Auteur Topic: Route blijft hangen in Gold  (gelezen 15203 keer)

Rob Manenschijn

  • Gast
Route blijft hangen in Gold
« Gepost op: 2012-11-12, 10:21:13 »
Helluuuuuuuuuuuuuuup, ;D

Op de club hebben we een probleem met een blok waar we maar niet uit kunnen komen waarin het zit. Ter verdere informatie, dit blok/spoor ligt parallel naast een analoge spoor, maar dat is over een groot gedeelte van de baan het geval en een Märklin spoor en iedere spoorbaan heeft z'n eigen ringleiding.

Wat gebeurd er:
De trein start uit het station, de route wordt gereserveerd naar het volgende blok en de trein vertrekt.

Trein rijd het nieuwe blok binnen en deze wordt correct gedetecteerd (rood), ten teken van bezetmelding.

Trein verlaat het blok en geeft op het stopstuk de achterliggende route vrij en reserveert de route weer naar het volgende blok, tot zover niets aan de hand.

Maar nu komt ons probleem: zodra de trein dit blok verlaat geeft hij het blok weer vrij (groen), maar de route blijft hangen en ieder blok, die hij nu passeert, wordt aan deze route vast gekoppeld, maar de blokken geeft hij wel weer vrij (groen). Deze trein is nu een spooktrein geworden en als deze in het schuduwstation komt moeten we handmatig het schema annuleren en dan pas geeft hij achterliggende blokken weer vrij.

Rob
« Laatst bewerkt op: 2012-11-12, 10:40:11 door Rob Manenschijn »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #1 Gepost op: 2012-11-12, 10:57:08 »
Rob,

Al een gekeken of het tijdstip en moment/plaats van vrijgeven goed is ingesteld bij de vrijgave van blokken en wisselstraten

In het voorbeeld is dat door de stopmarkering maar je kunt ook eens intelligent proberen

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-11-12, 11:42:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #2 Gepost op: 2012-11-12, 11:41:48 »
Piet,

Bedankt voor het meedenken en werken aan een oplossing.
Dat staat allemaal wel goed. De bezetmelder van dit blok heb ik ook al vervangen, dit was ik vergeten te vermelden zag ik. :-[

Wij hebben een vermoeden dat het veroorzaakt kan worden door magnetische velden, welke MOGELIJK veroorzaakt kunnen worden door de vele Märklin treinen. We hebben in de wintermaanden één keer per maand een rij-zondag en dan rijden er al gauw zo'n 15-30 Märklin treinen rond. De blokken van deze baan worden geschakeld middels reedcontacten, dat betekend dat iedere laatste wagon voorzien is van een magneet voor de schakeling. 

Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #3 Gepost op: 2012-11-12, 15:57:09 »
Rob,

Ik heb nog een paar vraagjes
Als ik het goed begrijp heb je twee gescheiden banen in een plan, moet kunnen
De Märklin baan is met terugmelding door reedcontacten en de ander ?
Is die andere baan een gelijkstroom DCC en waarmee is de terugmelding
En met welk systeem wordt de baan aangestuurd

Kan mij nog niet goed een beeld vormen van de baan, het is ook maandag en na het weekend dan werkt alles nog niet 100% bij mij


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #4 Gepost op: 2012-11-12, 18:06:22 »
Piet,

We hebben 3 banen parallel lopen, namelijk een Märklin, Analoog en een DCC baan. De analoge- en de DCC baan worden d.m.v. Gold op dezelfde pc aangestuurd. We hebben 3 schema's: 1 voor de analoge baan en voor de DCC 2 schema's. De verbinding geschied middels een intellibox (laatste softwareversie) en Loconet. Verder gebruiken we de Litffinski terugmelddecoders. Het gekke is dat dit al geruime tijd probleemloos gereden heeft.

Volgens mij heeft die 100% werking niets te maken met welke dag het is.  ;) ;D



Rob
« Laatst bewerkt op: 2012-11-12, 18:21:16 door Rob Manenschijn »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #5 Gepost op: 2012-11-12, 20:28:06 »
Rob,

Is het mogelijk is om op de PC die bij de baan hoort het programma met de simulator uit te proberen, als dit goed gaat dan is er niets mis met het programma en moet je het probleem op de baan zoeken. dan kun je uitsluiten dat er iets in het programma is gewijzigd.
Is er iets aan de baan verandert de laatste tijd of zitten er mogelijk wat verbindingen los

Ik dit zou eerst doen omdat het voor die tijd wel goed heeft gegaan.

De maandag is al bijna voorbij en dan gaat het beter :o

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #6 Gepost op: 2012-11-13, 10:26:12 »
Piet,

Met de simulator rijden is geen enkel probleem, maar of we zoveel tijd krijgen¿ dat betwijfel ik, daar je er na een minuut of 10 uitgemikt wordt.

Ja er zijn wat blokken met stopstukken toegevoegd en de verbindingen (van dit blok) heeft Koos al allemaal na gelopen en waar nodig was een verbindingsdraadje aan gesoldeerd.

Koos had nog een idee waarin het mogelijk kon liggen en gaat dat vanavond uit proberen. Daarnaast heb ik zelf ook nog een idee, maar dat kan ik zaterdag pas weer bekijken.

En dan durft men ook nog te zeggen dat je een hobby moet nemen ter ontspanning, je wordt er nog gestoorder van dan van je werk. ;)  :-)

Gelukkig is het inmiddels al dinsdag.  ::)

Rob
« Laatst bewerkt op: 2012-11-16, 18:27:03 door Rob Manenschijn »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #7 Gepost op: 2012-11-13, 11:32:07 »
Rob


citaat:
Met de simulator rijden is geen enkel probleem, maar of we zoveel tijd krijgen¿ dat betwijfel ik, daar je er na een minuut of 10 uitgemikt wordt.

Ik bedoel dan met de simulator op de pc waarop je baan is aangsloten en ook de sleutel (stick) van Traincontroller in zit en dan gaat deze er niet ook niet na 10 minuten.
Ik neem aan dat er een licentie is van Traincontroller anders gaat het wel na 10 minuten eruit. Of zit je met traincontrller nog in de uitprobeer fase en is de aanschaf nog in overweging?
Als dat laatste het geval is dan zou je het banenplan (3 files) eens kunnen sturen en dan kan ik eens kijken of het goed gaat.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-11-13, 11:34:10 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #8 Gepost op: 2012-11-13, 12:13:09 »
Piet,

Dit komt gewoon door jou 100% werking. ;) :-[ :-[
We zijn zondag met z'n beiden zo in de weer geweest, dat we zelf eerst even weer gereset moeten worden merk ik wel. ;)

Er is een licentie/stick voor de club (baan).

Rob


Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #9 Gepost op: 2012-11-25, 09:51:01 »
Gisteren maar weer verder gepuzzeld en de oorzaak ligt toch hoogstwaarschijnlijk in een spanningsveld, welke wordt veroorzaakt op het moment dat de Märklin baan onder spanning gezet wordt. Eerst gereden zonder spanning en toen de spanning op deze baan gezet werd ging het gelijk weer mis.

Dus draden van de bezetmelder verlegd en aangesloten op een andere terug meld decoder. Weer gereden niets aan de hand, die baan weer onder spanning gezet en ook toen bleef het correct werken. We hadden helaas geen tijd meer om verder te testen, maar dat gaat komende dinsdagavond gebeuren.

Rob

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #10 Gepost op: 2012-11-25, 15:13:42 »
Ik heb een dergelijk probleem ook eens gehad
Het bleek toen dat mijn blok te lang was
ik heb het blok in tweeen gedeelt en toen was het probleem verholpen
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Route blijft hangen in Gold
« Reactie #11 Gepost op: 2012-11-25, 20:19:58 »
Nicoh,

Daar ligt het niet aan, het blok is maar 3-4 meter, inclusief stopstuk.

Rob

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Route blijft hangen in Gold
« Reactie #12 Gepost op: 2012-12-01, 20:17:51 »
Hehehe pffffffffff naar veel gepuzzel dan toch eindelijk de oorzaak kunnen achterhalen, het bleken er 3 te zijn:
1. Spanningsveld zodra de Märklinbaan onder spanning kwam te staan, waren we al vanuit gegaan. Na wat aanpassingen is dit probleem verholpen.
2. Te grote draad afstanden in de analoge baan. Punt van aansluiting op de rail naar decoder bedraagt ongeveer 20 meter of meer. Heeft altijd goed gewerkt, maar heeft nu toch teveel last van de Märklinbaan. Hierdoor raakt de kompjoeter het spoor bijster, waardoor de DCC en analogebaan spookbanen zijn geworden.
3. Dat is de eerste les die men leert bij modelspoor, namelijk zorgen dat je rollend materiaal deugdelijk en goed onderhouden/schoon is. Er zat een lok tussen die wel goed reed, maar te laat reageerde op de opdrachten. Nader onderzoek van deze loc leerde al gauw het waarom. Loc ligt nu hier op de knutseltafel voor een stevige reiniging/onderhoudsbeurt.

Nu aan de slag om de analoge baan in een paar blokken meer te verdelen en de draad afstanden drastisch in te krimpen. Dit moet nog kunnen voor de nieuwjaarsreceptie van zondag 6 januari 2013. Dan is het de vingers kruisen en hopen dat nu alles goed gaat komen en werken.

Ik dank u allen voor uw bijdragen, Rob

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Route blijft hangen in Gold
« Reactie #13 Gepost op: 2013-02-03, 18:49:43 »
Pfffffffff, moet ik toch terug komen op de boven genoemde oorzaken. Het spanningsveld van de Märklinbaan heeft wel invloed op de bezetmelding, maar dat is te verhelpen met een ander type bezetmelder en met aluminiumfolie beschermde kabel. Tevens is de analogebaan nu in z'n geheel voorzien van stationaire decoders, 12 stuk/blokken.

Het ging heel even goed, maar vervielen toch weer in het oude terug, namelijk hangende routes. Na nog van allerlei gekheid te hebben uitgeprobeerd hebben we maar besloten om de functie "use stationaire decoders" uit te vinken, hiermee verviel dan wel gelijk alle instellingen voor de analoge baan. Daarna hebben we een hele tijd zonder enig probleem gereden, zij het beperkt gebruik van de baan omdat er wissels van de analoge- en digitalebaan op dezelfde wisseldecoder zitten/zaten.

Dus hebben we de pc-ruimte wat verbouwd en er een tweede pc bij gezet, een voor analoog en een voor digitaal. Nu moeten we alleen nog een aantal wissels aanpassen, zodat de wissels  van de analogebaan op de "analoge pc" en de wissels uit de digitalebaan op de "digitale pc" komen. Nu maar hopen dat de analoge baan ook goed en probleemloos gaat werken.

Rob