Auteur Topic: Stoppen voor rood sein  (gelezen 19503 keer)

Offline JohnL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Stoppen voor rood sein
« Gepost op: 2012-03-29, 15:25:32 »
Hallo forumleden,

Na lang puzzelen kom ik er niet uit. Ik probeer in TC zilver een trein, welke handmatig wordt bestuurd, te laten stoppen voor een rood tonend sein. Dit werkt prima middels een macro welke door een indicator wordt geactiveerd. Maar dit werkt te goed, dwz het werkt beide kanten op, dus ook voor de zijde waar het rood tonend sein niet voor geldt. Ik heb veel gepuzzeld met flagmans en macro's enz maar kom er niet uit. Iemand een idee?

Bvd en groeten

john

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #1 Gepost op: 2012-03-29, 15:34:46 »
Hallo John,

Dit is met deze gegevens een beetje koffie dik kijken, als eerste antwoordt zou ik zeggen dat je in de macro ingeeft dat de indicator maar een richting op actief mag zijn.
Om het verder wat meer antwoorden te geven zou het gemakkeler zijn als je bv het banenplan met aanhang zou sturen dan is het beter te zien wat je allemaal hebt ingevoerd


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline JohnL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #2 Gepost op: 2012-03-29, 20:22:41 »
Hallo Piet,

Dank voor je antwoord. Ben nu even niet in de gelegenheid om de door jouw gevraagde gegevens als bijlage bij te voegen. Hoop het over een uurtje te doen anders wordt het zaterdag.

BVD en groeten John

Offline JohnL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #3 Gepost op: 2012-03-29, 21:28:25 »
Voor de belangstellenden, mijn files. Ik hoop dat iemand er iets mee kan. Mind you: het ontwerp is vere van af en zeker niet compleet danwel foutloos, werk nog niet zo lang met TC zilver.

Bvd en groeten John

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #4 Gepost op: 2012-03-30, 13:48:55 »
Hallo John,

Je schrijft zelf al dat je nog niet zo lang met TC zilver werkt, dit is geen probleem maar ik denk dat je iets te snel wilt gaan.
In het banenplan dat je hebt meegestuurt is niets ingevuld, het is alleen maar een sporenplan mer blokken. De blokken zijn kaal, dus niets is er ingevuld, geen melders, geen adressen van de blokken, eventueel geen seinen (niet noodzakelijk voor een eenvoudige rit).
Er is een rit gemaakt met de naam Schedule 1 maar daar zit ook niets in wat maar lijkt op een wisselstraat.
Ook de Rode seinen en indicator of flagmans waar je in een eerder bericht over sprak zijn niet aan wezig, al met al met dit plan weet ik niet wat de bedoeling is en wat er eventueel fout is gegaan, er is immers niets te zien

Of heb je het mogelijk verkeerd begrepen (kan ook zijn dat ik het verkeerd hebt gevraagd) maar het is wel nodig dat je een plan meestuurd zoals die op de baan aanwezig is  en waar je de fouten eventueel kunt zien of ander gezegd je moet kunnen zien wat de plannen zijn  en dan kun je beoordelen waarom het niet goed gaat/

Doe er een afdruk bij van het plan zoals het bij mij is binnen gekomen, graag een plan met meer info van de bedoelde ritten enz.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #5 Gepost op: 2012-03-30, 14:00:12 »
Ik raak niet wijs uit dit plan.De treinen kunnen eigenlijk maar één richting uit hetzij vooruit en daarna achteruit maar geen enkele doorlopende rit;of zie ik het verkeerd?
Herman

Offline JohnL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #6 Gepost op: 2012-03-30, 15:34:19 »
Oeps, verkeerde files opgestuurd.  ???  Dit is een backup en nog een oude ook. Zit op mijn werk en zal morgen (zaterdag) de juiste files opsturen. Wel mooi om te zien dat jullie hier serieus naar kijken en mij willen helpen.

Groeten John

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #7 Gepost op: 2012-03-30, 15:53:43 »
Hallo Herman en John

Herman dat klopt, je hebt gelijk het zijn maar korte stukjes die je zo kunt rijden maar dat is niet van belang met hetgeen John wil bereiken en dat kan ook op een kort stukje, meer bedoeld om het te proberen, John wil dat de trein stop als de machinist een rood sein over het hoofd ziet (bij handmatig rijden)

Mogelijk is dit de oplossoing voor John en als er wat anders bedoeld wordt dan moet je het maar even zeggen John

Instelling voor handmatig rijden
Modus handmatige controle met gedwongen stop voor een rood signaal:
Wanneer deze modus in ingeschakeld, bent U zelf verantwoordelijk voor de volledige controle van de trein incl. snelheid. Echter de computer zal voor een rood signaal een verplichte stop uitvoeren als dit rode signaal niet wordt gerespecteerd.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-03-30, 21:27:28 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #8 Gepost op: 2012-03-30, 16:09:49 »
Korte omschrijving van de tekens van links naar recht,

Modus automatische rijden: Selecteer deze optie als de trein onder volledige controle van de computer rijden is bedoeld

Modus langzaam rijden: Selecteer deze optie, als de computer automatisch ervoor moet zorgen dat een trein stopt voor rode signalen en lage snelheid is gerespecteerd. Bij vrije ritten kunt U de trein zelf besturen

Modus Rood:  Selecteer deze optie als de computer automatisch moet opletten dat een trein voordat rode signalen stopt. Anders kunt u de trein zelf besturen

Modus Handsturing met gedwongen stop voor het rode signaal: Wanneer deze modus is ingeschakeld, bent u volledig verantwoordelijk voor de controle van de snelheid van de trein. Echter, de computer uitgevoerd een verplichte stop als een rood signaal niet wordt gerespecteerd.

Modus handmatige controle rijden: Selecteer deze optie als je volledig zelf wilt bepalen waar de trein wilt laten rijden, Net als een echte trein machinist bent u volledig verantwoordelijk voor naleving van alle bloksignale langs de trein.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-03-30, 21:33:30 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline JohnL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #9 Gepost op: 2012-03-31, 10:25:35 »
Hallo Piet, Herman en alle andere geinteresseerde medelezers,

Om te beginnen hierbij de juiste files bijgevoegd ;D
Wellicht te overvloede n.a.v. opmerkingen van Piet en Herman hetvolgende. TC laat ik op mijn baan een aantal treinen rond rijden volgens (gedeeltelijk al) opgegeven schedules en binnenkort ook via het spoorboekje en de klok. Daar doorheen rijd ik handmatig via de pc of een handregelaar aan mijn IB een trein bv om te rangeren of om een trein klaar te zetten. Dit kan TC ook doen maar ik vind het leuker om dat zelf te doen. Dit voornoemd rijden gebeurd op mijn initiatief en niet volgens een schedule of wat dan ook. Ik zet ook de seinen, wisselstraten enz indien nodig. Nu wil ik tijdens voornoemd rijden dat er toch een stukje beveiliging van TC meewerkt. Let ik niet op en (dreig) door rood te rijden moet TC mijn trein/lok automatisch stoppen, dat werkt, zie blok OpstelZuidLok met sein Bloksein OpstelZuidLok en het volgende blok UitwijkZuidBin. Rij ik de andere kant op, dus van blok UitwijkZuidBin naar OpstelZuidLok en het sein Bloksein OpstelZuidLok toont rood, dan mag je daar gewoon doorheen rijden want het seinbeeld gelt niet voor deze kant. Nu het probleem, de trein/lok stopt ook als het sein rood toont en dat moet niet want, nogmaals, seinbeeld gelt voor de andere kant.

Ik heb dagen lopen "sleutelen" wat erg leuk is maar ik kom niet verder, vandaar de vraag op dit forum. Heb diverse zaken geprobeerd en ik hoop dat jullie misschien een idee hebben.

Nogmaals, bij voorbaat mijn dank voor jullie medewerking. Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest zo niet, schroom niet en laat het weten.

Een prettig weekend.

John

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #10 Gepost op: 2012-03-31, 14:17:55 »
Hallo John,

Heb het plan nog niet in zijn geheel bekeken maar wel een opmerking, je heb bij twee seinen niet het digitale systeem ingevuld en ik heb de stopmelder iets groter dan 15 cm gemaakt.
Hierna in de simulatie de trein laten rijden van het gewenste blok en dat voldoet, mogelijk zijn er nog anmdere dingen aar dat moet ik dan even verder bekijken
tek. met opmerking bijgevoegd

Ik rij in het Duits met TC maar dat mag geen probleem zijn om het te begrijpen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #11 Gepost op: 2012-03-31, 14:34:14 »
Hallo John,

Let ook een op het volgende, komt op meerdere plaatsen voor

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-03-31, 14:36:28 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline JohnL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #12 Gepost op: 2012-03-31, 14:42:55 »
Hallo Piet,

Ik had al gezegd dat het niet perfect is, jij haalt mooi de fouten eruit die ik over het hoofd heb gezien.
Ik je vorige post meldde jij dat je in simulatie had gereden en het voldeed, ik heb je wijzigingen door gevoerd en in zowel "realtime" als in simulatie stop de trein in beide richtingen, wat doe ik fout?

Groeten John

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #13 Gepost op: 2012-03-31, 14:43:20 »
Hallo JOhn,

Nog een

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stoppen voor rood sein
« Reactie #14 Gepost op: 2012-03-31, 14:51:00 »
Hallo John,

Weet ik niet, heb je wel eerst even een keer de seinen met de hand geschakeld zodat ze bijde gelijk van kleur staan.
Heb het nu net nog even de trei laten rijden van OpstelZuidLok naar UitwijkZuitBin en omgekeert en de lok rijd prima in beide richtingen in de simulatie.
Ik heb ook de remweg iets vergroot zodat hij beter tot het eind van het blok rijd.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders