Auteur Topic: Gescheiden stroomkringen  (gelezen 17306 keer)

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Gescheiden stroomkringen
« Gepost op: 2013-02-19, 10:56:51 »
Hoi alllemaal:
Het enige, dat ik op dit forum heb gedaan is mij voorstellen en dat komt omdat ik in een onzekere fase van mjn treinhobby ben aangeland. Ik rijd met een 2rail-baan, welke opgedeeld is in 2 gescheiden stroomkringen. Elke stroomkring wordt gevoed door een roco centrale ( 10830 en 10764, als booster ) een blauwe maus en twee rode mausen. Alles functioneert prima. Ik wil ook eens weten wat het is om middels een PC de baan te activeren, maar ik durf niet verder. Mijn primaire vraag: kan ik de baaninndeling met 2 kringen en 2 voedingen zoals aangegeven in stand houden en dan vervolgens bezet/terugmelders aanbrengen zonder dat ergens de boel ontploft? ( Van deze materie snap ik ook nog niets, maar ik hoop dat het kwartje ooit eens gaat vallen ). Sorry, als hierover al eens een draadje geweest is en dan graag een verwijzing; het hoeft geen twee keer  behandeld te worden.
Alvast hartelijk dank aan eenieder, die mij op weg wil helpen.

Groet,
Biewagen

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #1 Gepost op: 2013-02-19, 13:47:53 »
Hallo Bierwagen
Als je via een pc je baan wilt besturen, zal de baan gedigitaliseerd moeten worden
Hiervoor heb je nodig:
1 pc of gelijkwaardig
1 besturingsprogramma
1 centrale die het besturingsprogramma laat praten met je pc (interface o.d.)

de pc kun jezelf wel bepalen denk ik
wat betreft het programma, zijn er diverse opties
de meeste hier op het forum werken met rocomotion of traincontroller
traincontroleer is een uitgebreide versie van rocomotion, of je kunt ook zeggen rocomotion is een uitgeklede versie van traincontroller.
Traincontroller is er in drie uitvoeringen, te weten : brons,zilver en goud
ze hebben elk een apparte prijs. zie de site van Freiwald en Co
Verde moet je de baan gaan digitaliseren, dit kan op diverse manieren en afhankelijk van welk programma je aanschaft.
ik hoop dat je het tot dusver kan volgen.
wil je er nog verder in duiken horen we het wel
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #2 Gepost op: 2013-02-19, 15:09:21 »
Aanvulling:

En hoe digitaliseer je de baan dan? Je gaat de baan fysiek in blokken opdelen waarin je PC m.b.v. detectie een trein detecteert. Als een trein van het ene naar het volgende blok doorrijdt, ook bv. via een wisselstraat, (dat is dus een route) dan begrijpt de PC dat deze trein doorschuift naar het volgende blok en dat geeft de PC ook aan op je beeldscherm; hij houdt dus een soort database bij. Detectie kan op verschillende manieren, te weten stroomverbruik en reed contacten (dus magneetschakelaar); ik prefereer de eerste! Maar het gaat verder ... wissel digitaliseer je door deze via de PC aan te sturen (toetsenbord of automatisch), dat signaal stuurt de besturingssoftware naar je interface en die geeft een omslagcommando naar het digitale adres waar die wissel aanhangt. De snelheid van treinen zal je gaan kalibreren, zodat het besturingsprogramma exact weet waar een trein zich binnen een blok bevindt, immers tijd x snelheid = afstand! Je kunt dan dus ook op een redelijk exacte plaats een trein laten stoppen, bv. precies voor een perron. Je kunt treinen in groepen verdelen zodat een goederentrein in dat blok voor het sein verderop stopt en juist weer niet midden van het perron, immers dat doen alleen passagiertreinen, et cetera. De mogelijkheden zijn oneindig! Met stroomdetectie in een blok heb je dan ook geen meerdere contacten nodig, vandaar mijn voorkeur voor stroomdetectie.

Zonder compleet te zijn!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #3 Gepost op: 2013-02-19, 15:31:55 »
Hoi Nico en Ferry:
Bedankt voor jullie reactie, maar ik ben bang, dat ik nu al moet afhaken. Wellicht te ingewikkeld voor mijn A-technisch inzicht
Zoals ik in " Even Voorstellen " al aangeef, ben ik iemand, die eigenlijk alleen maar teintje wil rijden, maar omdat ik nogal behoorlijk wat treinen heb, wil ik er meer op de baan laten rijden, dan ik met de hand aankan, vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden i.c.m. een computer.
En nu komt dan "het vloeken in de kerk ". Ik heb naast mijn ROCO centrales en mausen ook de harware van Wim Ros ExpressNet+ terug/bezetmelders en dacht die simpel i.c.m. Koploper via mijn PC met XP te kunnen gaan aansluiten ( ik weet nog niet helemaal hoe, maar misschien valt ooit het kwartje ). E.e.a met het oog op een mogelijke toekomst met veel bezet/terugmelders en dus kosten. Dus terug naar mijn primaire vraag, welke ik wel op dit forum mocht/kon stellen dacht ik. Kan het kwaad als ik op mijn baan met twee gescheiden stroomkringen en 2 centrales ( een als booster ), waar de treinen vrolijk van de ene naar de andere kring rijden, bezetmelders/terugmelders installeer, of ontploft er ergens iets
groet en alvast bedankt,
Bierwagen.

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #4 Gepost op: 2013-02-19, 15:37:04 »
O ja; nog even een aanvulling: in de baan zijn ca 35 wissels verwerkt, welke momenteel via de groen FLM-schakelaars bediend worden en dat wilde ik eigenlijk zo houden.
groet,
Bierwagen

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #5 Gepost op: 2013-02-19, 15:38:40 »
Met alle respect, maar ik adviseer je om het boekje behorende tot de multimaus en rocomotion uitgebreid te bestuderen, ook wat tijdschriften over digitaal rijden lezen zal het goed doen. Ik denk dat wat meer digitale basiskennis vergaren gewenst is. Deze link helpt ook: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina Oh ja, en het is niet zo dat alle digitale systemen uitwisselbaar zijn. Sterkte hoor!

Laatste tip: als je zoals je zelf schrijft een a-technisch inzicht hebt, hou het dan op 1 systeem, dat van Roco; ik heb zelf ook de ervaring dat het anders erg snel op het niveau van diodes en weerstandjes en condensatortjes komt en daar hebben de meesten, ook ik niet, weinig kaas van gegeten; zonder overigens degene die daar wel kaas van gegeten hebben tegen het hoofd te willen stoten!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #6 Gepost op: 2013-02-19, 15:42:47 »
De twee stroom kringen kan geen kwaad, je moet er alleen op letten dat je de plus en min bij alle kringen hetzelfde hebt
ikzelf werk ook met een booster om 2 stroomkringen te hebben
alleen bij mij is het digitaal.
Nog even een opmerking over het rijden met de pc
als je digitaal wilt gaan rijden moet er in elke trein een digitale decoder worden geplaatst om te kunnen communiceren met je digitale systeem zoals eerder omschreven.
als je eventueel met koploper wilt gaan werken is hiervoor een appart forum

als je niet te snel wilt kun je ook een gedeelte van je baan digitaliseren en zo stap voor stap alles verder uitbreiden.
je weet het wel he van keulen en aken.
wat ik zelf belangrijk vindt, is dat je van te voren bepaalt hoe ver je wilt gaan en daarop je plannen bepaalt
en om te bepalen hoe ver je wilt gaan moet je eens een praatje maken met mensen die al verder zijn, die weten ook veelal de valkuilen en de fouten die we allemaal gemaakt hebben en nog zullen maken. Succes
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #7 Gepost op: 2013-02-19, 15:54:33 »
O ja; nog even een aanvulling: in de baan zijn ca 35 wissels verwerkt, welke momenteel via de groen FLM-schakelaars bediend worden en dat wilde ik eigenlijk zo houden.
groet,
Bierwagen

@Bierwagen: Dat mag je zo laten, echter je zult dan nooit via de besturingssoftware meerdere treinen geheel automatisch en gecontroleerd kunnen laten rijden, immers de software kan de wissels niet bedienen. Dit valt vrij makkelijk te begrijpen, aangezien wissels de "handjes" van de software zijn; software moet het kunnen bedienen en kunnen weten in welke stand de wissel staat, dan kan de software ook begrijpen waar een trein heengaat!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #8 Gepost op: 2013-02-19, 16:02:01 »
Beste Nicoh en Ferry:
Dank voor jullie antwoorden.
In al mijn treinen zitten decoders, dat is het probleem niet, want anders zouden ze niet naar de digitale centrales luisteren, toch ;D en zou ik gedag tegen de analoge motortjes kunnen zeggen.
De toelichting van Nico over de stroomkingen zat ik even op te wachten.
vriendelijke groet,
Bierwagen

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #9 Gepost op: 2013-02-19, 16:05:01 »
Beste Nicoh en Ferry:
Dank voor jullie antwoorden.
In al mijn treinen zitten decoders, dat is het probleem niet, want anders zouden ze niet naar de digitale centrales luisteren, toch ;D en zou ik gedag tegen de analoge motortjes kunnen zeggen.
De toelichting van Nico over de stroomkingen zat ik even op te wachten.
vriendelijke groet,
Bierwagen
De tweede stroomkring heb ik nog geen ervaring mee maar gaat zeer binnenkort komen. Het schaduwstation ligt reeds en wordt gevoed door de interface en het zichtbare gedeelte wordt straks gevoed vanuit een booster. Heb de ervaring bij mij dat bij 7 treinen gelijktijdig rijden hij er op overbelasting uitklapt!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Willem

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #10 Gepost op: 2013-02-21, 12:02:10 »
Hallo Bierwagen, (en andere)

Per toeval kwam ik op deze vraagstelling.
De ham vraag was of er meerdere boosterkringen te combineren waren met een PC besturing.
Deze vraag is volgens mij al beantwoord en is "Ja dit kan".
Welk digitaal systeem er gebruikt wordt is niet van belang, echter mag er maar gebruik worden gemaakt van 1 centrale.
In dit geval betekend dit dat alle muizen aangesloten moeten zijn op eenzelfde centrale.
Voor het besturen van de baan is het ook niet belangrijk welk software pakket je gebruikt, zolang de software maar de centrale en interface ondersteund.
Voor automatisch bedrijf of elke vorm van beveiliging die men toe wil passen, is het een vereiste dat de informatie van de baan (standen van wissels en spoorbezetting) kunnen worden "gezien" door het software pakket.
Hoe dit wordt gerealiseerd is van ondergeschikt belang, zolang het maar wordt ondersteund door de software.
Gezien de items die worden genoemd (modules van Wim Ros) denk ik dat het de bedoeling is dat er met een s88 bus de informatie van de baan wordt verkregen. (bezetmelding) en dat de communicatie via de xpressnet interface plaats vindt. (deze interface heeft namelijk een S88 aansluiting voor de terugmeld modules)
De genoemde terugmeldmodule heeft ingebouwde stroom detectie circuits, zodat het aansluiten op de baan eenvoudig is.
Voor het bepalen van de wisselstanden kan deze eventueel ook terug gelezen worden via de s88 bus (zij het met wat technische ingrepen).
Echter voor automatisch bedrijf is het nodig dat de wissels bestuurd kunnen worden vanuit de centrale (dus ook vanuit de software).
Hiervoor moeten de wissels aangestuurd worden met een wisseldecoder.
Handbediening, zoals die op dit moment plaatsvindt, blijft dan echter (in de meeste gevallen) mogelijk.
Het is technische zelfs haalbaar dat de wisselstanden met de hand gewijzigd kunnen worden en kunnen worden verwerkt in de besturingssoftware, voorop gesteld  dat dit wordt ondersteund door de software.

Hoe het een en het ander technisch gerealiseerd moet worden hangt af van de gebruikte hardware (centrale, terugmelding, wisseldecoder).

Willem
« Laatst bewerkt op: 2013-02-21, 12:05:01 door Willem »

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Gescheiden stroomkringen
« Reactie #11 Gepost op: 2013-02-21, 12:16:38 »
Op de opmerkingen betreffende de S88 en de xpressnet interface na, daar heb ik geen kennis van, is dit een zeer correcte weergave!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!