Auteur Topic: welke decoder  (gelezen 11353 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
welke decoder
« Gepost op: 2015-07-01, 17:59:04 »
Ik ben in het bezit van een aantal locomotieven ik door ruiling in mijn bezit heb gekregen. Omdat er nog "oude" decoders inzitten ben ik op zoek naar info welke decoder het beste of wellicht het meest geschikt is. Ik heb ook andere loks die inmiddels door de winkelier zijn voorzien van een ESU decoder. Ik lees bij DCC decoderservice dat de Zimo decoders het summum zijn. Wat is wijs? wie heeft ervaring met goede en minder goede decoders.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: welke decoder
« Reactie #1 Gepost op: 2015-07-01, 18:56:14 »
Zimo decoders zijn zeer goed instelbaar. Ik heb eens een loc gehad die ik met een Zimo echt kon laten kruipen. Het was alsof je keek naar opdrogende verf...

Zie dit filmpje.

Voor gemakkelijke instellingen kun je echter beter ESU decoders nemen.



Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: welke decoder
« Reactie #2 Gepost op: 2015-07-02, 14:41:53 »
Beste Arie,

Als je ook sound decoders wil gaan gebruiken zou ik voor ESU kiezen, je kan dan met de lok programmer zelf geluiden toevoegen, functies verplaatsen met functie mapping. Heb gegrepen dat dit met ZIMO sounddecoders niet te doen is. Als je normale decoders gebruikt en alleen cv's 1 t/m 6 wil instellen is de ZIMO perfect.

Mvg Henk

GerardWassink

  • Gast
Re: welke decoder
« Reactie #3 Gepost op: 2015-07-02, 15:28:57 »
... Als je normale decoders gebruikt en alleen cv's 1 t/m 6 wil instellen is de ZIMO perfect.

Onder deze voorwaarden (alleen CV 1-6) is de ZIMo decoder een veel te dure oplossing - en zeker niet in alle gevallen perfect.
ZIMO decoders kunnen erg veel. Als je echt simpele decoders wilt zijn er voorwaar wel goedkopere te vinden.


Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: welke decoder
« Reactie #4 Gepost op: 2015-07-04, 18:48:43 »
Gerard en Henk, dank voor jullie reactie.
Ik had al gezien dat de Zimo decoder veel mogelijkheden heeft maar ook bijna twee keer zo duur is als een ESU. Vandaag heb ik wat loks uitgelezen en aan de hand van een op internet bij N-project gevonden overzicht de fabrikanten kunnen achterhalen. De stoomloc, met sound effecten, heeft een Zimo van Roco meegekregen en die werkt perfect. De lok die ook perfect werkt is een van drie-rail naar twee-rail omgebouwde Fleischmann lok de DB 103. Deze heeft een ESU 52610. Deze beide loks hebben de mooiste rijeigenschappen van wat er nu rond rijdt. Ik heb nog meer wat oudere loks van Fleischmann met oude decoders, daar gaan dan ook maar Esu's in. Er is er een bij die zelfs kortsluiting veroorzaakt. ik vraag me of deze wel goed geïsoleerd is en of het motorschild wel is vervangen. Ik heb er een gratis onderhoudsbeurt bij gekregen die ga ik eerst maar eens benutten. En daar na ga ik het toch zelf maar eens proberen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: welke decoder
« Reactie #5 Gepost op: 2015-07-05, 14:17:44 »
Beste Arie,

Inderdaad zijn er veel ROCO locs die af fabriek met ZIMO sounddecoders zijn uitgerust maar je kan daar weinig aan veranderen, dit in tegenstelling igv van ESU decoders maar moet je wel in het bezit zijn van de locprogrammer. Mijn treinenwinkel kan met de ZIMO ook weinig alleem CV's niets met het geluid.

Mvg Henk

GerardWassink

  • Gast
Re: welke decoder
« Reactie #6 Gepost op: 2015-07-06, 13:06:31 »
ANW (Ad en Wilma) modeltreinen in Medemblik is goed bekend met ZIMO decoders.
Ad kan je ongetwijfeld adviezen geven!
Vriendelijke mensen, van harte aanbevolen!

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: welke decoder
« Reactie #7 Gepost op: 2015-07-06, 15:42:40 »
beste Arie,

Bij jou in de buurt ook genoeg zeer vriendelijke mensen met een treinen winkel te vinden je hoeft het niet zover te zoeken.

Mvg Henk

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: welke decoder
« Reactie #8 Gepost op: 2015-07-06, 16:53:37 »
Dat klopt Henk, ik kom al jaren bij Rene Muilwijk in Gorinchem. Hij is zelfs zo vriendelijk dat hij heeft aangeboden om de eerste lok(s) samen onderhanden te nemen. De prijzen zijn ook concurrerend. En er zijn ook nog mede hobbyisten in de omgeving die ook met plezier langs komen om me op weg te helpen. Maar ik zoek eerst wat info om een richting te bepalen. Dank voor de adviezen. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.