Auteur Topic: Tekenen Kruis-wissel  (gelezen 13729 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Tekenen Kruis-wissel
« Gepost op: 2013-03-26, 15:16:25 »
Hallo,

Met mijn nieuwe project ben ik plannen aan het maken met Amerikaanse onderdelen zoals zeer slanke kruisingen als b.v. van Kato.

Hieronder heb ik een tekening bijgevoegd van de "Kato crossing" en ook een tekening waar ik geprobeerd heb deze ook te tekenen in RailRoad.
Dit lukt me echter niet goed.

Iemand een idee ?  Met gr.  Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #1 Gepost op: 2013-03-26, 15:34:26 »
Heb je het al met vier wissels en een vaste kruising geprobeerd?
Uiteindelijk zul je denk ik alle vier de wissels in het programma hetzelfde adres moeten geven, want als ik het goed heb gaan alle tongen om van rechtdoor naar afbuigend, toch?

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #2 Gepost op: 2013-03-26, 15:41:53 »
Zoals het getekend is bestaat het uit
1 enkele wissel ( deze heeft 1 wisseladres
1 vierweg wissel ( deze heeft 2 wisseladressen)
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #3 Gepost op: 2013-03-26, 15:51:50 »
Hallo,
De Kato wissel heeft maar een bedienings spoel.
De welbekende Fleischmann wissel heeft 2 spoelen.

Zal morgen eens proberen te tekenen Gerard maar zal wel problemen krijgen met de adressering ?
Met gr. Ad
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #4 Gepost op: 2013-03-26, 17:43:39 »
Ja Ad, vandaar mijn opmerking over de adressen. ;-)

Ik denk dat je rijwegen moet instellen met behulp (bijvoorbeeld) van knoppen naast die wissel.
Een knop voor 'rechtdoor' en
een knop voor 'afbuigend'

Onder die knoppen hang je dan macro's die het werk opknappen.

Leuk klusje om uit te proberen!

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #5 Gepost op: 2013-03-26, 19:10:48 »
Ad, 

maak eens foto van de wissel of geeft het type  nummer ik ken dat kleine spul niet uit mijn hoofd.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #6 Gepost op: 2013-03-26, 20:40:41 »
Ad.

Gerard heeft het al geschreven, al de 4 tongen gaan met een aandrijving om.

Teken het zoals in de bijgevoegde afbeelding en geef in Tc alle 4 wissels hetzelfde adres.

Volgens mij moet het zo werken.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #7 Gepost op: 2013-03-27, 00:19:05 »
Piet,

Ik dacht aan een macro. De reden daarvoor is de volgende.

Als je, zoals jij het tekent, op een van de wissels klikt:
1. gaat in het baanplan in TrainController alleen die wissel om
2. gaan op de echte baan alle vier de wissels om (omdat we ze hetzelfde adres gegeven hebben)

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #8 Gepost op: 2013-03-27, 05:28:04 »
Hallo,

Piet; het is een KATO N 20-210 wissel (1 bedienings-spoel (2 draden)).

Gerard: ik denk dat Piet gelijk heeft en jij je vergist, heb het in RailRoad getekend en de 4 wissels hetzelfde adres gegeven.
Bij het schakelen van 1 wissel gaan alle 4 om.

Kan het momenteel nog niet hardware matig uit proberen, wacht op de speciale decoders voor de Kato wissels van Littfinski.

Hierbij mijn plan voor de Yard,  gr Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #9 Gepost op: 2013-03-27, 08:16:31 »
Hi Ad,

Ik had me niet gerealiseerd dat er maar 1 spoel onder zou zitten. Dat is natuurlijk veel goedkoper ook... En ik vind het behoorlijk slim van TC dat als je wissels hetzelfde adres geeft dat ze - ook in de software - allemaal tegelijk om gaan!

Voor wat betreft je yard plan een paar tips:

1. voor de toegang tot block 9 gebruik je nu een rechterwissel, het is mijns inziens netter om er een linker wissel van te maken

2. bouw in het schuine stuk nog een inhaalspoor in (dan het je een inhaalspoor EN een caboose-track - block 11)

Succes,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2013-03-27, 08:18:29 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #10 Gepost op: 2013-03-27, 13:18:42 »
Ad,

Ik heb nog een aanvulling op het  tekenen in TC, in mijn voorbeeld had ik de rails gewoon over elkaar getekend, gaat in de tekening prima maar als je twee treinen laat rijden die elkaar kruisen dan gaat het mis.

Teken voor de kruising ook daadwerkelijk een kruising en TC houdt er dan rekening mee dat het ook daadwerkelijk een kruising is en zal maar een trein starten als die elkaar kruisen.

Zie voorbeeldje bijgevoegd, niet duidelijk dan hoor ik het wel

Gr. Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Tekenen Kruis-wissel
« Reactie #11 Gepost op: 2013-03-27, 13:54:04 »
Hallo Spoorders,

Gerard; Ik zal de wissel veranderen voor het "Caboose" spoor heb ik denk ik geen ruimte, ik zie dat met deze lange sporen de totale lengte al iets over de 5 meter is en de kamer lengte is 4.1 m.
Dus ik moet nog wat puzzelen maar laat het je weten.

Piet; Weer een gouden tip ga vanavond gelijk even tekenen en met de simulatie uitproberen.

Met gr. Ad


Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.