Auteur Topic: Washtown & Beijville Railroad  (gelezen 137894 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #135 Gepost op: 2014-01-10, 15:02:23 »
Mooi filmpje Gerard, poetswagon niet voor de loc zetten ?

Bij mijn H0 binnenbaan laat ik hem preventief rijden. Dan valt het wel mee...

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #136 Gepost op: 2014-01-10, 18:08:47 »
En kijk, het resultaat. Toegegeven, hij heeft een tijdje niet gereden, maar dit heeft hij na een rondje opgesnuffeld. Uiteraard van te voren schoongemaakt...




Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #137 Gepost op: 2014-01-10, 19:04:11 »
Hoi Gerard,

Vreemd dat ik je stofzuiger niet hoor draaien, ook al maakt de loc zelf geluid. Mijn exemplaar maakt een afschuwelijke herrie en heeft ook behoorlijke contactproblemen door het gebruik van veertjes tussen het chassis en de onderstellen. Ik ben er eigenlijk helemaal niet zo tevreden over (voor zijn prijs zou het wel beter mogen zijn). Ik heb ook ondervonden dat de lak van de wagon wordt opgelost door isopropanol (reinigingsalcohol). Dit is de eerste keer dat ik lak tegen kom die daardoor aangetast wordt, en ik gebruik dat product toch al 30 jaar. Ik heb wel de blauwe Dapol-versie zoals die momenteel overal verkocht wordt.
Heb jij daar geen problemen mee gehad of weet jij van andere gelijkaardige ervaringen als de mijne?

Groetjes,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #138 Gepost op: 2014-01-10, 19:36:15 »
Hoi Bertus,

Tijdens dit rondje draaide hij niet. Ik heb daarna de wielen goed schoongemaakt en toen deed'ie het weer.
De veertjes die boven de draaistellen zitten en die contact moeten maken met metalen plaatjes aan de onderkant van het chassis kun je met wat contactspray volgens mij wel goed geleidend krijgen.

Verder bevalt het ding mij wel goed.

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #139 Gepost op: 2014-01-10, 22:57:05 »
Hallo Gerard,

Het is toch wel verbluffend veel zooi wat je zo in korte tijd weg haalt. Ik doe het nog altijd heel conservatief met een doekje en wasbenzine. Maar dat kan straks dus niet meer als ik eenmaal met ballasten begonnen ben. Dan moet ik andere methodes gaan aanwenden. Ik heb de railgum op het oog, lijkt me wel wat.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #140 Gepost op: 2014-01-11, 19:25:20 »
Okay, een Roco twee-asser past natuurlijk niet echt op een Amerikaanse baan, dus daar moest even wat aan gebeuren:

Vandaag ben ik bezig geweest om de Roco cleaner te kannibaliseren. Eerst maar een slopen:



Afstand van de pennen opmeten:



Wel even bezig geweest vanmiddag. Eerst had ik een Conrail boxcar gepakt (de enige Conrail boxcar die ik heb). Boxcar uit elkaar:



Gaten boren in de bodem van de boxcar:




Ruimte maken voor de houder:



Dan volgt de proefpassing:



En natuurlijk laat dan het railgummetje los, dat heb ik maar even vastgezet met hotglue...




OEPS FOUTJE!!!

Toen het ding er onder zat even getest, maar deze had een te grote wielafstand zodat het railgum in bochten aan de binnenkant van de buitenrail tussen de rail zakte waardoor de wagon na de bocht uit de rails werd gedrukt.

Toen een kleinere boxcar genomen met een wielbasis die vergelijkbaar is met die van de Roco wagon:

Ook gaten geboord en ruimte gemaakt door wat van de onderkant van de wagon weg te frezen:




Proefpassing:



En, TADAAAA!



En het werkt:



Nu nog overspuiten. Conrail decals zijn besteld...
« Laatst bewerkt op: 2015-02-03, 15:21:06 door GerardWassink »

Offline anton

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
    • zoal.info
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #141 Gepost op: 2014-01-11, 21:40:30 »
Ja zo kom je de dag wel door, maar dan heb je wel weer wat.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #142 Gepost op: 2014-01-11, 23:04:34 »
Mooi resultaat! En goede uitleg, merci, komt weer ooit eens van pas!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #143 Gepost op: 2014-01-12, 22:50:36 »
Aan de westkant van mijn South Classification Yard ligt ook een wisselstraat.

Daar heb ik nu ook een bedieningspaneeltje gemaakt:



GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #144 Gepost op: 2014-01-13, 11:05:13 »
Even voor de indruk, hier mijn hoofdscherm van TrainController Gold voor de huidige status van mijn baan:


Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #145 Gepost op: 2014-01-13, 12:51:25 »
Knap Gerard. Zo te zien wordt het beeld weergegeven op een Samsung TV (hoeveel inch?).
Als ik me datzelfde beeld voor stel op het 15,6" scherm van mijn laptop dan heb ik een vergrootglas nodig.
Dat brengt me bij de vraag of de bediening van het switchboard (het manueel verstellen van bv. wissels via de computer) wel een haalbare zaak is met een gewoon computerscherm en een muis of met een tablet. Heb je dan niet een gigantisch groot aanraakscherm nodig?
Jij hebt nu aparte switchpanels gemaakt, maar bij een gewone baan met standaard Roco/LDT materiaal is dit niet aan de orde.

Ik ben zelf nog niet zo ver maar probeer toch al in te schatten wat ik ga nodig hebben in de praktijk.

Groetjes, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #146 Gepost op: 2014-01-13, 12:55:13 »
Dit is inderdaad een Samsung monitor (27 inch).
Maar op een 24 inch is het ook goed te bedienen hoor.

Bovendien kun je met 'off-page connectors' verschillende tabbladen van TC aan elkaar verbinden.
Met een wat grotere baan denk ik dat meer dan 1 monitor geen overbodige luxe is.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #147 Gepost op: 2014-01-13, 14:51:30 »
Foto is nal al te duidelijk maar om een indruk te geven moet het voldoende zijn

TC op 2 beelschermen 22 inch

klik op het plaatje voor vergroten


Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #148 Gepost op: 2014-01-13, 17:09:52 »
Volgorde van werken die ik heb gebruikt voor de paneeltjes:

0. Nieuwe afbeelding gemaakt in GIMP (1800 x 900 pixels)
1. de achtergrond (donkergroen) en de teksten van de kop en
     van de footer ("<== West" en aan de andere kant "East ==>") gemaakt met GIMP,
2. Ge-exporteerd naar een JPG
3. dan met Skitch de tekeningetjes voor de baanplannen met routes er op aangebracht,
4. Weer geƫxporteerd (nu vanuit Skitch) als JPG
5. Met GIMP de tekstjes links en rechts er naast gezet
6. laatste export vanuit GIMP naar JPG
7. Afgedrukt op een vol A4 (beter zou zijn geweest op foto-papier, maar ja)
8. Gaten voor de schakelaars voorgeboord.
9. Klemmen tussen een frame van hout en het plexiglas.
10. De schakelaars druk je er vanaf de achterkant zo doorheen.
11. Ring en moer er op, klaar.
12. En voor beide panels heb ik vervolgens een flatcable gebruikt naar de decoders, zit dat gelijk ook een beetje netjes.

Done.

Gerard

Notes:
GIMP is een Graphical Image Manipulation Program (freeware, biedt ongeveer wat fotoshop ook kan)
Skitch is een tekenprogramma bij Evernote.
« Laatst bewerkt op: 2014-01-13, 17:12:02 door GerardWassink »

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #149 Gepost op: 2014-01-16, 22:42:49 »
@ Piet: best indrukwekkend zo'n bedieningspaneel / schermen  :)

@ Gerard: best bewerkelijk "even" een paneeltje tekenen  ;)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen