Auteur Topic: Servo's voor wisselbesturing  (gelezen 13981 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Servo's voor wisselbesturing
« Gepost op: 2012-05-18, 17:08:38 »
Hallo,

Ik gebruik Fleischmann n spoor in combinatie met het Roco besturingssysteem.
Heb regelmatig problemen dat bepaalde wissels niet goed werken , dus wil ik kijken of ik ze kan ombouwen met een servo motor.
Ik ben echter op dit gebied geheel nieuw wat heb ik tussen de servo motor en de Roco centrale nodig voor de wissel besturing?
Ik neem aan dat ik mijn huidige wissel-decoders niet meer kan gebruiken.
Wie helpt me wat opweg met wat tips en waar ik er meer over kan lezen.

Met groeten, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Servo's voor wisselbesturing
« Reactie #1 Gepost op: 2012-05-18, 19:11:38 »
Dag Ad,

Er zijn best een boel sites die daar over gaan.

Als je je ingelezen hebt praat het een stuk makkelijker.

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Servo's voor wisselbesturing
« Reactie #2 Gepost op: 2012-05-19, 11:49:33 »
Hallo Gerard,

Bedankt voor je link, natuurlijk had ik al wat rond gespit op het internet en ik begrijp de basis een servo met besturing is die je moet aansturen maar vanuit de Roco centrale met de Silver software daar zit bij mij nog de mist.
Ik neem aan dat als je in de "Siver layout " op een wissel klikt dat de servo omgaat maar hoe sluit je de servo besturing aan op het geheel? Het zelfde als mijn huidige wissel decoders van Littfinski ?
ik wou gewoon maar een start bestellen om te experimenteren, heb je nog advies van merk Esd of Uhlenbrock.

Fijn weekend toegewenst,  Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Servo's voor wisselbesturing
« Reactie #3 Gepost op: 2012-05-19, 12:15:43 »
Hi Ad,

Ik gebruik zelf de ESU "servoantrieb" (nummer 51804) aangestuurd door de ESU Switchpilot Servo met als uitbreiding de Switchpilot Extentsion.


Voor de servo's zelf zijn er veel (vaak goedkopere) alternatieven. Deze bevallen me echter goed en er zit garantie op, dus vandaar mijn keuze.


De "Switchpilot Servo" is de feitelijke decoder, die het DCC signaal vertaald naar vier servo's.
Deze DCC - servo decoder is erg goed (per servo) instelbaar op de volgende aspecten:
- uiterste stand links
- uiterste stand rechts
- omschakelsnelheid - van bijna onmiddellijk tot zeer langzaam


De "Switchpilot Extension" is een module die je aan de "Servo" module vast klikt en die per servo een relais bevat met een dubbel omschakelcontact.
Een van deze twee  contacten per servo gebruik ik voor het ompolen van het hartstuk van mijn wissels.
Deze contacten schakelen keurig precies halverwege de ingestelde slag!
De andere zou nog gebruikt kunnen worden om op een schakeltableau de stand van de wissel aan te geven.


Succes!

Gerard