We voegen nog een tweede Delay toe van 3 seconden uit "System Operations":


Dan voegen we een "Train Operation" toe, namelijk "Horn". Let op dat het Horn symbooltje geel is, ook na het toevoegen:


Nu nog een "System Operation" Delay van 1 seconde en een tweede "Train Operation" Horn. Die tweede Horn moeten we veranderen, daarvoor klikken we met een geselecteerde tweede Horn op de "Change..."knop:


Nu verschijnt het wijzigscherm voor de Horn. Op dit wijzig scherm kunnen we onderin twee waarden selecteren: "Aan" (Geel symbooltje) en "Uit" (grijs symbooltje). We selecteren voor de tweede Horn de waarde "Uit".


Nu voegen we nog een actie toe uit de lijst "Schedules", namelijk onze eigen zojuist gedefinieerde Schedule. Ook die moeten we even wijzigen, en dat kan in ditzelfde scherm:


We veranderen dit Schedule in de "Reverse Journey", zodat het Schedule in omgekeerde volgorde wordt gedaan:



Presto!

De trein komt aanrijden, stopt, wacht drie seconden, laat de coupler sound horen, wacht weer drie seconden, de hoorn gaat voor 1 seconde aan en dan weer uit, en de trein rijdt weer achterwaarts weg.

HTH,
Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Delay of Verzögerung
« Reactie #11 Gepost op: 2012-12-27, 22:33:46 »
Nogmaals bedankt voor de snelle en adequate reaktie, Gerard!

Ik ga ermee aan de slag,


Mvg


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Delay of Verzögerung
« Reactie #12 Gepost op: 2012-12-27, 22:45:08 »
Laat ons weten wat het wordt Henk!

Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Delay of Verzögerung
« Reactie #13 Gepost op: 2012-12-27, 23:24:36 »
In jouw derde afbeelding staat als eerste in de listlijst  "delay" , boven execute, in mijn list of operations staat geen delay vermeld.
Hoe kan ik deze keuze toevoegen?
Langzaam komen we tot de kern van het probleem.....

Hen
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Delay of Verzögerung
« Reactie #14 Gepost op: 2012-12-27, 23:27:16 »
En "execute" zie je wel?