Auteur Topic: transformatoren  (gelezen 9310 keer)

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
transformatoren
« Gepost op: 2014-01-06, 13:46:59 »
ik ben dus gisteren met een paar nieuwe treintjes aan de gang geweest en wat me opviel was dat de kleine treintjes stukken sneller reden als mijn Big Boy. Heb ik voor de laatste soms een zwaardere trafo nodig, of hoe werkt dit binnen H0 toch hetzelfde als bij LGB lijkt mij?

ik hoor het wel :)

GerardWassink

  • Gast
Re: transformatoren
« Reactie #1 Gepost op: 2014-01-06, 14:02:03 »
Nope. Dat kan ook heel goed aan de overbrengingsverhouding van de tandwielen tussen motor en wielen liggen. In extreme gevallen ZOU het aan het stroomverbruik van zo'n loc kunnen liggen, in combinatie met een NET te kleine trafo, maar de meeste trafo's kunnen wel 2 tot 3 Amp. leveren. Dat moet voor de meeste H0 loc's ruim voldoende zijn.

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: transformatoren
« Reactie #2 Gepost op: 2014-01-06, 14:06:04 »
ik zal de groene die er nu aanzit even bekijken, is zo'n ding uit een start kit dus
« Laatst bewerkt op: 2014-01-06, 14:10:06 door opa-bullcat »

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: transformatoren
« Reactie #3 Gepost op: 2014-01-06, 15:31:25 »
Hans,

Kleur trafo zegt niets over de geleverde Amp. ;)
Maar een trafo uit een startset zijn (vaak) zwaar genoeg om 3 treinen te kunnen laten rijden op een niet al te grote baan.

Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: transformatoren
« Reactie #4 Gepost op: 2014-01-06, 15:49:06 »
Kan ook aan de instelling van de decoder liggen.
Waarschijnlijk zal de maximale snelheid bij de Big Boy lager ingesteld staan omdat deze in de werkelijkheid ook een minder hoge maximale snelheid heef (bi de laatste niet gekeken wat de snelheid in werkelijk is, kun je beslist op internet opzoeken of misschien staat het wel in de beschrijving die bij de lok is).

Gr Piert
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: transformatoren
« Reactie #5 Gepost op: 2014-01-06, 15:55:21 »
Volgens Wikipedia is/was de maximale snelheid 80Mph (130km), dus dat is nog wel een stevige snelheid voor zo'n geval.

Rob

GerardWassink

  • Gast
Re: transformatoren
« Reactie #6 Gepost op: 2014-01-06, 18:51:21 »
Ik heb nog geen enkele (privé) modelbaan gezien waar treinen op een realistische wijze met een schaalsnelheid van 130 km/u konden rijden. Dat is echt een belachelijk hoge snelheid voor een modelbaan.

Dat is dan ook de reden dat het eerste wat ik met nieuwe modellen (na het inrijden) doe, is het instellen in de decoder van een maximum snelheid van ± 60 km/u. (voor US rijders: da's zo'n 38 mph).

Dan rijden ze tenminste wat realistisch en hoeven we geen vangrails langs de veel te krappe bochten te plaatsen... :D

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: transformatoren
« Reactie #7 Gepost op: 2014-01-06, 19:47:43 »
Gerard,

Dan nodig ik je bij deze uit om eens een keer op de FMC te komen kijken. Daar rijden stomers rond met snelheden waar de Thalys niet aan tippen kan. ;)  ;D ;D ;D

Rob

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: transformatoren
« Reactie #8 Gepost op: 2014-01-06, 20:55:09 »
Ja Rob dat kan natuurlijk wel, maar of het mooi is is vers 2, de bergen maak je ook niet op schaal neem ik aan dus mag de snelheid ook wel wat omlaag. toch?

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: transformatoren
« Reactie #9 Gepost op: 2014-01-06, 21:13:30 »
Hans,

bergen op schaal?
dan morgen naar bouw en woningtoezicht en de plannen voor de aanbouw wijzigen, je mag er dan wel een flat van 5 verdiepingen er op bouwen, fundering ook verstevigen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: transformatoren
« Reactie #10 Gepost op: 2014-01-06, 21:18:18 »
ik bedoelde het rondrijden met een te grote snelheid in mijn ogen Piet :)