Auteur Topic: Rijwegen via Drukknoppen (Pushbuttons) in TC  (gelezen 12739 keer)

GerardWassink

  • Gast
Rijwegen via Drukknoppen (Pushbuttons) in TC
« Gepost op: 2012-08-06, 14:20:43 »
Mijn rangeer- / opstelterrein
In mijn rangeer- opstelterrein komen tien sporen.
Aan weerszijden ligt een wisselstraat met ieder negen wissels.
De sporen zijn genummerd van achteren naar voren (van noord naar zuid) van 1 tot/met 10.
Ieder van de sporen is verdeeld in twee blokken, bijvoorbeeld 3a en 3b.

Rijwegen Westzijde
Aan de linker (West) zijde heb ik op ieder spoor in TrainController een Drukknop geplaatst.
Iedere drukknop roept een Macro aan die er voor zorgt dat alle benodigde wissels vanaf de westelijke main-line tot / met het betreffende spoor in de juiste stand worden gelegd.

Rijwegen Oostzijde
Aan de rechter (Oost) zijde heb ik hetzelfde gedaan, maar dan (uiteraard) voor de oostelijke main-line.

Doorgaande rijwegen
Ook tussen de blokken in (dus in het midden van de sporen) heb ik per spoor in TrainController een drukknop geplaatst die voor dat spoor zowel de West- als de Oost macro aanroept.

Samenvattend
Dus met de Westelijke drukknoppen heb ik een gemakkelijke manier gemaakt om treinen op een bepaald spoor te laten aankomen vanuit het Westen, of om ze te laten vertrekken naar het Westen. En aan de Oostzijde idem dito. Met de middelste knoppen kan ik (met één druk op de knop) een doorgaande lijn door het rangeerterrein heen creëren.


Software / hardware
Het aardige is dat de functies van deze TrainController Pushbuttons ook (zolang het programma draait vanzelf) kunnen worden vervangen door echte drukknoppen, bijvoorbeeld gekoppeld aan bezetmelders. Op die manier kun je hardware en software combineren tot een zeer eenvoudig bedieningsplateau (toegegeven, niet de goedkoopste manier).


Gerard


Meer details
Voor de geïnteresseerden:

Mijn opstel- / rangeerterrein heet Washtown Beijville Yard (WBY)

De buttons heb ik namen gegeven als volgt:
Btn_WBYx_nn

De macro's heten WBYx_nn.

waarbij x = W voor west, E voor east en T voor trough
en waarbij nn staat voor het spoornummer.

Dus de knop voor aankomst vanuit en vertrek richting West voor spoor 3 heet Btn_WBYW_03 en de knop voor een doorgang over spoor 7 heet dan Btn_WBYT_07.


« Laatst bewerkt op: 2012-08-06, 14:39:10 door GerardWassink »

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijwegen via Drukknoppen (Pushbuttons) in TC
« Reactie #1 Gepost op: 2012-08-09, 16:19:21 »
Enige plaatjes om het verhaal in de vorige post duidelijk te maken.

Plaatje 01 laat de layout zien van het opstel / rangeerterrein Washtown Beijville Yard (WBY). Aan de linker- of Westzijde zijn de nummers van de betrokken wissels er bij gezet, en de te behandelen button is omcirkeld (nou ja, cirkel...  ;D ). Je ziet op dit plaatje 10 knoppen aan de west-, tien knoppen aan de Oostzijde, en tien knoppen in het midden.

Plaatje 02 is het Algemeen tabje van Macro WBYW_05, die de macro haar naam geeft.

Plaatje 03 is het Operations scherm van dezelfde macro. Door op een item in de lijst aan de linkerzijde te klikken kun je zo'n item opnemen in de macro, met als doel er iets mee te doen. De genummerde wissels aan de rechterkant heb ik op die manier in de macro opgenomen. Ze zijn door te dubbelklikken op het wisselsymbool van stand te veranderen. Let wel, je stelt hier de standen in die de wissels moeten innemen wanneer de macro wordt ingeschakeld.

Plaatje 04 is het Algemeen tabje van Button Btn_WBYW_05, die de Drukknop zijn naam geeft.

Plaatje 05 is het Operations scherm van deze Button. Als de Button wordt geactiveerd, dan wordt macro WBYW_05 uitgevoerd. Je kunt natuurlijk net zoveel macro's onder een knop opnemen als je wilt.

Plaatje 06 is de door Drukknop Btn_WBYW_05 ingestelde rijweg.

Ik hoop dat dit de zaak wat verduidelijkt.

Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Rijwegen via Drukknoppen (Pushbuttons) in TC
« Reactie #2 Gepost op: 2012-08-09, 16:35:52 »
Gerard,

Volgens mij moet alles op de meest moeilijke manier bij jou¿¿¿ ;D ;D

Maar het ziet er puik uit, duimpie duimpie.

Groenten Rob

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijwegen via Drukknoppen (Pushbuttons) in TC
« Reactie #3 Gepost op: 2012-08-09, 18:47:07 »
Moeilijk? Hoezo?  ;D

Ik weet dat het ook met schakelaartjes en diodes kan, maar waarom zou ik dat doen als er een prachtig software programma op mijn computer staat dat hetzelfde in software kan? 8) :D

Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Rijwegen via Drukknoppen (Pushbuttons) in TC
« Reactie #4 Gepost op: 2012-08-09, 19:52:31 »
Oke, jij je zin: het ligt aan m'n beperkte geestelijke vermogen.  ;) ;D

Groenten Rob

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Rijwegen via Drukknoppen (Pushbuttons) in TC
« Reactie #5 Gepost op: 2012-08-10, 11:12:31 »
Nou Gerard, da's TC Gold voor gevorderden.
Ik moet er nog mee beginnen: ik ben al blij dat er manueel twee treinen rijden, zonder software  ;)

Het toont wel de quasi onbeperkte mogelijkheden van de software.
Voor ons forumleden een hele geruststelling dat we op enkele kenners kunnen terugvallen  :).

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Rijwegen via Drukknoppen (Pushbuttons) in TC
« Reactie #6 Gepost op: 2012-08-10, 15:21:34 »
Hi Gerard,
Ben het met de vorige spreker eens, ik zal nog veel moeten leren.
Krijg wel steeds meer spijt dat ik Zilver gekocht hen en niet de Gold version van de software.

Fijn weekend Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.