Auteur Topic: Wissel omleggen gaat niet altijd goed  (gelezen 12783 keer)

Offline GerardNL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Wissel omleggen gaat niet altijd goed
« Gepost op: 2009-08-14, 14:31:08 »
Allereerst zal ik even laten weten wie ik ben. Ik ben sinds ruim een jaar VUTter en daar heb ik het erg druk mee. Ik werk in een betrekkelijk rustig tempo aan mijn Half-Nul baantje. Dit bestaat uit een serie modellen naar vorrnamelijk Nederlands model, hoewel een Zwitserse krokodil en een Amerikaanse Shay ook van de partij zijn. Rails zijn voornamelijk RocoLine (zowel met als zonder) en wat Atlas delen. Ik rijd DCC met 1 Multimaus als master, 1 Lokmaus II en Rocomotion waar dan weer een (oude) laptop aan hangt. Meestal werkt het geheel zoals verwacht, een enkele keer stoort er wat maar dat is altijd wel op te lossen, behalve 1 probleem.
Als ik wissels omleg via Rocomotion en laptop: geen probleem.
Als ik wissels omleg met de Multimaus, dan is er 1 wissel waarbij soms een andere wissel meedoet (dus ook omgaat). Die andere wissel is wel steeds dezelfde, maar het gebeurt niet altijd, het is niet op commando reproduceerbaar.
Mijn wissel decoders zijn 2 Roco's 10775, de aangestuurde wissel heeft de aandrijving 42620 de "meeloper" wordt aangedreven door een 40295, beide wissels zijn op dezelfde 10775 aangesloten. In een eerder stadium heb al eens wissels op andere adressen geplugd, maar het probleem lijkt met de twee adressen op de betreffende 10775 te maken te hebben.
Kent iemand dit probleem? En voor mij nog interessanter, heeft iemand een oplossing hiervoor?

M.vr.gr.
Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Wissel omleggen gaat niet altijd goed
« Reactie #1 Gepost op: 2009-08-14, 20:17:42 »
Hallo Gerard

Allereerst welkom op Dutch Roco,

Het probleem dat je schets komt mij niet geheel onbekend voor, endan bedoel ik dat een vergelijkbaar probleem voor een maand of twee door een collega die ok op dit forum zit persoonlijk gevraagd werd, Wij hebben regelmatig telf ontact met elkaar en af en toe zien wij elkaar maar dit even terzijde.

Dit was de eerste keer en nu de tweede keer dat ik van dit probleem hoor, zelf rij ik met hetzelfde rails en wissel materiaal en hebt dit probleem nog niet ondervonden.

Wat zouden je kunnen doen?
Voorbeeld wisseldecoder A heeft adres 1t/m4 en 5 t/m8 en wisseldecoder B heeft adres 9t/m12 en 13t/m 15
Wissel de 10775 eens om en geeft A de adressen 9t/m12 en 13t/m15 en wisseldecoder B 1t/m4 en 5t/m8 en sluit vervolgens A op de plaats van B en B op de plaats van A.
OP deze wijze kun je kijken of het probleem met de wisseldecoder mee gaat en dan kun je denk ik vaststellen dat het aan de wisseldecoder ligt en anders denk ik dat het iets met de software is als het probleem bij de zelfde wissels blijft.

Een ander mogelijheid zou kunnen zijn dat je de wissels niet goed ingesteld zijn en danmet name b.v. enkele of dubbele kruiswissels.
Als het niet bezwaarlijk is wil ik wel kijken of de situatie van jouw baan en die van de collega ongeveer hetzelfde is.
Hier voor zou je mij je banenplan kunnen sturen (de file met de exstentie yro). mijn adres staat in mijn profiel

Zal ook even contact opnemen met de andere colega maar het is vakantie, dus even afwachten


Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline GerardNL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re:Wissel omleggen gaat niet altijd goed
« Reactie #2 Gepost op: 2009-08-15, 14:51:34 »
Piet,
Hartelijk dank voor je aangeboden hulp, ik heb je even een personal mailtje gestuurd,

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Wissel omleggen gaat niet altijd goed
« Reactie #3 Gepost op: 2009-08-15, 19:42:23 »
Hallo gerard,

Heb geen Email ontvangen, oorzaak.

Mijn ingevulde Email adres was niet het juiste, ik heb nu het goede adres ingevuld,

Als je het berichtje noogmaals wilt versturen graag.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders