Auteur Topic: Lichtsein-decoder  (gelezen 24121 keer)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #15 Gepost op: 2014-03-29, 23:21:38 »
Ik gebruik decoders van Viessmann
het hangt ervan af of je tweeweg of driewegseinen hebt
Voor de een gebruik ik de 5212 en voor de ander de 5209
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #16 Gepost op: 2014-04-04, 10:54:20 »
Een goede dag,

Toch maar een nieuw exemplaar gekocht. J en K moesten worden omgedraaid (?), maar voor de rest werkt het prima.
Bedankt voor het meedenken.

Groet, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #17 Gepost op: 2014-04-04, 12:04:06 »
Rien,

J en K (KL2) omwisselen had ik al eens vermeld maar waarom zie ik eerlijk gezegd ook niet helemaal zitten, er is een digitale wisselspaniing en dan zou dat niets uitmaken, maar waarschijnlijk is er een reden voor.

Was de oude stuk of doe hij het nu ook?

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #18 Gepost op: 2014-04-04, 12:40:50 »
Piet,

De "oude" was kennelijk stuk, want deze gaf een continue spanning te zien op alle klemmen. Dus terug naar winkel. J en K had ik ook bij deze al een keer omgedraaid. Waarom?
Bij de "nieuwe" zitten J en K nu ook omgedraaid t.o.v. de overige decoders, ook van LDT (GMB-8), Roco (10775 en 10787) en Lenz (LS150). Geen idee waarom. Ik zal deze vraag bij LDT neerleggen, want logisch vind ik het niet.

Groet, Rien
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #19 Gepost op: 2014-04-04, 13:25:48 »
Rein,

Bij de Roco 10775 en 10787 heb ik er ng nooit naar gekeken hoe de J en K werden aangesloten, maak totaal geen verschil hoe die zit ook als het onderling verschillend is, bij mij geen problemen mee gehad en ik heb toch van beide tien tallen onder de baan zitten.

Ik hoop over ruim een week naar de beurs in Dortmund te gaan en dan spreek ik de mensen van LTD nog wel, is een beetje afhankelijk van de thuis situatie of ik weg kan.

Nog een nagedacht waarom ze eventueel moeten worden omgedraaid, zomaar een idee, als je op de kl1 een losse trafo gebruik dan zou deze wel eens niet in face kunnen zijn met de digitale spanning, als je de klemmen kl1 en kl2 met elkaar doorverbind (dat kan ook) dan zou dat probleem er wel eens niet kunnen zijn omdat het van een trafo afkomt.
Weet niet of deze suggestie wel klopt maar het is een gedachte.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-04-04, 13:56:13 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #20 Gepost op: 2014-04-04, 14:04:33 »
We hebben gekkere dingen meegemaakt, maar het zou me ten zeerste verbazen Piet, als je suggestie bewaarheid zou worden.
Aangesloten voedingsspanning en DCC (J en K) zouden absoluut en in alle gevallen van elkaar gescheiden moeten zijn.
Als dit niet zo was zouden er heel veel (±50%) van die modules stuk moeten gaan.

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #21 Gepost op: 2014-04-04, 14:14:22 »
Gerard,

in de handleiding staat, als je geen seperate trafo gebruik, kun je de klemmem kl1 en kl2 overbruggen (doorverbinden)
dus dan wordt de spanning uit de digitale stroom gehaald.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #22 Gepost op: 2014-04-04, 15:28:34 »
Okay, dat kan, maar dan nog kan en mag er geen sprake zijn van faseverschillen.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #23 Gepost op: 2014-04-14, 13:42:36 »
Na gisteren een klein half uurtje met de mensen van LTD te hebben gesproken waarom de J en k aansluitingen mogelijk moeten worden omgedraaid voor een goede programmering bij de lichtsein decoder.
Dit is afhankelijk van de centrale, ook bij centrale van hetzelfde merk komt het voor de de decoder het signaal niet oppikt, dit komt omdat soms er een verschuiving is in het signaal waardoor deze niet gelijkloopt. een daardoor is het noodzakelijk dat de j en k worden omgedraaid, de positieve en negatieve face van het signaal moet gelijk lopen.
Dit is mij zo uitgelegd door de technische mensen van LTD, het heeft niets te maken of men DCC (2 rail) of AC (3 rail) gebruik.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #24 Gepost op: 2014-04-14, 14:31:25 »
... dit komt omdat soms er een verschuiving is in het signaal waardoor deze niet gelijkloopt. een daardoor is het noodzakelijk dat de j en k worden omgedraaid, de positieve en negatieve face van het signaal moet gelijk lopen.
...

Ik vraag me dan werkelijk af WAARMEE dit signaal dan gelijk moet lopen. J en K zijn toch zeker de enige DCC signalen die op die lichtsein-decoder binnenkomen? Het enige dat er nog meer op wordt aangesloten voor zover ik begrijp is een voedingsspanning. Als deze aanname juist is, dan begrijp ik het nog steeds niet (en dat wil ik altijd wel).

Maar goed, als het werkt werkt het. Toch?

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Lichtsein-decoder
« Reactie #25 Gepost op: 2014-04-14, 14:53:18 »
Gerard,

Ik kan alleen maar vertellen wat ze mij hebben gezegd, ik heb redelijk lang op de stand geweest en heb het ook nog gehad over wat andere dingen zoals de bezetmelders in combinatie met roco en nog wat kleine dingen.
De koffie en chocolade paas eitjes waren lekkker.

Soms heb je verrassingen hoe iets werkt, redlijkheid ervan is niet altijd helder maar zoals je zegd, als het maar werkt en dat is het belangrijkste

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders