Auteur Topic: Scedules  (gelezen 13054 keer)

Offline fredjansen

  • Wiki_Auteurs
  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
  • ook nog een beetje Rocrail gek !!
    • Modeldigitaal
Scedules
« Gepost op: 2012-12-23, 20:32:54 »
Ik ben een nieuwe gebruiker van traincoller Gold en loop tegen de volgende vragen aan:

1e) Is er een mogelijkheid om scedules te beïnvloeden met buttons. Ik heb diverse scedules draaien maar wil dmv een button er voor zorgen dat het normale scedule patroon gewijzigd wordt. Alle treinen moeten met 1 druk op de knop terug naar het schaduwstation, ook die treinen die normaal niet in het schaduwstation komen.

2e) Is het mogelijk om een trein met handbediening een blok in te rijden en deze bij aankomst automatisch over te laten nemen door een (voor die trein van toepassing zijnde) scedule

3e) Is het mogelijk meerdere scedules (+treinen) met 1 button te starten ?

4e) treincontroler weet niet welke decoder in een treingeplaatst is. Hoe kan ik binnen treincontroler gebruik maken van bijvoorbeeld 128 rijstappen ?


m vr gr

fred jansen




Ook nog een beetje Rocrail gek

GerardWassink

  • Gast
Re: Scedules
« Reactie #1 Gepost op: 2012-12-23, 20:46:08 »
Ik ben een nieuwe gebruiker van traincoller Gold en loop tegen de volgende vragen aan:

1e) Is er een mogelijkheid om scedules te beïnvloeden met buttons. Ik heb diverse scedules draaien maar wil dmv een button er voor zorgen dat het normale scedule patroon gewijzigd wordt. Alle treinen moeten met 1 druk op de knop terug naar het schaduwstation, ook die treinen die normaal niet in het schaduwstation komen.

Allereerst moet je hiervoor een schedule maken dat vanuit alle blokken richting het schaduwstation gaat. Piet is daar laatst mee bezig geweest, dus misschien dat hij kan aanvullen op dat vlak.

Onder je button zet je onder actions dan een systeem actie (denk ik, zal ik morgen nakijken) om alle schedules tegelijk te stoppen. Dat is een actie in de menubalk, dus ik vermoed dat die ook onder systeem acties terug te vinden is. Daarna stop je je nieuw gemaakte schedule er ook in, achter de stop opdracht.


2e) Is het mogelijk om een trein met handbediening een blok in te rijden en deze bij aankomst automatisch over te laten nemen door een (voor die trein van toepassing zijnde) scedule

Ja dat kan, je moet het schedule dat de loc moet oppikken dan op een try again van bijvoorbeeld 999999 zetten. Die blijft het dan proberen vanaf het startblok totdat je er een terrein naar binnen rijdt. Ik weet niet zeker of die trein dan eerst moet stoppen of niet, maar dat kun je uitproberen.

3e) Is het mogelijk meerdere scedules (+treinen) met 1 button te starten ?

Jazeker, je geeft ze allemaal op in de actions tab. Wellicht dat het nodig is om een macro te starten om dit te doen.

4e) treincontroler weet niet welke decoder in een treingeplaatst is. Hoe kan ik binnen treincontroler gebruik maken van bijvoorbeeld 128 rijstappen ?

Ik pas, misschien dat Piet dit weet?

En welkom op dit forum natuurlijk!

Gerard

Offline fredjansen

  • Wiki_Auteurs
  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
  • ook nog een beetje Rocrail gek !!
    • Modeldigitaal
Re: Scedules
« Reactie #2 Gepost op: 2012-12-23, 21:00:53 »
Hi Gerard
alvast bedankt voor je reactie.

Zelf heb ik natuurlijk al het e.e.a. in de simulator geprobeerd.

Mbt de 1e vraag.
 
Het is voor mij niet nodig om van alle blokken een scedule naar het schaduwstation te maken. De idee is om binnen iedere gedefinieerde/lopende scedule een blok te kiezen, daar een actie te activeren met een button en vanaf dat blok een voor gedefinieerde scedule te starten naar het schaduwsatation. Dus ik heb de button gezet in de "in" stand, de trein loopt een blok binnen en kijkt of de button gezet is , zo ja hij vertrekt volgens de schadustation-scedule.


mbt 2e vraag.
dit zal ik uitproberen. Ik neem aan dat ik meerdere scedules actief kan krijgen vanaf dat blok en per scedule aan kan geven welke trein opgepikt gaat worden.


mbt 3e vraag.

ik heb bij een button onder operations een aantal scedules vastgelegd die gestart zouden moeten worden, maar ik moet meerdere keren op de button drukken om alle treinen te starten. Ik heb dit ook al geprobeerd met een macro maar met hetzelfde resultaat.


gr

fred
Ook nog een beetje Rocrail gek

GerardWassink

  • Gast
Re: Scedules
« Reactie #3 Gepost op: 2012-12-23, 22:48:39 »
Voor de zekerheid:

3e: ik start mbv de button één macro, die start alle te starten schedules.

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Scedules
« Reactie #4 Gepost op: 2012-12-24, 16:37:37 »
Hi Fred,

Ik zit wat te experimenteren voor jouw stop-switch, en heb nu het volgende voor elkaar:

In een blok zet ik een action marker;

Die action marker maak ik conditioneel afhankelijk van:
1. de status van de stop-switch (= AAN)
2. mijn schedule (rondje eastbound

Onder operations specificeer ik nu:
1. schedule "rondje eastbound" moet stoppen (pulldown rechtsonder, onderste keuze)
2. een nieuw schedule wordt gestart (met dit blok als startblok) en dat leidt de trein naar een opstelspoor.

Volgens mij is dit wat je bedoelde!

NB: Het beëindigen van een schedule gaat wel vrij abrupt, rekening houdend met de inertie-informatie uit de decoder zo te zien.

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Schedules
« Reactie #5 Gepost op: 2012-12-24, 17:30:30 »
Nog even getest met meerdere schedules en de conditie.

De conditie is nu:

And
  +- And
      +- Knop = aan
  +- Or
       Schedule1 actief
       Schedule2 actief
       Schedule3 actief

En de operatie is wat veranderd:

- Uit "Train operations": de opdracht "Terminate schedule" (dat stopt het actieve schedule van de trein die de action marker activeert)
- Uit "Schedules": Start het "opstel-schedule" dat de treinen naar de opstel-sporen brengt.

Nu kunnen we met één stop knop alle bedoelde schedules op dat punt onderbreken en de treinen naar de opstel sporen voeren. Een aardige uitbreiding zou ook nog kunnen zijn om in alle startende schedules een conditie in te bouwen die voorkomt dat ze starten wanneer de stop knop aan is!

Gerard

Offline fredjansen

  • Wiki_Auteurs
  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
  • ook nog een beetje Rocrail gek !!
    • Modeldigitaal
Re: Scedules
« Reactie #6 Gepost op: 2012-12-24, 20:15:21 »
perfect Gerard

het werkt.

in eerste instantie wilde het niet lukken. Ik had de actie marker geplaatst in het blok waar de ene scedule eindigt en de nieuwe scedule als successor opgestart werd maar dat werkte (nog) niet.

Ik heb nu in een blok verder de actie melder geplaatst en nu gebeurd er wat verwacht.

ik denk dat deze aktie ook op te starten is vanaf een stopmarker en een brake marker.

ga weer verder stoeien met TC

alvast ontzettend bedankt voor je allerte hulp

prettige kerstdagen !!

gr

fred
Ook nog een beetje Rocrail gek