Auteur Topic: documentatie rocomotion  (gelezen 9410 keer)

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
documentatie rocomotion
« Gepost op: 2011-12-29, 16:33:10 »
 :D
Hallo allemaal..
is er documentatie over wat er allemaal aan te sluiten is op de interface van Cocomotion?
Ik woon in Zoetermeer, zijn er leden die hier of in de buurt wonen?

gr Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #1 Gepost op: 2011-12-29, 19:45:31 »
Hallo Thijs,

Wat kun je allemaal aansluiten op de interface van Rocomotion?

Even voor alle duidelijkheid even twee dingen scheiden, dit vergemakkelijk het antwoord soms.

De interface is het zwarte kastje waar je bv de multimaus op aansluit en Rocomotion is het besturings programma voor op de computer.
Wordt wel vaker in een adem genoemd.

Van de interface zijn ook nog weer twee soorten en de derde komt er aan,
De eerste heeft het nummer 10785, wordt niet meer gemaakt
De tweede is heeft het nummer 10832
En de derde heeft het nummer 10786 en is pas uit.

Op de interface sluit je normaal de multimaus aan, er kunnen er meerdere op.
Je sluit daar de terugmelders op aan.
Bij de 10832 en de 10876 sluit je ook de rails er op aan, De 10785 werk samen met een versterker en daar wordt dan de rails op aangesloten.
Overige modules of ander dingen worden meestal direct op de rails aangesloten

Laat maar eens horen of dit de bedoeling was van je vraag en anders hebben we nog wel wat aanvulling.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #2 Gepost op: 2011-12-29, 21:02:33 »
Dit is de folder van Roco digitaal.

http://modelbaan.nl/dutchroco/index.php?topic=66.msg111


Jan Postema
Multimaus, iTrain

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #3 Gepost op: 2011-12-31, 12:01:30 »
Piet, bedankt voor de info..
Het gaat om de aansluiting van de Interface.
Het nummer van mijn interface is 10830. Ik heb een zogenaamde s88 met als nummer 10787.
Ik wil graag weten hoe het e.e.a. moet worden aangesloten voor twee rail gelijkstroom.
gr Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #4 Gepost op: 2012-01-01, 18:26:10 »
Hallo Thijs

Citaat
Ik heb een zogenaamde s88 met als nummer 10787.

Thijs, kun je mij iets meer vertellen over het bovenstaande, het antwoordt is niet geheel goed of ik begrijp het niet goed en bedoel je iets ander.

De 10787 zijn trugmelders van Roco en S88 zijn bezetmelders die dan in veel gevallen met de 10787 worden verbonden, maar de S88 met als nummer 10787 ken ik niet.

Als je de S88 gebruik, kun je dan even vertellen welke merk, of eigen bouw.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #5 Gepost op: 2012-01-02, 12:03:16 »
Hallo Piet,
Ik ben (nog) een leek vwb digitaal rijden.
Ik heb een ovaal met twee wissels. Dit ovaal ga ik verdelen in 5 blokken. Ik gebruik Rocomotion als programma en heb als interface de 10830.
Mijn leverancier heeft mij de 10787 verkocht die dezelfde functie moet bezitten als de s88 van marklin.
Vraag; is de 10787 voldoende of zijn er nog meer artikelen noodzakelijk.
Hoe moet e.e.a. worden aangesloten?
gr Thijs :)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #6 Gepost op: 2012-01-02, 14:17:33 »
Hallo Thijs,

Het is geen enkel probleem dat je nog niet alles weet van digitaal, uiteindelijk is daar het forum ook voor om iemand te helpen.
Soms gaat dat in een keer en soms wordt er eerst om wat meer info gevraagd maar het komt allemaal goed.

Je Hebt de 10830, prima centrale, werk er zelf ook mee
De terugmelders die je daarvoor nodig hebt zijn de 10787, iets anders werkt niet, helaas is niet anders maar deze werken goed. We een beetje aan de prijs
De 10787 is een terugmelder en om op je baan iets te detecteren heb je iets anders nodig dan de 10787.
Dit detecteren kan op verschillende manieren, als er maar een seintje gegevn wordt naar de 10787
Het goedkoopste is door middel van reedscontacten, Dat zijn glazenbuisjes met een schakelcontact erin en worden bediend door een magneetje onder de trein.
Als de trein over het reedscontact rijdt dan schakelt het magneetje onder de trein het contact in het glazenbuisje in en daardoor loopt er een stroompje naar de 10787 en dan weet deze dat hij rocomotion moet vertellen dat op die plaats een bezetmelding is.
Bij rocomotion heb je 2 melders per blok nodig.

Ander mogelijkheid, Stroomdetectie, Hier bij wordt er gekeken of er stroom wordt afgenomen in het blok.
Hierbij moet je dus ook iets detecteren en dat doe je doormiddel van bv. de gbn8 van Littfinski, deze voelt of er stroom wordt afgenomen en geeft dit door aan de 10787.

Het gebruik van de gbm8 is bij stroomdetectie aan te bevelen omdat andere merken nogal eens een probleem geven

Bij gebruik van reedscontacten kunnen de rails een geheel blijven en bij stroomdetectie moet je de rails onderbreken bij de  blokken


Ik doe er de voorbeeldjes bij
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #7 Gepost op: 2012-01-05, 14:10:44 »
 :)Hallo, Technisch heb ik alles aangesloten d.w.z. ik heb een ovaal met 4 blokken, per blok dus een inkomende en uitgaande bezetmelder.
In Rocomotion heb ik het switchboard getekend met de vier blokken. Ik heb geen idee hoe ik nu verder moet. Hoe moeten de 8 melders geprogrammeerd worden. Ik wil met twee treinen rijden.
Kan iemand mij opweg helpen?
gr Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #8 Gepost op: 2012-01-05, 15:57:59 »
Thijs,

eerst nog even een vraagje
Citaat
Technisch heb ik alles aangesloten d.w.z. ik heb een ovaal met 4 blokken, per blok dus een inkomende en uitgaande bezetmelder.

Kun je hier iets meer over vertellen, heb je alleen de 10787 met reedscontacten of heb je stroomdetectie met gbn8 van Littfinski, erbij

Mooi zou zijn als je het banenplan kunt sturen dan kan ik zien wat je hebt gedaan, dat zijn twee bestanden die bij elkaar horen.

Anders hoor ik je vanavond nog wel, moet nu even naar de fyzio therapie, als het niet lukt stuur mij dan even op de mail je telf nummer als je wilt, dan kan ik je vertellen hoe je dat doet.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #9 Gepost op: 2012-01-07, 12:30:58 »
Hallo Piet,
ik heb nu de GBM-8 gemonteerd. Als nu de trein rijdt wordt keurig elk blok rood gekleurd.
Ik heb aangegeven met te letter A en de muis dat de trein moet rijden van blok 1 naar blok 4.
Echter de trein blijft keurig zijn rondjes rijden.
Hoe moet dit aangegeven worden?
Thijs

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #10 Gepost op: 2012-01-07, 13:14:59 »
Hallo Thijs

Even kort, in je banenplan zijn de melders goed aangegeven maar ik kan niet zien hoe je ze aangesloten hebt, daarvoor het volgende.

Controleer in rocomotion en de aansluiting op de baan of die goed zitten, en daar bedoel ik mee (veel gemaakte fout) de witte blokje bij de melder (rocomotion) zijn de rem melders en de rode blokjes zijn de stopmelders en de korte streepjes die er aan zitten geven aan vanwaar de trein komt, soms zijn deze juist omgedraaid en dan gaat het mis.
Dus als een trein bv van links een blok binnenkomt dan moet hij eerst het witte blokje inschakelen waarvan het streepje dat er aan zit ook aan de linkerkant zit en dan aan het eind vann het blok de rode met het streepje ook aan de linkerkant
De melders kunnen dubbel (twee richtingen) worden gebruikt en van daar de keuze streepje links of rechts.

Kijk maar een of dat de oorzaak kan zijn

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Thijs

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #11 Gepost op: 2012-01-07, 14:01:26 »
Bedankt, trein rijdt en stopt waar ik wil. ;D
Je hebt het gehad over een ander programma dan Rocomotion. Welke is dat?
Commniceert dat programma met mijn 10830 interface?
gr. Thijs

GerardWassink

  • Gast
Re:documentatie rocomotion
« Reactie #12 Gepost op: 2012-01-07, 14:12:36 »
Waarschijnlijk is dat TrainController geweest, van de firma Freiwald. Het is verkrijgbaar in drie smaken, Bronze, Silver en Gold.

Rocomotion is een gestripte versie van TrainController Bronze.

Gerard