Auteur Topic: LTD KSM-SG keerlusmodule  (gelezen 23458 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #15 Gepost op: 2012-08-30, 13:48:59 »
Allen,

Inmiddels zie ik dat er weer reacties zijn geweest sinds vanmorgen, moest even naar de tandarts (voortand gisteren avons afgebroken).
Wil dan ook nog even reageren, kan het nu eenmaal niet laten. goed bedoeld

Met de uitleg van gerard kan ik meegaan maar wat misschien niet duidelijk (genoeg) is dat ik geprobeerd hebt twee mogelijke problemen te schetsen.
Zal dan ook nog een poging wagen om uit te leggen waarom dat je mogelijk met een iets grotere scheiding beter af bent. Uiteraard mag ieder daar zijn eigen ervaring en mening over hebben.

Veronderstel je rijdt met een lok met een antal wagons die geen stroom afnemen.
Je rijdt met de lok voorop van A naar B naar C naar D en weer naar A
DE stan van de polarisatie van de rails zal dan zo zijn dat die bij de scheiding van A-B of B-C verdraail zijn, met een dun groen lijntje aan gegeven.
Als je nu dezelfde trein (hij staat nu tegenovergesteld van richting dan eerst) met de wagon die geen stroom afneemt laat rijden van A-B-C-D-A dan doet de keerlus module niet bij de eerste wagon (er wordt geen stroom afgenomen en er zal dan kortsluiting ontstaan bij de overgang AB of BC.

Zorg er voor dat ook de eerste wagen stoom afneemt en dat kan zoals Gerard aangaf met weerstand lak maar ook een grotere scheiding kan de oplossing zijn, zie de wielen op de lijn tussen B en C, groene lijn is de scheiding. Het lengte van het raakvlak van de wielen op de rails is belanrijk

Om de discussie nog ingewikkelder te maken, het volgende.
Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zeggen, als er kortsluiting ontstaat dan loopt er een stroom, klopt maar nu de vraag is deze stroom voldoende om de keerlus om te polen of is de kortsluitbeveiliging sneller en zal de spanning van de baan afgaan en het geheel stil zetten, wie het weet of uit geprobeerd heeft mag het zeggen

Gr Piet
 

« Laatst bewerkt op: 2012-08-30, 14:01:57 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #16 Gepost op: 2012-08-30, 15:07:31 »
Hallo,

Hiebij een laatste reactie van mijn kant, heb nu 2 keerlussen perfect werkend en nummer 3 komt er aan!!
En dat alles met loc zonder loc met wielen zonder wielen zonder weerstandlak.
Ik hoop dat jullie hetzelfde resultaat hebben.

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #17 Gepost op: 2012-08-30, 16:54:57 »
Even voor de zekerheid, ik weet niet meer of ik deze uitleg hier al eens eerder had geplaatst:

De werking van de LDT KSM keerlus module, waarom het goed en zonder kortsluitingsdetectie werkt:

Stel dat de segmenten A, B en C heten. A kort, B lang (de middelste), C weer kort.

Een trein rijdt vanaf de kant van A het ompool- of keerlus gedeelte binnen.
A detecteert de trein en schakelt B en C om naar de polariteit van A.
De trein rijdt verder door B heen naar C.
C detecteert de trein en schakelt de polariteit van B en C om.
Daarmee is de polariteit van B en C gelijk geworden aan die van het hoofdspoor en de trein vervolgt probleemloos zijn weg.

Andersom:

Een trein rijdt vanaf de kant van C het ompool- of keerlus gedeelte binnen.
C detecteert de trein en schakelt B en A om naar de polariteit van C.
De trein rijdt verder door B heen naar A.
A detecteert de trein en schakelt de polariteit van B en A om.
Daarmee is de polariteit van B en A gelijk geworden aan die van het hoofdspoor en de trein vervolgt probleemloos zijn weg.

Het elegante van deze oplossing is dat de delen A en C altijd na het uitrijden worden achtergelaten met de polariteit van de hoofdbaan. Daardoor vindt er ook geen "kortsluitdetectie" plaats, maar wordt er op de juiste momenten keurig omgeschakeld.

Verschil met analoog:
Het grote verschil met analoog is dat ompolen van de rails tijdens het rijden geen richtingsverandering met zich meebrengt. Daarom werkt bovenstaande methode, die bijvoorbeeld in de door mij gebruikte LDT keerlusschakelaar wordt toegepast.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #18 Gepost op: 2012-08-30, 20:27:06 »
Garard,

Of het bericht al eerder geplaats is weet ik zo ook niet.
De beschrijving zoals jij die heb neergezet klopt is bij mij bekent.

Maar ik heb een ander vraag, hoe zie jij de uitleg zoals ik die in bericht 15 hebt gegeven, in het kort nog een opsomming.

Er staat een lok op het spoor link boven A, een lok met 4 wagons die geen stroom detecteren
De lok rijd met de lok voorop van A naar B via C en D en A weer naar A boven.
De lok staat nu in de ander richtin dan hij gestart is.
We zetten het wissel om en gaan rijden met de wagon voorop (geen detectie) van A naar B via C en D weer naar A.
De spannings polariteid zal dan er uitzien zoals de groene lijn, bij overgang AB of BC zijn de polen tegengesteld (waarschijnlijk bij AB)

Bij het overrijden van AB of BC bij de rit met de wagon voorop zal er kortsluiting onstaan omdat de lok die de stroom afneemt de sectie B nog niet heeft bereikt en er is geen ompoling van de stroom geweest.

Dit geeft hetzelfde effect als je met een te lange trein sectie C door rijde en bij D de ompoling plaats vindt en een gedeelte van de trein nog in de rechte A en B is, dit geeft ook kortsluiten bij het overrijden van AB of BC.


Gerard, schrijf ik dit nu zo moeilijk op of is het totaal anders, graag jouw bevindingen.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-08-30, 21:15:09 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #19 Gepost op: 2012-08-30, 20:36:39 »
Ad,
citaat: Hiebij een laatste reactie van mijn kant

Ad hier proef ik een klein beetje dat je gefrusteerd bent omdat er er te veel geschreven wordt over de keerlus die niet goed op de beschreven manier zou werken.
Ik kan je zeggen dat de keerlussen bij jouw perfekt werken, dit had ik al eerder geschreven, maar waar het omgaat is dat de eerste vraagstelling geheel anders is dan jouw situatie.
Jij hebt lok en wagons waarvan de laatste (of eerste, van de andere kant) stroomafneemt en dan werkt het allemaal prima, is ook zo bedoeld.
Bij de vraagstelling spreekt men oa. over wagons die geen stroom afnemen en voorop rijden en dat is een andere situatie..

Jouw situatie werkt prima maar de vraag is anders en daar is geprobeert een of meerder oplossingen voor te geven die alle niet zo goed zijn als dat er volledog gedetecteerd wordt.

Met hele vriendelijke groeten, Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #20 Gepost op: 2012-08-30, 21:09:20 »

Er staat een lok op het spoor link boven A, een lok met 4 wagons die geen stroom detecteren
De lok rijd met de lok voorop van A naar B via C en D en A weer naar A boven.
De lok staat nu in de ander richtin dan hij gestart is.
We zetten het wissel om en gaan rijden met de wagon voorop (geen detectie) van A naar B via C en D weer naar A.
De spannings polariteid zal dan er uitzien zoals de groene lijn, bij overgang AB of BC zijn de polen tegengesteld (waarschijnlijk bij AB)

Bij het overrijden van AB of BC bij de rit met de wagon voorop zal er kortsluiting onstaan omdat de lok die de stroom afneemt de sectie B nog niet heeft bereikt en er is geen ompoling van de stroom geweest.

Dit geeft hetzelfde effect als je met een te lange trein sectie C door rijde en bij D de ompoling plaats vindt en een gedeelte van de trein nog in de rechte A en B is, dit geeft ook kortsluiten bij het overrijden van AB of BC.

Gerard, schrijf ik dit nu zo moeilijk op of is het totaal anders, graag jouw bevindingen.

Gr Piet

Precies wat ik in punt 2. van post #12 bedoelde!

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #21 Gepost op: 2012-08-30, 22:25:14 »
Niet simpel hé.

Ik vind de beschrijving van Gerard wel duidelijk, en er is één specifiek zinnetje dat hier een grote rol speelt denk ik: de detectierails worden steeds achtergelaten met de polariteit van de hoofdbaan.

Piet volgens mij betekent dat in jouw verhaal dat een wagon zonder stroomdetectie geen kortsluiting zal maken tussen A en B, vermits die
steeds dezelfde polariteit zullen hebben. Van B naar C zal dit wèl het geval zijn. Nu is het maar de vraag hoe de module hierop gaat reageren: wèl of niet ompolen tgv van die kortsluiting. Ik zou denken van niet omdat de module niet gebaseerd is op kortsluitdetectie, maar volgens het antwoord van LDT werkt het onder àlle omstandigheden. Hieronder het antwoord:

Wanneer u zich houdt aan de geadviseerde lengte(s) van de
sensor-detectiepunten functioneert
de keerlusmodule in alle door u genoemde of andere denkbare situaties zonder
problemen.

Zoals verwacht wordt er niet uitgelegd hoe dit dan wel gerealiseerd wordt.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #22 Gepost op: 2012-08-30, 22:45:28 »
Bertus,

citaat: Nu is het maar de vraag hoe de module hierop gaat reageren: wèl of niet ompolen tgv van die kortsluiting. Ik zou denken van niet omdat de module niet gebaseerd is op kortsluitdetectie

Ik denk dat de module niet zal reageren op kortsluiting zoals je zelf al aangeeft, is ook mijn mening en wat wel zeker dat het zo is maar er is iets anders en dat is de centrale, deze schakeld bij kortsluiting uit (Roco centrale met andere heb ik geen ervaring) en je baan staat stil, dat bedoelde ik maar mogelijk ben ik daar niet duidelijk in geweest.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #23 Gepost op: 2012-08-30, 23:09:23 »
Dag Piet,

Dat is wel duidelijk, maar het blijft wel vreemd dat ze bij LDT beweren dat het in "alle denkbare situaties" werkt.

Ik had in mijn vraag aan LDT alle reeds besproken situaties opgesomd, maar blijkbaar werkt het volgens hen zonder
meer altijd zolang je de opgegeven detectielengtes respecteert en zolang de hele trein is de middelste sectie past.
Zou het kunnen omdat zij een aparte voedingsspanning gebruiken en de module dus niet gevoed wordt door de
centrale maar door een aparte transformator?

Ik ben benieuwd naar de praktijk  :)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #24 Gepost op: 2012-08-31, 10:28:43 »
Bertus,

Of het zo kan zijn dat bij een apparte voeding de (vermeende) problemen zich niet voordoen kan ik niet zeggen.
Zelf gebruik ik geen keerlus en, heb wel een paar keerlusmodule van een ander merk in de kast liggen maar daar heb je ook niets aan.

De praktijk zou mogelijk uitsluitsel kunnen geven, als voorbeeld zou ik kunnen denken dat er iemand is die LTD module heeft en het Roco systeem met de 10787 als terugmelder.
Ik denk dan aan een proefje waarbij je een keerlus maakt in de de gewenste situatie en dat je dan bv alleen een wagon met metalen wielen die geen stroom detecteerd met de hand door de keerlus rijd, je komt dan afhankelijk van de polarisatuie ergens een punt tegen waar kortsluitg onstaat.
Ben erg benieuwd hoe het systeem (centrale) zal reageren. Alles moet natuurlijk wel aangesloten en ingeschakeld zijn.

een uitdaging voor die over de juiste modules beschikt?

Aanvulling, de eigen trafo heeft geen invoed op het digitale gebeuren naar de rails, die verloopt evenueel via de GBM-8 aansluiting A en B.
De eigen traf zal dan ook alleen zijn voor de relais maar de rails hebben de spanning van het digitale systeem anders kan de lok niet rijden,


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-08-31, 10:52:58 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:LTD KSM-SG keerlusmodule
« Reactie #25 Gepost op: 2012-10-31, 13:07:58 »
Hallo beste keerlus-geïnteresseerden.

Ik heb me eindelijk kunnen verdiepen in de werking van de keerlusmodule van LDT.
Het werkt blijkbaar totaal anders dan we met zijn allen dachten: er komt geen stroomdetectie aan te pas.
Het is belangrijk dat de wielen de onderbrekingen kunnen overbruggen, dus géén isolatiestukjes gebruiken.
Het systeem is tegelijk simpel én gesofisticeerd:
  - simpel: de eerste wielset (as) die op een sensorrail komt geeft door de overbrugging van de onderbreking
               in de rails zijn polariteit door aan de sensorrail, maakt niet uit of er al dan niet stroom wordt afgenomen,
               met een gewoon 2-assig wagonnetje werkt het ook
  - gesofisticeerd: op het moment dat de sensorrail een polariteit detecteert neemt hij die polariteit zelf aan EN
                         VERLIEST HIJ ZIJN FUNCTIE VAN SENSORRAIL, die hij door geeft aan de andere sensorrail
                         op die manier hebben de volgende assen die passeren geen effect meer
Er is dus steeds maar één sensorrail actief! Deze is in die toestand volledig geïsoleerd van welke voedingsspanning
dan ook. Als je een nieuwe module meet met een ohmmeter dan merk je dat de ingang (AB), sensor één en de keerlus
gewoon doorverbonden zijn via de relais. Sensor 2 is met niets doorverbonden en je meet wel een weerstand over de
sensor: dat is het detectiecircuit.
Dit alles resulteert in een werking zoals Gerard die beschreven heeft.
Dus ook al duw je een trein met wagons zonder stroomafname door de keelrus: het werkt perfect zoals LDT beweert.
Sterker nog: als je met een hele trein over een keerlus van 20 cm rijdt (tussen de sensorrails dus) dan werkt het nòg:
je hoort wel vaker relais omschakelen, maar de trein gaat er doorheen. Ik vermoed dat de voorwaarde dat de hele trein in de keerlus moet
passen enkel dient om het zeldzame geval dat op exact hetzelfde moment beide sensorrails tegelijk geactiveerd zouden worden
uit te sluiten. Ik ga dit dus toch maar respecteren, zeker omdat ik twee blokken in elke keerlus wil maken.

Voor de techneuten onder ons: ik heb eerst getest met een "opengevouwen" keerlus, dwz. een recht stuk rails met
een in - en uitrijstrook met tegengestelde polariteit, wat theoretisch op hetzelfde zou moeten neerkomen. Dat werkt
dus niet: niet met DC-spanning, een wagon en multimeter en ook niet met DCC en een loc. Ik heb me suf gezocht wat
het verschil is met een échte keerlus, want daar werkt het wèl. Het zou leuk zijn als iemand me dat zou kunnen verklaren  ;)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen