Auteur Topic: Digitaal of digitaal voorbereid  (gelezen 10956 keer)

Offline John van Rems

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Digitaal of digitaal voorbereid
« Gepost op: 2012-12-03, 12:47:10 »
Hallo,

Ik heb mijn eerste trein gekocht een Roco digitale starterset maar nu zou ik daar ook geluid in willen hebben. Klopt het dat je dan je hele decoder moet vervangen door een nieuwe met geluid? Zo ja dan is het denk ik verstandiger een trein te kopen die digitaal  is voorbereid zodat je de gewenste decoder met geluid er naderhand zelf in kan bouwen.

John

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digitaal of digitaal voorbereid
« Reactie #1 Gepost op: 2012-12-03, 13:10:28 »
Hallo John,

Ik krijg het gevoel dat de term digitaal en digitaal voorbereid niet helemaal duidelijk is.

Bij een trein die digitaal is, is het zo dat er in het algemeen een decoder in zit, deze zit er in geprikt met een stekker die op een ander printplaatje zit waar ook vaak de verlichting (geleiders) op zit.
Als een trein digtaal is voorbereid dan zit er een printje in waar een stekker in zit waar je later de stekker van de decoder in gaat gaat, dit is een dummi stekker die voor de verbindingen zorgd, er zit dan geen decoder in en die kun je dan zelf later erin zetten.

Als je een lok hebt die digitaal is, daar kun je de decoder uithalen en er een decoder met geluid in zetten (stekkertje losmaken en nieuwe erin) hopelijk is er wel plaats genoeg in de lok voor een geluiddecoder en de luidspreker anders moet je creatief aan het werk.

Dus ook bij een startset kan de decoder worden vervangen door een geluidsdecoder maar soms is het eenvoudiger en goedkoper om een lok met geluid erin te kopen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline John van Rems

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Digitaal of digitaal voorbereid
« Reactie #2 Gepost op: 2012-12-03, 13:29:20 »
Piet,

Bedankt voor je uitleg maar ik heb het gevoel dat ik het toch wel wat snapte... Natuurlijk een trein met geluid is de makkelijkste oplossing. En ik begreep ook dat een digitaal voorbereide trein je de mogelijkheid geeft om je eigen voorkeur decoder (okay daarvoor ruimte is belangrijk) te plaatsen al dan niet met geluid. Blijf ik dus bij mijn standpunt/vraag is het niet beter een digitaal voorbereide trein te kopen en dan je voorkeur decoder te plaatsen dan een trein met decoder die je er toch uit moet slopen om te vervangen. Er zijn al decoders met functies en geluid onder de 100 Euro terwijl er een beperkt aantal treinen te koop zijn met geluid die al snel tussen 300 tot 600 Euro kosten.

Als ik het echt niet snap dan moet je het zeggen... dan moet ik maar een andere hobby zoeken hihihi punniken ofzo

John

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digitaal of digitaal voorbereid
« Reactie #3 Gepost op: 2012-12-03, 13:54:57 »
Hallo John,

Sorry, maar ik had de vraag iets anders gelezen.
De decoder die je er uit haald is geen decoder om weg te gooien, deze kun je meestal nog wel weer ergens anders gebruiken. (bv. als functiedecoder in rijtuigen)
Dat treinen met geluid behoorlijk aan de prijs zijn klopt ook, maar bij dezelfde trein die je digitaal voorbereid en waar je zelf een geluiddecoder inzet ben je veel duurder uit dan wanneer je er een koopt met geluid erin.

Soms is het even nadenken wat je wilt met of zonder decoder, prijsverschil moet je goed bekijken en soms zijn ze met decoder bij winkel A goedkoper dan bij winkel B zonder, goed vergelijken.

En gewoom bij de hobby blijven, punniken wordt na een week ook saai.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Digitaal of digitaal voorbereid
« Reactie #4 Gepost op: 2012-12-03, 15:36:10 »
Dag John,

Ik zet daar even iets tegenover. (dat betekent overigens niet dat ik het niet met Piet eens ben, maar hoe meer info, hoe geïnformeerder jij je eigen besluit kunt nemen).

Gegeven de keuze zou ik zelf inderdaad kiezen voor "digitaal voorbereid". De reden is dat ik dan in mijn hele vloot zoveel als mogelijk dezelfde decoders kan inbouwen. Dat beperkt het aantal decoder-handleidingen op je boekenplank...  ;D

Aan de andere kant zul je merken dat ook in de spoormodelbouw "lieverkoekjes" niet altijd worden gebakken. Dan kom je bijvoorbeeld NET die ene loc tegen die je al heel lang zocht, en.... inderdaad, zit er een of andere flut-decoder in.

My $0.02...

Gerard

Offline John van Rems

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Digitaal of digitaal voorbereid
« Reactie #5 Gepost op: 2012-12-03, 20:35:27 »
heren,

Bedankt allemaal ik ben echt wat wijzer geworden

John

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Digitaal of digitaal voorbereid
« Reactie #6 Gepost op: 2012-12-04, 05:46:08 »
Mag ik nog even een toevoeging geven uit mijn ervaring, dat het niet altijd eenvoudig is wanneer een lok voorbereid is met een Nem 651 stekkerverbinding.
Het lijkt uit het bovenstaande dat om de lok met een decoder uit te voeren het simpel is ; lok openen, decoder insteken en lok sluiten en rijden maar.
Mijn laatste ervaring is met een Hobbytrain BR V20/270 lok met voorbereide insteek voor decoder.
Dus mijn decoder van Lenz (silvermini) geplaatst maar helaas niets.
Heb in de lok toch nog 2 spoeltjes (ontstoring) en smd weerstand moeten verwijderen voordat het geheel werkte, naar volle tevredenheid leuke rangeer lok!
Dus toch weer een paar uurtjes lekker prutsen.
John veel succes met je hobby,  Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Digitaal of digitaal voorbereid
« Reactie #7 Gepost op: 2012-12-04, 10:37:13 »
Wat Abadegroot vermeld geld ook voor loc's van Trix en ESU decoders, ook hier moet je wat verwijderen.

Rob

Offline John van Rems

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Digitaal of digitaal voorbereid
« Reactie #8 Gepost op: 2012-12-04, 21:10:28 »
Bedankt allemaal en ik hoop dat mijn vraag en natuurlijk jullie antwoord ook heeft bijgedragen voor andere.

John

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: Digitaal of digitaal voorbereid
« Reactie #9 Gepost op: 2013-03-25, 19:50:02 »
hallo allemaal,

Ik ben zo vrij om mijn ervaring ook toe te voegen.

ik rij met Fleischmann Ho en heb ook de loc's 6pol.voorbereid, maar ook hierbij heb je wel het nodige aan te passen, en zeker met geluid.
Ik laat mijn oude loc's  dan ook ombouwen waarbij een 8 polige decoder ( Lenz Silver+) in gaat.
( ombouw kosten incl. decoder ca. EUR 55,00 zonder geluid, ben een beetje doof)
Bij de Uhlenbrock decoders heb je volgens mij ook decoders met een kleine steker verbinding waar later een geluids decoder op aangesloten kan worden.
Maar zoiezo zijn de loc's met geluid en decoders vet aan de prijs.
Dus ombouw loont volgens mij wel, zeker als je al een verzameling loc's hebt.

Succes ermee,

Henk Koster ( de beginner )
 
 
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.