Auteur Topic: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?  (gelezen 21346 keer)

Offline freekvo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Gepost op: 2013-02-09, 16:42:33 »
Ik wil mijn 8 wissels digitaal bedienen met mijn MM en heb daarvoor de Roco wisseldecoder 10775 gekocht.
Het aansluiten en bedienen van wissel 1 t/m 4 ging prima, maar bij wissel 5 ging het mis. Die kreeg ik niet bediend via mijn MM. Ik heb een paar keer op de programmeerknop van de 10775 gedrukt en op de wisselknop + 5 van de MM maar nu is de 10775 van slag.
Als ik via de MM wissel 1 schakel, schakelt wissel 5.
Als ik via de MM wissel 2 schakel, schakelen wissels 2 en 6; MM-W3 schakelt wissels 3 en 7 en MM-W4 schakelt wissels 4 en 8. Wissel 1 krijg ik nu dus niet meer geschakeld.

Ik denk dat ik wat ontregelt heb in de 10775 of in de MM, maar ik heb geen idee hoe ik de wissels nu weer apart kan bedienen. Ik heb wel een NL-handleiding maar eerlijk gezegd begrijp ik die niet zo goed (ik ben een newby op digitaal treinengebied). Er is ook al eerder wat over geschreven maar ook dat helpt mij niet verder.

Wie kan mij helpen?
H0 : Fleischmann profirals: Intellibox

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2013-02-09, 19:55:19 »
Freekvo,

Het is wel zo netjes om hier ook even te vermelden dat je dit telefonisch met Piet hebt geregeld, anders gaan mensen zich het apenzuur typen, terwijl je het antwoord al hebt.  ;) ;)

Rob

Offline freekvo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2013-02-09, 21:13:38 »
Dat wilde ik ook doen direct nadat ik Piet had gesproken, maar ik kon dit topic niet meer terugvinden. Dus ik nam aan dat Piet het al had verwijderd.
Sorry daarvoor dus.
Probleem is opgelost met dank aan Piet.
H0 : Fleischmann profirals: Intellibox

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2013-02-10, 03:31:08 »
Hallo Freek,

Misschien ook voor de andere leden wat was het probleem en de oplossing?

Met groet,  Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline freekvo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2013-02-10, 07:38:42 »
Eigenlijk was er helemaal geen probleem behalve mijn onkunde en de onlogica (in mijn ogen) van de 10775. Want waarom zijn de uitgangen 1 t/m 4 wel voorgeprogrammeerd en 5 t/m 8 niet? En dat de uitgangen per 4 adressen tegelijk geprogrammeerd moeten/kunnen worden, staat wel in de handleiding, maar het drong niet goed tot me door wat dat betekende.
Het meest onduidelijke was echter dat bij het programmeren met de MM staat dat je doet met 'Opdracht rechtuit geven' of 'Opdracht afbuigen ingeven'. Bekeken vanuit iemand die al lang met de MM en de 10775 werkt misschien heel logisch. Ik heb alleen de MM net een week in huis en de 10775 de dag ervoor ontvangen. Als er had gestaan 'pijl links (of rechts) op de MM' dan was het voor mij in ieder geval duidelijker geweest.
Maar met de telefonische hulp van Piet was het zo gepiept (en nu snap ik het programmeerprincipe tenminste ook).
H0 : Fleischmann profirals: Intellibox

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2013-02-10, 09:24:25 »
Freek,

Dit was een snelle samen loop van omstandigheden, oftewel puur toeval. Had ook al een mail van de helpdesk (Piet) staan. Daarnaast was het niet kwaad bedoeld, maar zag even daarvoor hetzelfde verhaaltje op beneluxspoor staan.  ;D

Ad,

Als je deze wisseldecoders wilt programmeren dan moet je op het programmeerknopje drukken, een waarde ingeven en bevestigen met de linker of rechterpijltoets, waar links staat voor 1-4 en rechts voor 5-8 (kan zijn dat het net andersom is, maar daarin corrigeerd Piet mij dan wel weer). Echter omdat het hier om wissels gaat zegt Roco/handleiding: bevestigen met rechtdoor of afbuigen, de pijl toetsen zijn in de "wisselmodus" de toetsen om de wissels te schakelen.


Rob

Offline freekvo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2013-02-26, 21:24:42 »
Ik heb vandaag mijn MM omgewisseld voor een 2e-hands Intellibox (I). Volgens de handleiding van de IB moeten de bovenste rij knoppen de wissels 1-4 aansturen en de onderste rij de wissels 5-8. Dat is bij mij dus helaas niet zo: de bovenste rij knoppen stuurt de wissels 5-8 aan en de onderste rij knoppen doet niets.
Wellicht moet ik de 10775 opnieuw programmeren via mijn IB? Gaat dat dan op dezelfde manier als via de MM?

Ter info: ik heb de instellingen in de IB goed staan (denk ik): wissel dataformat op DCC en het eerste toetsenpaar heeft ook adres 1 (en de rest wordt dan steeds 1 opgehoogd).
H0 : Fleischmann profirals: Intellibox

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2013-02-26, 21:42:48 »
Freek,

Het klop dat de eerste 4 wissels niet werken bij het gebruik van de intellibox en bij de MM wel.
Dit heeft te maken met de indeling die bij beide verschillen zijn, roco zegt dat 0 (nul) ook een getal is en heeft dus een groep die een groep lager ligt dan bij de intellibox,
Hierdoor is het verschil 4 en zijn de eerste vier adressen niet bruikbaar bij de intellibox, dus gewoon de eerste vier4 adressen niet gebruiken en dan moet het werken

Dit is een korte uitleg anders wordt het te technisch.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline freekvo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2013-02-26, 22:15:33 »
Dan moet ik dus de adressen in mijn 10775 wijzigen, neem ik aan?
Kan ik dat ook met mijn IB doen (en zo ja, weet je dan ook hoe) of kan ik daar beter mijn MM voor gebruiken (liever niet).
H0 : Fleischmann profirals: Intellibox

Offline freekvo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2013-02-26, 22:56:17 »
Na wat rondgeneusd te hebben op o.a. het beneluxspoor-forum heb ik het volgende gedaan: programmeerknop op decoder indrukken, toets 1 indrukken; nogmaals programmeerknop indrukken, toets 7 indrukken. De bovenste 4 knoppen op de IB sturen nu de wissels 5-8 aan en de onderste 4 de wissels 1-4. Kwestie van aansluitingen wisselen en dan is de situatie zoals gewenst  :)
H0 : Fleischmann profirals: Intellibox

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2013-02-27, 09:49:34 »
Freek,

Prima, het werkt.
Mogelijk een aanwijzing of tip, Als je nu eens om welke reden dan ook de MM weer gebruikt dan moet je er rekening mee houden dat de adressen niet overeenkomen zoals je ze nu hebt geprogrammeerd met de intellibox, zoals ik al aangef er zit een verschil van 4 in
Als je de MM gebruik bij een met de intellibox geprogrammeerde 10775 dan kom (voorbeeld) adres 1 van de Intellibox overeen met adres 5 van de MM

Adres MM  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 enz
intellibox               1 2 3 4 5  6   7   8  enz

ALs je hebt geprogrammeerd met de MM dan kun je de eerste 4 niet gebruiken bij de Intellibox, korte uitleg daar laat ik het bij anders wordt het te ingewikkeld.
Dit is het verschil tussen Loconet en Roconet.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline freekvo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #11 Gepost op: 2013-02-27, 18:55:35 »
Achteraf (maar dat is 'een koe in de kont kijken', zoals we hier in Twente zeggen) vraag ik me af ik met de Roco 10775 wisseldecoder wel een goede keuze heb gemaakt. Die kost toch al snel rond de 70 euro, terwijl andere schakeldecoders, zoals bijvoorbeeld deze http://www.etsemmen.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1019&category_id=85&option=com_virtuemart&Itemid=61 toch aanzienlijk goedkoper zijn. Zit hem dat nu puur in het merk of is er ook nog verschil in kwaliteit/gebruik?
H0 : Fleischmann profirals: Intellibox

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #12 Gepost op: 2013-02-27, 19:09:00 »
Beter duur dan niet te koop
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline freekvo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #13 Gepost op: 2013-02-27, 19:49:59 »
Haha, bij Digirails zelf is er nog voorraad genoeg  :)
H0 : Fleischmann profirals: Intellibox

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Roco wisseldecoder 10775 programmeren?
« Reactie #14 Gepost op: 2013-02-28, 01:41:25 »
op de site waar jij aangeeft niet hoor
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.