Auteur Topic: Test bezetmelder Roco 10787  (gelezen 21779 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Test bezetmelder Roco 10787
« Gepost op: 2012-08-22, 15:15:30 »
Hallo,

Bestaat er een test om de bezetmelder 10787 van Rocco te testen.
Mijn bezetmelder start blank en als er een trein gedetecteerd wordt en de trein vertrekt uit het blok blijft de melding op bezet staan.
Iemand een idee?

Groeten, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #1 Gepost op: 2012-08-22, 17:26:22 »
Dag Ad,

Je gebruikt het Roco nummer 10787, en je noemt het een 'bezetmelder'. Dat is geloof ik niet wat dit apparaat is. Het is een uitleesbare terugmelder, waar je desgewenst bezetmelders op kunt aansluiten, maar ook bijvoorbeeld reed-contacten.

Er is denk ik wat meer informatie nodig over hoe je een en ander precies hebt aangesloten voordat we je kunnen helpen.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #2 Gepost op: 2012-08-23, 13:37:39 »
Hallo Ad

Zoals Gerard al aangeeft er is iets meer info nodig, als ik het goed heb begrepen maak je ook gebruik van de GBM-8

Doe hier bij nog een schema

Controleer ook eens de rem en stopmelders in de blokeditor bekijken of die goed ingesteld staan,

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-08-23, 13:43:53 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #3 Gepost op: 2012-08-23, 15:22:58 »
Da's waar ook, dit heb ik eerder voorbij zien komen...

Wat ik meestal doe als ik een fout niet kan vinden is even alles loskoppelen en een testopstelling maken met een of twee blokken. Als dat goed gaat vervolgens blok voor blok weer aankoppelen en tussen elke aansluiting door weer testen tot het weer fout gaat. Dan zit het in het laatst aangesloten stuk.

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #4 Gepost op: 2012-08-28, 05:13:46 »
Hallo, bedankt voor de reacties.

Piet bedankt voor je tekening, heb deze opstelling gemaakt en het resultaat is als volgt.
Bij aansluiting van de spanning de leds van de 10787  lichten stuk voor stuk even op.
Dan het activeren van elk ingang de led gaat branden maar gaat niet meer uit, dit gebeurt bij alle ingangen.
Dus aan het eind branden alle leds en alleen het uitschakelen van de spanning kan ze doven.

Ook heb ik de kabel tussen de 10787  en de 10830 feedback bus uitgewisseld maar dit bracht geen verandering.
Dus ik denk dat de 10787 defect is en deze maar als troffee aan de muur moet worden gehangen ( geen goedkoop schilderijtje, poster is goedkoper ha,ha).
Ja ik werk in combinatie met de GM8.
Dus ik denk dat ik zal hiervoor een vervanging moet gaan bestellen.

Met vriendelijke groeten, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #5 Gepost op: 2012-08-28, 09:00:12 »
Euhmmm....

Je zegt dat je de opstelling uit Piet's tekening hebt gemaakt. Wat is de reden dat de 10787 dan de "schuld" krijgt van het blijven branden van zijn LEDjes? Kan het niet ook de GM8 zijn die "blijft hangen"?

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #6 Gepost op: 2012-08-28, 11:20:04 »
Hallo Gerard,

Als je de tekening bekijkt die Piet gemaakt heeft zie je dat de GM8 helemaal losgekoppeld is dus niet meer in het circuit meedoet.

Met vriendelijke groet,  Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #7 Gepost op: 2012-08-28, 11:22:17 »
Dat zie ik niet... Ik zie een aangesloten bezetmelder, met de tekst "naar volgende blokken".

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #8 Gepost op: 2012-08-28, 11:37:16 »
Gerard,

Er zit in de tekening onderin rechts een tekening met enige tekst van Piet, dit is de test opstelling.

Groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #9 Gepost op: 2012-08-28, 22:00:55 »
Ad,

Klopt, zo is de tekening ook bedoeld.

Even wat uitproberen, maak de draad tussen de 2 plussen los en sluit die eens anders aan, ik bedoel, sluit alleen de plus naast  de 1 aan en probeer dan de aansluitingen 1 t/m 4 doe dit later ook met de plus naast de 8  alleen aangesloten en probeer dan de aansluitingen 5 t/m 8.
Het zijn te apparte circuits, beide bestaan uit een een opto K847P en deze hebben ieder 4 opto's in zich die van elkaar gescheiden zijn.
Voor waarde is wel dat wanneer er maar een 10787 aangeloten is op de centrale dat deze dan ook adres 1 heeft, als er bv 2 aangesloten zijn dan moeten die opvolgend adres 1 en 2 hebben, programmeer deze eventueel opnieuw, het wel eens voorgekomen bij collega's dat plotseling (zonder reden) het adres was verdwenen en er een ander in stond, waarom???

Als je de 10787 wilt programmeren met de laatste versie van traincontroller dan zal dat niet gaan, om voor mij bekende maar niet erg duidelijke reden heeft de Heer Freiwald de mogelijkheid uit het programma gehaald (uit de laatste versie) om deze dan te programeren moet je dan gebruik maken van een oude versie of van Rocomotion waar je dan een klein stukje rails in tekend met een blok en waarme je dan de 10787 van het gewenste adres kunt voorzien, de 10787 blijft zijn adres behouden als je deze ergens anders plaats (als het goed is).

Wacht op antwoordt


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-08-28, 23:00:05 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #10 Gepost op: 2012-08-28, 23:14:19 »
Dag Piet,

Mag de reden waarom de programmering van de 10787 niet meer mogelijk is met de laatste versie van Traincontroller niet bekend gemaakt worden? Is het de bedoeling dat dit wèl terug mogelijk wordt?

Dit heeft toch geen zin als je dat via een oudere versie of via Rocomotion wèl kan doen?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #11 Gepost op: 2012-08-29, 10:58:31 »
Bertus,

Ja dat mag wel maar ik had gisteren avond niet zo veel zin om er een lang verhaal van te maken.

De reden dar in de laatste versie van Tc de 10787 can Roco niet meer geprogrammeerd kan worden is de volgende.

De heer Freiwald is van mening dat Tc niet bedoeld is om componenten van diverse andere merken te moeten/kunnen programmeren, dit zou een veel te uigebreid en mogelijk te veel werk zijn in Tranincontroller. Een fabriekant moet voor zijn eigen componenten zorg dragen.
Daarom is deze mogelijkheid uit het programma gehaald.

Eigen mening: Ik denk dan ook dat er andere fabriekanten zijn die het ook wel zouden willen dat het in Tc zou kunnen en om geen onderscheid te maken tussen de fabriekanten is gekozen voor, allemaal of niemand, zo ontstaat er geen menings verschil, hij wel en waarom in niet.

In het programma Rocomotion is deze mogelijk wel om dat een een programma is die wel de Freiwald is ontwikkeld maar speciaal voo Roco is.

Installeer rocomotion op je Pc en maak een klein stukje spoor met een blok aan en je kunt de 10787 programmeren, ietjes meer werk maar gaat prima, de meeste van ons zijn immers met rocomotion begonnen en hebben dan ook Rocomotion op de pc staan.

Hoop dat dit voldoende is

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #12 Gepost op: 2012-08-29, 11:05:42 »
Hi Piet,

Ga je tip uitproberen deze week.

Ik schrok van het bericht dat je 10787 niet meer kan programmeren in Rail- Road ( ook zonder aankondiging van de Heer ......)
Duur produkt en dan funkties weg halen vreemde manier van zaken doen!
Is het met Rail Road Silver version 7.0 nog wel mogelijk ?

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #13 Gepost op: 2012-08-29, 11:09:46 »
Dag Piet,

Als ik het goed begrijp was Roco vroeger dus een bevoorrechte fabrikant en de enige van wie je componenten kon programmeren vanuit Traincontroller. Op die basis kan ik de redenering van Dhr. Freiwald wel begrijpen, alleen zou het dan wel specifiek gemeld moeten worden
bij het uitbrengen van de update, of was dit gebeurd?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Test bezetmelder Roco 10787
« Reactie #14 Gepost op: 2012-08-29, 12:04:37 »
Bertus,

Klopt, zo is en zie ik het ook, Rocomotion is van Roco op basis van Tc en natuurlijk voor betaald ( min of meer gekocht als je het zo wilt noemen, en met geld kun je alles (bijna) maken wat je wenst.
Er zijn daarover wel vragen aan Freiwald geweest via het forum van Railroad, maar dat was pas later.
Een beetje meer info hierover was voor de update handig geweest.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders