Auteur Topic: Goederen- en personentreinen  (gelezen 14539 keer)

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Goederen- en personentreinen
« Gepost op: 2013-02-20, 00:35:47 »
Ik lees net op het forum dat je vrij eenvoudig door het aanmaken van groepen de stopafstand in een blok kunt aanpassen aan de soort trein die dat blok inrijdt.
Ik zou niet weten waar je dat kunt instellen, tot nu toe heb ik bij een blok slechts 1 stopafstand en 1  remafstand kunnen vinden, zonder een duidelijke groepsafhankelijke instellingsmogelijkheid..
Hoe werkt dan zo'n instelling per groep?

Groet,

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #1 Gepost op: 2013-02-20, 08:37:45 »
Heb je jouw treingroepen al voor elkaar?

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #2 Gepost op: 2013-02-20, 11:04:19 »
Klopt, ten eerste werk ik met Traincontroller gold; het zou zomaar eens kunnen zijn dat in lagere versies deze optie niet mogelijk is maar dat weet ik niet zeker. In TC Gold kun je de treinen in groepen indelen, bv. de groep stoom, diesel, elektrisch, passagier, goederen, kolen, hout, en ga zo maar door. Een enkele trein kan in meerdere groepen zitten, bv. een elektrische goederentrein. Een actie die aan een actiemarker zit (bv. een virtueel contact) kun je groepspecifiek maken; dat stel je in bij de instellingen van een blok. Denk dat ik je zo wel op weg geholpen hebt. Bij mij bv. heb ik een blok waar het station inzit en stoppen passagierstreinen precies in het midden van het perron en stoppen de goederentrein juist voor het sein aan het einde van dat blok, en dat is verder dan het perron. Werkt erg leuk!

Oh ja, de mogelijkheden zijn onbegrensd. Ander voorbeeldje is dat de RaM TEE als hij langs het perron scheert standaard een toetersignaal geeft; instelling op eenzelfde wijze.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #3 Gepost op: 2013-02-20, 12:41:34 »
het verhaal is heel duidelijk ....

maar waarom zie je hier in het forum eigenlijk nooit dat iemand zijn "kode" er bij zet ?

ik ben nog maar beginner en zit ergens op pagina 140 met lezen in een Nederlandse vertaling waar ik soms helemaal niets van kan bakken .. hahaah

maar mij zou het sneller duidelijk worden als men liet zien waar het programmeer technische omgaat ....

Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #4 Gepost op: 2013-02-20, 12:48:47 »
er bestaan wel filmpjes op het forum, hoe men om kan gaan met TC
maar inderdaad aan de hand van een omschrijving is het best lastig om het te begrijpen.
we spreken niet allemaal hetzelfde nederlands haha  ;D
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #5 Gepost op: 2013-02-20, 12:57:25 »
ja , indeed ... maar juist de kode erbij zetten zal denk ik vele helpen. ( ik kom uit die wereld)

zelf zit ik te lezen en te lezen om tot een doorschijf systeem te komen. oftewel , 3 treinen achter elkaar , als de een opschuift , moeten alle daar achter zittende ook 1 plaats opschuiven ...

eerlijk gezegd ... ben op pagina 140 en heb nog geen flauw idee :-)

een voorbeeld :  ik heb 2 gedefinieerde getallen die ik vastleg aan een letter. door deze letters te bewerken in een optelling krijg ik een nieuwe variabele die ik een naam geef die een stap hoger ligt dan de eerste 2 , deze nieuwe variable is dan de uitkomst van de optelsom van de 2 reeds gedefinieerde variabelen ... en deze moet dan even op het scherm getoond worden...

als ik nu de bron erbij zou vermelden zou het zo uit zien :

A= 1
B= 2
C= A+B
print C :

dat is toch veel beter te begrijpen ?  of ben ik nu te oud aan het worden voor dit soort dingen ?

Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #6 Gepost op: 2013-02-20, 13:24:36 »
Eric,

Verklaar je nader wat je bedoeld met de kode erbij zetten (welke) en verder zie ik ook niet wat een stukje wiskunde met deze treinen en de handleiding vandoen heeft.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #7 Gepost op: 2013-02-20, 14:06:02 »
Het grappige is dat je door de bij TC goed ontwikkelde interface juist geen (computer)kode nodig hebt! Je werkt met keuzemenu's die alles afdekken. De vele mogelijkheden die het programma biedt maakt het in eerste instantie complex, dus begin met een oefenbaantje en probeer eend twee blokken terug te melden en twee wissels te bedienen / gangbaar te maken vanuit TC.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #8 Gepost op: 2013-02-20, 17:31:46 »
Het grappige is dat je door de bij TC goed ontwikkelde interface juist geen (computer)kode nodig hebt! Je werkt met keuzemenu's die alles afdekken. De vele mogelijkheden die het programma biedt maakt het in eerste instantie complex, dus begin met een oefenbaantje en probeer eend twee blokken terug te melden en twee wissels te bedienen / gangbaar te maken vanuit TC.

hoi ferry,

Jij begrijpt me .....

ik ben momenteel zover dat ik een testbaan gemaakt heb, met 8 wissels en 16 blokken ... alles werkt , ik krijg de trein overal waar ik hem wil hebben, hij stopt waar ik wil ... kortom ... wat kan het leven mooi zijn.

mijn vraag was alleen , hoe ziet het in TC uit , als ik 2 treinen in 3 blokken de hele tijd heen en weer wil laten rijden als zijnde in een cirkel .
oftewel , als de voorste trein een blok opschuift , moet de achterliggende hierna ook opschuiven
dan rijd de voorste een heel rondje en komt dan weer in het blok wat zojuist door de 2e trein is verlaten ( schuift dus achteraan) en schuift alles weer een plaats op...

 
Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #9 Gepost op: 2013-02-20, 19:23:54 »
volgens mij geeft de rijdende trein pas het eerste blok vrij als hij in het derde blok wordt gedetecteerd
dus met 3 blokken in een rondje rijden zal niet zo makkelijk gaan
als je het met vier blokken doet zal er naar mijn mening steeds een blok tussen de treinen bezet blijven gemeld
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #10 Gepost op: 2013-02-21, 00:36:37 »
Groepspecifieke actionmarker, evt. in ieder blok te plaatsen, dat is wat ik nodig had....
Bedankt, ik ga ermee aan de slag!

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Goederen- en personentreinen
« Reactie #11 Gepost op: 2013-02-21, 14:23:10 »
Topic gesloten wegens ontsporing.
De nieuwe discussie svp elders voortzetten.