Auteur Topic: stroomvoorziening wissels  (gelezen 6797 keer)

Offline breitenstein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
stroomvoorziening wissels
« Gepost op: 2013-12-15, 19:44:37 »
Beste forumleden,

Ik heb eindelijk weer eens tijd om aan mijn treinbaan te werken (naar het voorbeeld van het station Breitenstein in Oostenrijk); ik ben bezig mijn tweede schaduwstation aan te leggen. Ik wil dit elektrisch voorbereiden op het gebruik van TC Gold (ik werk met een Lenz Centrale en overweeg bezetmelders van Rosoft aan te schaffen). Ik begrijp, dat ik in principe genoeg heb aan één bezetmelder per blok. Daarvoor isoleer ik het blok aan twee zijden op één rail. Ik ben daar nu mee begonnen en besef, dat ik de wissels aan beide zijde van het blok ook van stroom moet voorzien;ik vind daar in de discussies op de verschillende fora niets van terug, maar ik denk dat dit wel de bedoeling is (misschien een domme vraag, maar ik wil hem toch stellen).

MVG

Casper (uit België)
Lenz LZV100; TC 8.0; Tillig Elite en Piko Rails; Rosoft bezetmelders en keerlusmodules

GerardWassink

  • Gast
Re: stroomvoorziening wissels
« Reactie #1 Gepost op: 2013-12-15, 21:16:00 »
Dag Casper,

De bezetmelders worden gevoed met DCC spanning uit je centrale. Dat is de voeding voor je wissels.
Via de bezetmelders worden je blokken gevoed.
Afhankelijk van het type bezetmelder kan dat zorgen voor een meer of minder groot spanningsverschil tussen de blokken en de wissels.
Test dat gewoon eerst maar eens uit. Als je loc's ineens vooruitspringen op de wissels, dan is er een te groot spanningsverschil.
Laat je't ons even weten?

Gerard

Offline anton

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
    • zoal.info
Re: stroomvoorziening wissels
« Reactie #2 Gepost op: 2013-12-16, 19:03:37 »
Wat je ook kan doen is je wissels alvast mee pakken in je uitrij blok
Mocht een trein toch door schieten in het schaduw station.
Blokkeert hij gelijk het uitrij blok (bezet melding), en zal er geen trein meer vertrekken, dus geen botsing.
Zo heb ik het bij mij als veiligheid gedaan.

GerardWassink

  • Gast
Re: stroomvoorziening wissels
« Reactie #3 Gepost op: 2013-12-16, 19:10:15 »
Wat je ook kan doen is je wissels alvast mee pakken in je uitrij blok
Mocht een trein toch door schieten in het schaduw station.
Blokkeert hij gelijk het uitrij blok (bezet melding), en zal er geen trein meer vertrekken, dus geen botsing.
Zo heb ik het bij mij als veiligheid gedaan.

Anton,

Doe je dit aan beide zijden? Of heb jij een 1-richtings schaduwstation?

Gerard

Offline anton

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
    • zoal.info
Re: stroomvoorziening wissels
« Reactie #4 Gepost op: 2013-12-16, 19:13:00 »
ik heb een 1-richting schaduw station.

GerardWassink

  • Gast
Re: stroomvoorziening wissels
« Reactie #5 Gepost op: 2013-12-16, 19:22:52 »
Okay, dan kan het een goede optie zijn. Bij 2-richtingsverkeer hou je wel snel te veel bezet denk ik (je houdt dan namelijk ook het in-rij-blok bezet).