Auteur Topic: Rijden naar opstelblokken  (gelezen 26063 keer)

Offline Eenerspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
  • D813-Groningen. Grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Rijden naar opstelblokken
« Gepost op: 2012-09-19, 16:20:08 »
Beste mensen,

Kun je in Traincontroller bepaalde blokken, bijvoorbeeld in een schaduwstation, definiëren als opstelblok en dan de opdracht geven dat alle treinen naar die opstelblokken rijden?

Mvg,
Henk
« Laatst bewerkt op: 2012-09-19, 16:34:59 door Eenerspoor »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #1 Gepost op: 2012-09-19, 20:36:39 »
Hallo Henk,

Om treinen in Traincontroller naar een opstelblok ( als je deze term wilt gebruiken) in het schaduw station te laten rijden, ik zou zeggen dat kan maar hoe dat je deze opdracht uitvoerd is een beetje afhankelijk hoe je baan er uitziet en hoeveel treinen, je kunt treinen opdrachten geven dat zij naar een bepaalde plaats moeten rijden en daar aangekomen (of tussentijds) dat er dan en andere rit moet starten naar het schaduw station, vele mogelijkheden maar de term opstelblok kent TC niet als zodanig, ik ken koploper daar ook niet goed genoeg voor om dit zo te kunnen vergelijken.
Maar alle treinen naar een bepaald (schaduw) staion of andere plaats te laten rijden is mogelijk.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #2 Gepost op: 2012-09-19, 22:11:50 »
Piet,

Ik meen dat er in Koploper functionaliteit zit om alle treinen - waar ze zich ook bevinden - naar de zgn. opstelblokken te laten rijden. Om de baan leeg te rijden dus.

Ik denk dat Henk dat bedoelt, en dit heb ik in TC nog niet ontdekt.

Gerard

Offline Eenerspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
  • D813-Groningen. Grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #3 Gepost op: 2012-09-20, 08:53:10 »
Hallo Gerard en Piet,

Op mijn (test)baan in Koploper heb ik een aantal blokken gedefinieerd als opstelblok. Dat is een optie die je kunt aanvinken bij de eigenschappen. Dan kun je in Kpl de rijopdracht "Naar opstelblokken" geven. Kpl stuurt dan alle treinen naar een opstelblok en rijd dus de baan leeg.
In TC bestaat die mogelijkheid blijkbaar niet, zo begrijp ik nu.

Mvg,

Henk

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #4 Gepost op: 2012-09-21, 14:36:09 »
Hallo Henk,

Ook in Tc is er wel een mogelijkheid om alle treinen naar de opstelblokken (sporen) te laten rijden, hiervoor kun je een rit aanmaken en die dan de juiste instellingen heeft, is een beetje uitprobren en afhankelijk hoever de ervaring is met Tc
De term zoals in kpl, naar de opstelsporen kent TC niet maar daarvoor kun je dan zelf iets maken

Heb er een paar afbeeldingen bij gedaan in een word bestand waar je kun zien dat de treinen naar de opstelsporen rijden, wilde eigendlijk een filmpje maken maar dat lukte met mijn nieuwe tab nog niet (was te groot om te versturen).

Dit is een voorbeeld dat ik al bijna een jaar geleden hebt gemaakt.
Bij dit voorbeeld maakt het niet uit waar de treien staan op de baan ze gaan altijd naar de opstelsporen.
In een ander plan kun je dit aanpasssen zoals je wilt bv alleen van het staton naar de opstel sporen of juist die juist niet in het station staan.
Voorwaarde voor dit laatste is wel dat de weg naar de opstelsporen vrij zijn en niet geblokkeerd worden door een bv trein die niet meedoet in dit geheel

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-09-21, 14:44:18 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #5 Gepost op: 2012-09-21, 16:20:07 »
Hallo Piet,

Is dit ook in "Silver" mogelijk ?

Je laat in je doc het resultaat zien maar er zit zeker een programma voor elke loc afzonderlijk achter?

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #6 Gepost op: 2012-09-21, 16:36:26 »
Hallo Ad,

Ook in Silver mogelijk.
Heeft natuurlijk wel met je banenplan te makenen dan kan de instelling wel iets van elkaar verschillen.
Er is geen programma nodig voor ieder lok afzonderlijk, sterker je hoeft voor de lok helemaal niets in te vullen en het maakt ook niets uit welke loks er op de baan staan die in plan van de autotrain rit staan.
Er worden wel instellingen gedaan met een Bahnwachter en een drukknop, moet dus ook in zilver kunnen.

Zal het nog eens uitwerken de komende tijd en op het forum zetten.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #7 Gepost op: 2012-09-26, 14:17:24 »
Ad en andere

Zoals gezegd kom ik er op terug,

Heb een banenplan in zilver gemaakt en in zip bijgevoegd en ook een bekopte beschrijven in word die een korte uitleg geeft.
Unzippen, het zijn 3 files en deze opslan in bv een apparte map
Kij maar eens of het lukt, lees eerst even het word bestandje door en kijk dan of het lukt,
Het geheel kan in de demo mode worden gebruik met de simulator om het uit te proberen.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-09-26, 16:34:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #8 Gepost op: 2012-09-26, 16:14:11 »
Mooi werk Piet...

En zo eenvoudig. Gewoon alle blokken als start blokken benoemen en de opstelsporen als eindbestemming.

Hoe heb je er voor gezorgd dat alle treinen worden weggereden? Een treinrist pakt normaal gesproken immers maar een trein aan, en op de baan staan er meer...

Ik heb het word document doorgelezen maar kon het daar niet zo snel vinden.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #9 Gepost op: 2012-09-26, 16:36:31 »
Hallo Gerard

Was vergeten een plaatje erbij te zetten, inmiddels aangepast

onderstaande plaatje.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #10 Gepost op: 2012-09-26, 16:50:16 »
Ah ok, en dit betekent dat AL die blokken in principe tegelijkertijd worden gestart?

Nice!

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #11 Gepost op: 2012-09-26, 17:28:13 »
Hallo Piet,

Je voorbeeld gelezen op mijn Ipad ziet er goed uit kan niet wachten het uit te proberen, maar ben een paar dagen op trip hier in Thailand, zo gauw ik weer thuis ben ga ik aan de slag.

Groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #12 Gepost op: 2012-09-26, 20:28:06 »
Hallo Gerard,

Ah ok, en dit betekent dat AL die blokken in principe tegelijkertijd worden gestart?

Nee zo is het niet, niet tegelijk maar telkens een als vlaggetje rood wordt.

Het vlaggetje dat normaal zwart is, start de trainrit opstelspoor als hij rood wordt. (Auslöser, opdracht uitvoeren)
er staat bij Auslöser bij de blokken "oder" of, als nu een van deze blokken veranderd (ze staan leeg, klik maar eens op zo,n hokje in de editer mode en dan bij Uberprüft dan zie je wat je allemaal kun invullen en dan kun je ook nog zeggen, het moet zo niet zijn, Nicht) dan zal het vlaggetje rood worden en dan start de trainrit die in de operationen staat.

Bij de eerste start (Startknop gele rondje) wordt er 1 trein gestart maar als dat een trein is die in een blok staat die erg kort bij het einde is dan wordt er snel een tweede gestart omdat een van de blokken veranderd
Omdat in dit plan soms bv blok 14 rood wordt en kort daarna blok 15 (ze staan kort achter elkaar) dan worden er 2 ritten snel achter elkaar gestart en een beetje afhankelijk van hoe de start situatie is kunnen er wel 3 misschien wel 4 tegelijk rijden.
Ieder keer dat er een blokje veranderd dan wordt er een trairit gestart als ook aan de voorwaarde werdt voldaan en dat is met name de start/stop knop, deze moet aan staan (rondje is geel) anders staat het allemaal stil, waarom staat in het wordt bestand.

De kleur van het vlaggetje kun je bij operationen veranderen, zo kun je het ook instellen dat just bij zwart de opdracht uitgevoerd moet worden, het is maar waar je voor kiest.
 

gewijzigd/aangevuld op 27 sept

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-09-27, 11:59:39 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #13 Gepost op: 2012-09-28, 13:52:19 »
Hallo Piet,

Ik zie dat je alle niet opstelblokken als "start blok" hebt opgegeven, dit aan een zijde.
Moet dit niet aan beide zijde ? je weet toch op dat moment niet de rijrichting van de loc?

Met groet Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #14 Gepost op: 2012-09-28, 14:49:18 »
Ad,

Even kort, ben onderweg.

Je kunt de opstelsporen maar van een zijde inrijden. Doorrijden van blok 15 naar boven niet meegerekend, die heb ik er later  bijgemaakt
De lok gaat altijd in de richting zoals het starrtblok is aangegeven, dus eventueel achteruit als dat nodig is (automatisch)

Gr Piet



« Laatst bewerkt op: 2012-09-28, 14:52:34 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders