Auteur Topic: Magneet op de loc  (gelezen 16526 keer)

Offline TGGRagnarok

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Magneet op de loc
« Gepost op: 2013-03-14, 21:26:31 »
Heeft iemand enig idee waar ik het best de magneten op de loc kan plaatsen voor het terugmelden ? Bijv onder de 1700 of 6400 diesel is geen enkele ruimte. Nu werd voorgesteld om de ruimte voor de magneet weg te freezen maar ik be hier geen voorstander van. Ik heb wel gemerkt dat ik de magneten vrij hoog kan plaatsen en dan vind er nog steeds terugmelding plaats. (Ik heb bijv. met de magneetjes in een wagon rondgereden als test.

GerardWassink

  • Gast
Re: Magneet op de loc
« Reactie #1 Gepost op: 2013-03-14, 22:02:24 »
Hi ?,

Zie deze pagina en ook deze pagina.

En als laatste deze pagina voor onderbouw van de magneetjes.

Gerard

Offline TGGRagnarok

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Magneet op de loc
« Reactie #2 Gepost op: 2013-03-14, 22:41:53 »
Thanks,

Dat boren en ophonen wil ik eigenlijk juist voorkomen. Ik neem aan dat het in sommige gevallen wel moet, maar ik probeer dit eigenlijk te voorkomen.
Is het plaatsen van de sterkere maerklin magneten in het stuurhuis bijv. een optie ?

Groetjes,
Nico

GerardWassink

  • Gast
Re: Magneet op de loc
« Reactie #3 Gepost op: 2013-03-15, 07:15:23 »
Hi Nico,

Dat zou je moeten uitproberen, de Fleischmann magneetjes die ik gebruikte zijn al aardig sterk, Die van Märklin ken ik niet.

Als je ook maar enigszins de mogelijkheid hebt, zou ik echt met stroomdetectie gaan werken. Dat is echt vele malen betrouwbaarder.

Succes,
Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Magneet op de loc
« Reactie #4 Gepost op: 2013-03-15, 10:20:24 »
De magneetjes van Marklin zijn het sterktst
Door hun rechthoekige vorm hebben ze ook een groter bereik.
Als het mogelijk is zou ik ook voor stroondetectie gaan.
Een reedcontact wil nog wel eens stuk gaan of niet altijd zijn werk doen.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline TGGRagnarok

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Magneet op de loc
« Reactie #5 Gepost op: 2013-03-15, 10:34:36 »
Dag Nicoh,

Ik weet inmiddels dat bezet melders de beste oplossing zijn. Echter voordat ik TC Gold had had ik alleen Rocomotion en die werkte alleen maar met roco spul. Naar mijn weten heeft roco geen baan bezet melders. Dit is dus iets voor de toekomst om de baan evt om te bouwen, ik was toch al van plan om een cetrale ringleiding met stroomverzorging onder de baan te leggen dus dit zou hier evt mooi in passen.
Maar, eerst maar eens eerst naar het kostenplaatje kijken, want dat is natuurlijk ook niet onbelangrijk. Voorlopig ben ik toch niet van plan om de baan alleen te laten en, ieder blok heeft bij mij 2 reed contacten , een voor het normaal afremmen en een voor evt noodstop (owel links een en rechts een).
Ik zal het met de 6400 eens in het stuurhuis gaan proberen, het moet nat. ook geen invloed hebben op de sturing van de loc.....

Nico

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Magneet op de loc
« Reactie #6 Gepost op: 2013-03-15, 10:41:36 »
Hallo Nico
grappig we hebben dezelfde voornaam
Roco heeft wel een bezetmelder de 10787
deze heb ik in aanvang ook gebruikt in combinatie mat reedcontacten
omdat dit zo onbetrouwbaar is heb ik dit later omgezet naar stroomdetectie
hiervoor heb ik de roco 10787 hergebruikt in combinatie met de litfinski GBM-8
dit op mede aanraden van roco zelf
zei zeggen, dat dit de enige combinatie is de probleemloos werkt
tot op dit moment kan ik die bewering onderschrijven
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re: Magneet op de loc
« Reactie #7 Gepost op: 2013-03-15, 13:18:17 »
Dag mannen,

Mag ik even helpen met de terminologie, zodat we over hetzelfde praten?

Strikt genomen is dat Roco kastje 10787 een combinatie van een aan/uit contact op de  input en een terugmelder.
Onder een bezetmelder verstaan we een melder die de aanwezigheid van een trein detecteert in het gehele blok dat wordt bewaakt, en meestal gebeurt dat met stroomdetectie.

De  bezetmelder is in dit geval de Litfinski...

Gerard

Offline TGGRagnarok

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Magneet op de loc
« Reactie #8 Gepost op: 2013-03-15, 16:46:40 »
Geweldige tip,

Is wel weer een inbreuk op het budget maar ik ga er toch serieus over nadenken. Ik bedoel, hier hoef ik per baanvak er maar 1 te hebben. Ik heb 20 baanvakken dus ik zou er met 3 modules al zijn.......
Dan heb ik een reedcontact voor, achter en een bezetmelder allen op hetzelfde baanvak. Dat zou dan toch wel de ideale beveiliging moeten zijn.
Dat wordt weer terug naar de testbaan op de keukentafel......

Bedankt,
Nico

GerardWassink

  • Gast
Re: Magneet op de loc
« Reactie #9 Gepost op: 2013-03-15, 17:29:23 »
Dat wordt weer terug naar de testbaan op de keukentafel......

 :D :D :P

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Magneet op de loc
« Reactie #10 Gepost op: 2013-03-15, 18:23:45 »
Waarom wordt het magneetje niet onder een wagon gelijmd, bv de laatste wagen¿¿¿

Bij ons op de club wordt op de Märklinbaan op dezelfde manier gereden. Alle reedcontacten zijn rechts van de puca's gemonteerd, dat betekend dal de magneten op die manier onder een wagen gelijmd wordt. Dat dit niet altijd even betrouwbaar werkt kan ik onderstrepen.

Rob