Auteur Topic: Vonkjes van rotor en koolborstels  (gelezen 15004 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Vonkjes van rotor en koolborstels
« Gepost op: 2013-01-29, 06:58:41 »
Hallo Medespoorders,

Ik heb de laatste maand 2 locomotieven (Fleischman N spoor) met het volgende probleem gekregen.
Bij het digitaal rijden komen er vonkjes, vuurbaantje, rook, stank vanuit de motor tussen de rotor ( goede naam ?) en de koolborstels vandaan. Dan begint ook de loc onregelmatig te rijden en stopt soms.
De locs zijn een jaartje oud, hebben prima gereden en ik heb ze niet in de olie gedompeld ( haha).
Welke techneut kan mij vertellen wat het probleem en de oorzaak is.
Heb voor een van de locs een nieuwe motor besteld maar dat is hier vanuit Thailand natuurlijk een kostbare zaak.
Kan de tropische weersomstandigheden invloed hebben op de koolborstels?
Iemand bekend met een leverancier van deze Fleischmann koolborstel.

Veel vragen alvast bedankt voor de reacties, met groet Ad.

 
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Vonkjes van rotor en koolborstels
« Reactie #1 Gepost op: 2013-01-29, 21:39:28 »
Dag Ad,

Dit verschijnsel heet "rondvuur". Als je daar eens op googelt dan vind je er veel informatie over.
Het kan aan versleten koolborstels liggen, maar nu je van het klimaat spreekt: misschien spelen
hogere temperaturen een rol (ik weet niet hoe hoog die bij jullie oplopen en of je treinen in een koelere
ruimte rijden of niet). Een N-loc kan vermoedelijk ook minder goed zijn warmte afvoeren dan een HO-loc,
(veel kleinere massa) en bij een digitale versie heb je ook nog eens de decoder die warmte af geeft.
Worden je locs voelbaar erg warm? Mogelijk veroorzaakt dit een snellere slijtage van de koolborstels.

Groeten,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: Vonkjes van rotor en koolborstels
« Reactie #2 Gepost op: 2013-01-29, 21:59:46 »
Oh, maar dan is er waarschijnlijk ook wel een relatie met hoge luchtvochtigheid, zou het niet?

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Vonkjes van rotor en koolborstels
« Reactie #3 Gepost op: 2013-01-30, 14:44:27 »
Hi Bertus,Gerard,

Bedankt voor jullie reactie.
Ja het weer speelt hier misschien wel een factor, op het moment winter en hier al 4 maanden geen druppel gezien maar in April begint het regenseizoen weer. Het is hier nu ook tegen de 30 graden en in de zomer kan dat wel oplopen tegen de 40.
De N locs worden wel goed warm na het rijden, zal dus ook zijn invloed wel hebben.
Heb in mijn hobby kamer wel airco maar die staat ook natuurlijk ook niet de gehele dag aan.
Ga proberen in duitsland koolborstels te bestellen en dan eens kijken of de vervanging lukt.
Met vriendelijke groet, Ad.

Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: Vonkjes van rotor en koolborstels
« Reactie #4 Gepost op: 2013-03-28, 12:08:12 »
Hallo Ad,

zag je berichtje over het warm worden bij je Fleischmann N loc's., rij zelf met Fleischmann Ho.
Afgelopen jaar had ik in een keer doorgebrande lampjes, bij Fleischmann geinformeerd, blijkt dat ze ook 24V lampjes hebben.

Hoe is het met je verlichting, bij de nieuwe loc's gebruiken ze led's, maar bij de oudere loc's gebruikten ze gloeilampjes.
Als deze bij een ombouw niet voorzien worden/of ingeregeld op het juiste voltage dan zijn het echte kachels, zeker bij een N-locje.
Mijn trafo voor digitaal rijden werkt op minimaal 18V/3A, terwijl ik vroeger analoog reed met 12 Volt, dit maakt wel verschil.
Afgelopen weekend ondekte ik namelijk bij de E.loc die ik veel gebruik om te testen en zo, dat ter plekken van de verlichting de kap smelt tekenen vertoonde, dus die verlichting moet ik ook controleren .

Ik meen op de site van hobbyparts.nl ,Service Sheets Fleischmann een technisch informatie blad te hebben gezien hierover.
En anders mail ik het je wel.( heb het zelf bij Fleischmann opgevraagd )

Groeten,

Henk Koster

 
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Vonkjes van rotor en koolborstels
« Reactie #5 Gepost op: 2013-03-29, 13:03:16 »
Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie, zoals ik eerder schreef denk ik dat de hoge temperatuur en de vochtigheids graad hier ook invloed hebben.
Met vr gr. Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: Vonkjes van rotor en koolborstels
« Reactie #6 Gepost op: 2013-04-01, 18:41:58 »
Hallo Ad,

dat speelt zeker ook een rol, maar alles waarmee je je temperatuur naar beneden kan brengen, zorgt er ook voor dat je minder condens op en in je loks krijgt toch.
En een Led geeft minder warmte dan een gloeilamp.
Misschien moet je je loks bewaren in een hummidor  hoe noem je zo'n kist waar je sigaren in bewaard.
Want pas als je loks afkoelen, krijg je het condens. 

Het is maar een idee.

Groeten,

Henk Koster
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.