Auteur Topic: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder  (gelezen 14518 keer)

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Gepost op: 2013-01-01, 13:19:55 »
Weet een van jullie een manier om het dubbelgeisoleerde baanvak, dat i.c.m. een Lenz LK200  keerlusmodule wordt gebruikt om een keerluskortsluiting te voorkomen, daarnaast ook te gebruiken voor een bezetmelding?
De gebruikte bezetmelder is een Digirails 4088CS.
Het probleem is natuurlijk dat de spanning op het geisoleerde baanvak regelmatig wordt omgepoold, waartdoor de bezetmelder die slechts 1 vaste rail van dezelfde spanning voorziet, niet meer goed werkt .

Groet,


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #1 Gepost op: 2013-01-01, 13:29:18 »
Henk,

Even een eerste reactie, je zou de bezetmelding in de draad van de keerlus naar de rails kunnen opnemen,

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #2 Gepost op: 2013-01-01, 13:49:07 »
Hallo Piet,

Er lopen 2 draden van de keerlusmodule naar de geisoleerde sectie, met voortdurend wisselende pool.
De bezetmelder geeft 16 aansluitpunten voor draden naar 16 baanvakken waarmee hij detecteerd of er een stroomverbruiker op de rails staat.
Wat bedoel je in dit verband als je zegt dat ik de bezetmelder tussen de keerlus en de rails moet zetten?

Mvg,


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #3 Gepost op: 2013-01-01, 14:07:29 »
Volgens mij moet je de bezetmelder aansluiten aan de DCC-voedingskant van de keerlusmodule.

Dus:
- DCC vanaf de centrale
- Aansluiten:
---- 1 pool aan de keerlus-module-DCC-voeding
---- de andere pool aan de bezetmelder
- de andere kant van de bezetmelder naar de andere poot van de keerlus-module-DCC-voeding

Zo detecteer je de gehele keerlus als één blok of sectie.

HTH,

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #4 Gepost op: 2013-01-01, 14:08:15 »
Henk,

Er zijn in principe twee mogelijkheden, je zet een enkele bezetmelder in een van de draden tussen de keerlusmoddule en de rails of je plaats de terug melder in de aanvoer naar de keerlusmmodule,heeft ook een beetje te maken met welk bezetmelder die je gebruik, de 4088 ken ik niet zo uit mijn hoofd maar ik denk dat het ook wel kan.
Zelf gebruik ik alleen maar roco of LDT
 littfinski.
Het maak voor een bezetmelder niet uit of de stroom voortdurend ompoold, hij meet alleen maar of er stroom loopt en in welke richting  maakt niet.

Ga een naar de site van littfinski en bekijk daar eens de voorbeelden die er zijn van keerlus in combinatie met terugmelders, dat geeft een indruk hoe het werkt en dat is vaak vergelijkbaar met andere merken

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-01-01, 14:15:30 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #5 Gepost op: 2013-01-01, 15:57:03 »
Piet, Gerard,

Dank voor jullie snelle reakties,


@Gerard: Ik had ook zoiets bedacht, het probleem bij deze schakeling is dat de module zelf ook stroom gebruikt,
               dus de  bezetmelding, die tot stand komt door het meten of er stroom wordt gebruikt, komt al van de module
               zelf zonder dat het baanvak bezet is...

@Piet:      Ik had gehoopt het te kunnen oplossen zonder nieuwe modules e.d. te kopen, mocht het niet lukken met de
                spullen die ik al heb, moet dat er misschien toch van komen.

Als er nog andere ideeen zijn, ik houd me aanbevolen!

Mvg,


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #6 Gepost op: 2013-01-01, 16:52:38 »
Henk,

Ik hou het even in gedachten maar dat lukt vandaag  niet meer.
Familie op bezoek.  Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #7 Gepost op: 2013-01-01, 17:10:29 »
Henk,

Dat zou betekenen dat de module zijn werkvoeding ook uit de DCC haalt. Klopt dat?

De LDT module (KSM-SG) heeft een aparte aansluiting voor de voeding (14-18V).

Als dat bij die van jou ook zo is, kun je overwegen daar een andere voeding voor te gebruiken!

Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #8 Gepost op: 2013-01-01, 17:52:10 »
Gerard,

Klopt, de Lenz module heeft 4 draden, 2x IN: voeding vanaf de baan en 2x UIT: voeding voor het geisoleerde gedeelte.
1 van de IN draden vanaf de bezetmelder laten komen leidt dus tot een continue bezetmelding wegens het verbruik van de Lenz zelf.
Separaat voeden betekent dat de bezetmelder niet meer kan voelen of er stroom gebruikt wordt, of heb jij nog een ander truukje?



Piet,

Fijne avond, ik verbaas me er zowiezo over hoe snel jullie respons is, complimenten!!


Mvg,


Henk

Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #9 Gepost op: 2013-01-01, 18:55:17 »
Ja okay, dat wordt hem dan niet...
De LDT heeft er tien...
2 voor DCC
2 voor detectiegedeelte A
2 voor detectiegedeelte B
2 voor het om te schakelen gedeelte K
2 voor de 'vuile' voeding

Dat kan met de Lenz dus blijkbaar niet. Dan zal de bezetmelder inderdaad tussen de keerlusmodule en de rails moeten.

Succes, en laat het ons weten!

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #10 Gepost op: 2013-01-01, 20:51:01 »
Henk,

Gebruik de LK200 en samen met de LB100, dit is een bezetmelder die daarvoor is gemaakt, op de site van lenz staat een handlleiding. Deze kun je weer aan je terugkeer koppelen
Weet het niet zeker maar de LB100 kost, denk ik iets van  20 euro,s
LB 101 kan ook


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-01-01, 21:50:32 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #11 Gepost op: 2013-01-02, 09:53:35 »
Piet,

Ik heb de site bekeken en ga proberen e.e.a. aan de gang te krijgen.

Bedankt voor de tip,

Mvg


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re: keerlusmodulesectie in combinatie met bezetmelder
« Reactie #12 Gepost op: 2013-01-02, 10:17:18 »
enk,

Nog een afbeelding van de LK200 met de LB100 en LB101.

Ik heb nog even in en kast gekeken en daar een LB101 gevonden die ik enkele jaren geleden hebt aangeschaft, prijs staat er nog op en dat was €19.00

Het is een printje van ongeveer 5x4 cm

aansluit voorbeeld bijgevoegd

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders